نماینده دادستان از دستگیری مدیرعامل فراری بانک سرمایه در اسپانیا توسط پلیس اینترپل خبر داد.


به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده هادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

گفتنی است؛ این پرونده ۳۱ متهم دارد.

۱-سید محمدهادی رضوی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع

۲- احسان دلاویز دایر بر معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت تحصیل مال از طریق نامشروع

۳- محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۴- محمدعلی هادی (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۵- بهمن خادم (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۶- مهرداد باقری (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۷- یاسر ضیائی شیرکلائی (قائم مقام وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۸- خیراله بیرانوند (مدیر عامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۹- پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۰- علیرضا حیدرآبادی‌پور (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۱- شهاب‌الدین حسامی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۲- مانی رهبری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۳- محمد سلمانی علائی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۴- سالار بایرامی خلج دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۵- غلامرضا شیانی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۶- سید ابوالقاسم سجودی جورشری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۷- رحیم قنبری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۸- احمد کولیوند دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۹- مجید زاهدی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۰- حمیدرضا فاروقی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۱- محمود لطف‌اله پور دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۲- علی نانچیان دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۳- پیمان پویان مهر دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۴- علیرضا کلهر دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۵- نصرت‌اله فرخی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۶- عباس عبدی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۷- محمد سرخیل دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۸- سعید حسن‌زاده دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۹- علی پورمنزه دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۳۰- مجیدرضا خایانی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۳۱- خانم پری یدیسار دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

جلسه گذشته آخرین دفاعیات از هادی رضوی اخذ شد و امروز احسان دلاویز به دفاع از خود می‌پردازد.

قاضی مسعودی مقام در ابتدای این جلسه با تفهیم مفاد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین‌دادرسی کیفری به متهمین آزاد با قرار وثیقه اعلام کرد در صورتی که تغییر آدرس داشته اند لازم است که به دادگاه اطلاع دهند.

قهرمانی نماینده دادستان در جلسه دادگاه با اعلام بازداشت یکی از متهمان این پرونده که متواری شده بود گفت: آقای حیدرآبادی که مدیر عامل بانک سرمایه قبل از آقای خانی بودند و در حین تحقیقات از کشور متواری و به اسپانیا رفته بود، هفته گذشته توسط پلیس اینترپل دستگیر شد و تشریفات قانونی جهت اعاده وی در جریان است.

دستگیری مدیرعامل فراری بانک سرمایه در اسپانیا + عکس/ وضعیت نامعلوم قراردادهای داماد وزیر با برج میلاد

در ادامه رئیس دادگاه از وکیل متهم رضوی خواست آخرین دفاعیات خود را مطرح کند.

وکیل متهم رضوی در جایگاه حاضر شد و با اشاره به عدم رسیدگی به جعلیت اسناد ارائه شده از طرف بانک بیان کرد: در این باره موکلم شکوائیه خود را ارائه کرده است، اما نمی‌دانم چرا در مرحله تحقیقات مقدماتی به این موضوع رسیدگی نشده است. موکل من می‌گوید اسناد طرف مقابل مجعول است و در آن دست برده‌اند که می‌خواهم این موضوع بررسی و کارشناسی شود.

وکیل متهم رضوی ادامه داد: قرارداد تولید نان صنعتی واقعی است. این قرارداد منعقد شده و ۵ دستگاه تولید نان صنعتی خریداری شده است.

وی ادامه داد: درباره مالی که خرید‌ه‌اند کلی فی ضمه از بانک بوده است و لو ملک خریداری شده باشد ارتباطی به طلب بانک ندارد با آن پول کار شده و این قرارداد باطل است و اصل آن زیر سوال است.

وکیل متهم رضوی درباره ملک خریداری شده گفت: در کارشناسی ملک، ۱۱ کارشناس اعلام نظر کرده‌اند و آخرین قیمت به روز در زمان تسویه یا تهاتر ۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است؛ لذا اگر اعتراضی وجود دارد دوباره به کارشناسی ۵ نفره برود.

وی درخواست کرد: اگر این مبلغ را نمی‌پذیرید آن را مجدد به کارشناس ارائه دهید. من از قاضی دادگاه بابت سعه صدرشان تشکر می‌کنم که وقت دادند تا موکلم صحبت کند و آرام شود. اما می‌خواهم این ملک اگر مشکلی دارد دوباره کارشناسی شود.

وکیل متهم رضوی گفت: البته قابل توضیح است که این کارشناسی از طرف موکل من نبوده بلکه از طرف بانک یا محکمه بوده است و موکلم مداخله‌ای در این کارشناسی نداشته است.

وی گفت: خواسته موکلم این است که اگر قیمت‌گذاری آن ملک درست نیست آن را برگردانید و مبلغ آن را حساب کنید تا موکلم بدهی اش را تسویه کند.

وکیل متهم رضوی گفت: مسئله مورد توجه این است که روشن نیست دقیقا رقم بدهی موکلم چقدر است. البته وی نسبت به رقم اعلامی کیفرخواست مبالغی را اعلام کرده و این رقم پایین آمده است.

وی با اشاره به اهلیت متهم رضوی گفت: اهلیت موکلم را چه کسی باید تشخیص می‌داد؟ قطعا بانک مرکزی و در زمان دریافت وام مدیران بانک و کارشناسان. درباره کارشناسی خانم رام باید بگویم حرف او کاملا اشتباه است، زیرا قرارداد‌هایی که از نظر او نجومی بوده امروز اجرا شده است.

وکیل متهم رضوی گفت: خانم رام نشان دادند که کارشناس خوبی نیستند. او به لحاظ سن کم موکل من در آن مقطع زمانی او را باور نداشته در حالی که ما باید به جوانان فرصت بدهیم این جوان کار کرده و قراردادش را عملیاتی کرده است و برای دریافت این وام اهلیت داشته است.

وی فهرستی از قرارداد‌های موکلش را قرائت کرد و گفت: اسناد مالی و صورتحساب و نمونه قرارداد‌ها وجود دارد که به دادگاه تقدیم می‌کنم. درباره اهلیت موکلم این را هم بگویم او از شروع این دادگاه بار‌ها متذکر شده شرکت‌ها به نام وی بوده است.

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: البته بسیاری از مدارک که به بانک سرمایه داده شده به بانک‌های دیگر هم ارائه شده و مشخص نیست به چه نحوی وجوه سر از جیب آقای رضوی درمی‌آورد و نباید مشابه این اسناد را به بانک‌های دیگر بدهد.

قاضی مسعودی خطاب به متهم رضوی گفت: شما گفتید برخی اسناد از پرونده شما خارج شده است. همان اسنادی که مدعی هستید از پرونده‌تان خارج شده در جای دیگر هم ارائه داده‌اید. اگر این اسناد برداشته شده بود شما چطور به بانک‌های دیگر ارائه می‌دادید.

متهم رضوی گفت: ما درخواست وام بازرگانی داشتیم و همه آن به اضافه سود را نیز پرداخت کردیم و صورت‌های مالی آن تسویه شده است. البته مدیران بعدی نبودند بلکه مدیران فعلی بودند.

در ادامه دادگاه قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم رضوی گفت: آیا فاکتور‌های ارائه شده به بانک تجارت را قبول دارید؟

متهم رضوی گفت: بله. قبول دارم.

در ادامه محمدی وکیل مدافع رضوی گفت: قطار عدالت باید در ریل کیفرخواست پیش برود، چون این اطلاعات در پرونده نبوده است و در فرآیند رسیدگی مطرح شده دست بنده برای دفاع بسته است.

محمدی در ارتباط با شکایت موکلش از آقای علی‌محمدی اظهار کرد: این شکایت هنوز رسیدگی نشده و درخواست بنده از نماینده دادستان این است که این موضوع را از آقای تورک پیگیری شود.

وکیل مدافع متهم رضوی با اشاره به مبهم بودن بحث عدد بدهی موکلش گفت: اسناد را دسته‌بندی شده و به صورت جدول ارائه می‌دهیم، مبلغ بدهی صد و هفت و نیم میلیارد تومان عنوان شده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: این مبلغ به آن اشاره کردید موضوع جرم است و نه رد مال.

محمدی گفت: مردم می‌گویند داماد فلانی ۱۰۷ و نیم میلیارد عیش و نوش کرده است و در رسانه‌ها اینگونه مطرح شده است. آقای قهرمانی در جلسه قبل در مورد لفظ بیت‌المال که ما نسبت به استفاده از آن نقد داشتیم، البته شما عذرخواهی کردید و به نظر بنده کار شجاعانه‌ای انجام دادید.

وکیل مدافع متهم رضوی افزود: مدیران بانک، بازرس و حسابرس باید در اینجا پاسخگو باشند، مردم فکر می‌کنند ۸۰ میلیارد وام به آقای رضوی پرداخت شده است. در حالی که وام‌ها خرد خرد بوده و تسویه نیز همین گونه صورت گرفته است. ملک‌های معرفی شده از قیمت اصل وام بیشتر است، بانک ۱۳۰ درصد سفته، ۱۵۰ درصد چک گرفته است و موکل به اندازه خود اهلیت داشته و وثایق مورد نظر به بانک ارائه داده است؛ لذا من فکر می‌کنم کار بانک غلط نبوده است.

