کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید گردو در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بیش از نیمی از محصول گردوی آذربایجان شرقی به علت سرمای دیررس بهاره از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،فتحی  رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به پیش بینی تولید ۲۸ هزار تن گردو در استان گفت: با توجه به سرمازدگی اوایل امسال ۱۵ هزار تن از این محصول تحت تاثیر سرما قرار گرفت و از بین رفت و در واقع امسال ۱۳ هزار تن محصول برداشت خواهد شد.

فتحی با بیان اینکه ۷ درصد باغات گردوی کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد افزود: میزان باغات گردوی استان بیش از ۱۰ هزار هکتار است که هزارهکتار آن به صورت غیربارور و نهال بوده و ۹ هزار هکتار آن بارور و در مرحله باردهی است.

وی همچنین گفت: ۷۰ درصد محصول برداشتی از باغات استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و ۳۰ درصد مابقی در صنایع غذایی به مصرف می‌رسند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ۹۵ درصد ارقام گردوی استان از ارقام بومی است اضافه کرد: ارقام بومی نه تنها بازارپسندی مناسبی ندارند بلکه به جهت اندازه بزرگ درختان، مدیریت آفات و بیماری‌ها آن‌ها نیز سخت و دشوار است و میزان محصول هم تحت تاثیر این عامل قرار می‌گیرد.

فتحی افزود: سرشاخه کردن درختان گردوی استان در راستای اصلاح باغات گردو در دستور کار معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان قرار دارد و در این راستا پیوند‌هایی از ارقام پرمحصول و مقاوم به سرما از باغات مادری تهیه و توسط پیوند زن‌های ماهر در جای مناسب خود پیوند زده می‌شود و این پیوندک‌ها پس از رشد، محصولی را که از بازارپسندی مناسبی هم برخوردارهستند به بار می‌آورند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: باغداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها با ارائه درخواست خود از پشتیبانی‌های معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان برای سرشاخه کاری درختان گردو و تهیه پیوندک‌ها بهره‌مند شوند.

 

انتهای پیام/ش

پیش بینی تولید ۲۸ هزار تن گردو در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.