دو اثر تاریخی اردستان ثبت ملی می شود

سرپرست اداره میراث فرهنگ صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت:مراحل ثبت ملی دو اثر تاریخی اردستان شامل یک باب منزل تاریخی و یک آب انبار در حال انجام است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سرپرست اداره میراث فرهنگ صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان سرپرست اداره میراث فرهنگ صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان با بیان اینکه شهرستان اردستان دارای ۷۳ اثر تاریخی ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی است گفت: پرونده ثبت ملی ۱۵ میراث ناملموس این شهرستان از جمله سبد بافی، گویش اردستانی، آهنگری زواره، پامنبری زواره، غذای سروک، سمنوی ویژه مهاباد، قالی مهاباد، تعزیه زواره، دامداری مهاباد و حمد و برات در دست اقدام است.

مهدی مشهدی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شهرستان اردستان قابلیت ثبت ملی را دارند.

وی به موضوع ثبت جهانی خانه‌های تاریخی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت همکاری شورای شهر زواره در زمینه مستندنگاری امکان قرار دادن خانه‌های تاریخی زواره نیز در مجموعه خانه‌های تاریخی ایران برای ثبت جهانی فراهم می‌شود.

مشهدی حرکت به سمت راه اندازی و احیای شته‌های صنایع دستی را از برنامه‌های میراث فرهنگی اردستان اعلام کرد و گفت: در این راستا با همکاری یک نفر خیر و با صرف اعتباری افزون بر ۱۶ میلیون تومان دو کارگاه چادر شب بافی در اردستان و زواره فعال شده است و علاقه مندان می‌توانند بصورت رایگان در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه برای ۳۶۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان اردستان کارت شناسایی صادر شده است افزود: اکثر هنرمندان شهرستان اردستان در رشته‌های نقاشی روی سفال، میناکاری، خراطی، سبدبافی، سفال گری، قلم زنی، چرم دوزی، سنگ تراشی و رودوزی فعالیت دارند که بسیاری از آن‌ها نسبت به دریافت کارت اقدام نکرده اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگ صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۴ کارگاه صنایع دستی در شهرستان فعال است تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر در حوزه صنایع دستی مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/م

 

ثبت ملی دو اثر تاریخی اردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار