به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،خلیل رنجبر با بیان اینکه دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی شامل تلفیقی-فراگیر، دیرآموز و دارای مشکلات یادگیری هستند، گفت: تسهیل دسترسی همه دانشآموزان به آموزش و پرورش فراگیر، راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه و تحول در نظام آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه در طی سالهای اخیر حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی جزو سیاستهای ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده است، افزود: ۴۹۵ نفر دانشآموز بهصورت تلفیقی-فراگیر در مقاطع مختلف تحصیلی، ۷۴۴ نفر نوآموز دیرآموز در دوره پیشدبستانی، ۳۵۰۰ نفر دانشآموز دیرآموز در پایههای اول تا سوم و یکهزار و ۸۴۱ نفر دانشآموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی در مدارس عادی تحصیل کرده و از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی بهرهمند هستند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به تلاشهای انجام شده برای تحقق یکپارچهسازی و همگام و همزمان کردن فرآیند تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی تصریح کرد: افرادی که معلولیت یا هر گونه مشکل یادگیری دارند، میتوانند همانند افراد عادی با حداکثر توان بالقوه خود از فرصتها و امکانات برابر برای خود شکوفایی بهرهمند شوند.
وی گفت: روزانه ۳۸۰ دانشآموز با هدف شناسایی، توانبخشی اختلالات یادگیری و جلوگیری از شکستهای تحصیلی به ۲۴ مرکز آموزشی در ۱۰ شهرستان استان مراجعه کرده و از خدمات آموزشی و حمایتی بهره برده و ۹۶ نیروی متخصص و کارشناس در محیطی مناسب به آنان مشاوره میدهند.
رنجبر با بیان اینکه دانشآموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی مخاطبان اصلی مراکز مشکلات ویژه یادگیری هستند، ادامه داد: این دانشآموزان علیرغم داشتن بهره هوشی مناسب در خواندن، نوشتن و ریاضی دچار مشکل هستند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان خاطرنشان کرد: دانشآموزان دیرآموز که جمعیت ۱۰ تا ۱۴ درصدی از جامعه دانشآموزی را به خود اختصاص داده نسبت به کودکان عادی دارای رفتارهای سازشی ضعیفتر و قابلیت یادگیری کمتری هستند و با دارا بودن بهره هوشی ۸۰ تا ۹۰ نیاز به دریافت خدمات ویژه دارند.
انتهای پیام/م