وی در ارتباط با کلان بودن و نبودن وام گفت: موکل در سال ۹۱، ۱۵ میلیارد و در سال ۹۲، ۵۸ میلیارد از بانک دریافت کرده است که این مبالغ پایین‌تر سرمایه پایه بانک بوده است، چرا که ۱۰ درصد سرمایه پایه بانک در سال ۹۱، ۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۲، ۷۵ میلیارد تومان بوده است؛ لذا وام دریافتی کلان نبوده است.

محمدی افزود: چرا آقای علی محمدی اعلام بدهی ننموده است؟ با وجود اینکه آقای پسندیده و آقای خانی دستور می‌دهند اعلام بدهی کنید، اما وی از این کار سر باز زده است و در صورت‌های مالی بانکی اسم موکل بنده وجود ندارد و این موضوع باید مشخص شود.

وکیل مدافع متهم رضوی ادامه داد: در بحث عنصر مادی جرم اگر بگوییم دریافت وام به صورت غیرقانونی بوده است من در این رابطه چیزی ندیده‌ام و فکر می‌کنم تمام سوالات را پاسخ دادم و هر کجای پرونده بانک سرمایه ابهام دارد بفرمایید که اسناد آن را ارائه دهیم.

وی گفت: در بحث عنصر قانونی جرم و امثالهم، آقای حسینی قبلا در این رابطه توضیح داده‌اند و نظر اداره حقوقی مجلس نیز ضمیمه لایحه خواهد شد.

وکیل مدافع متهم رضوی در پایان ضمن تشکر از حوصله دادگاه در رسیدگی به پرونده گفت: موکل سوءنیتی در بردن مال نداشته است. از حوصله شما تشکر می‌کنم، بقیه عرایض را به صورت مکتوب ارائه خواهم داد.

پس از پایان دفاعیات محمدی وکیل مدافع متهم رضوی، قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: مطالب جدیدی در اظهارات وکیل ندیده‌ام، اما، چون آخرین دفاع بود برای تنویر افکار مطالبی عرض می‌کنم.

وی خطاب به متهم رضوی گفت: اگر قرارداد‌ها جعلی است چرا به بانک نامه زدید و در خصوص تهاتر‌ها اعلام نظر کردید و صراحتا اشاره کردید وام مشارکت مدنی بوده است؟ شما فاکتور شرکت ژرف‌اندیشان بازار را ارائه کردید و در ابتدا گفتید فاکتور جعلی است، بعدا گفتید خانم خلیلی که از دنیا رفته و با شما دشمنی داشته فاکتور را در پرونده گذاشته است و بعد دیدید این حنا رنگی ندارد حرف‌تان را عوض کردید و گفتید آقای علی محمدی گذاشته است در حالی که این شرکت اساسا وجود خارجی ندارد.

در ادامه نماینده سازمان بازرسی در جایگاه قرار گرفت و گفت: ما مدعی هستیم از محل تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومان به آقای صادقی کوچک که در چهارراه استانبول صرافی غیرمجاز دارد و دلال سکه و ارز است پرداخت شده و ۴۰۰ میلیون تومان از صرافی مجاز خریداری شده.

نماینده سازمان بازرسی ادامه داد: درباره قرارداد نان صنعتی و ۵ دستگاه آن باید بگویم از این ۵ دستگاه مجموعه مدعی است که تنها یک خط تولید راه‌اندازی شده است که ما به آن مجموعه گفتیم که چرا پیگیری حقوقی نمی‌کنید آن‌ها گفتند ما اقدامات را انجام دادیم، اما مسئله خیلی پیچیده شده است.

متهم رضوی در این بین گفت: این قرارداد سال ۹۰ انجام شده و تحویل ۵ دستگاه بوده است که به صورت تکمیلی داده شده است. یک دستگاه راه‌اندازی شد و چهار دستگاه دیگر هم به شرطی تحویل می‌دهیم که مبالغ را بدهند آن‌ها پول را کامل ندادند. البته جای این موضوع در این جلسه نیست در دادگاه حقوقی بررسی شده است.

نماینده سازمان بازرسی ادامه داد: درباره ملک صبا (خیابان اندرزگو) باید بگویم کارشناسان انتخاب شده خارج از لیست کارشناسان بانک سرمایه بوده‌اند و لیدر این کارشناسان آقای موحد بود که اعتراض کرده است. من با بانک سرمایه ارتباطی نداشتم و با آقای پارساییان آشنا بوده‌ام.

نماینده سازمان بازرسی افزود: من این موضوع را از آقای پارساییان پرسیدیم که او گفت من با آقای رضوی آشنا بودم و خودم و آقای موحد سر ملک اندرزگو بودیم.

وی تصریح کرد: گزارش کارشناسی کپی گزارش توجیهی شرکت آقای رضوی است. همچنین از پروژه بازدید و مشاهده کردیم گودبرداری غیرفنی است که از آقای موحد پرسیدیم او صراحتا گفت تمام این‌ها صحنه‌سازی بوده تا کارشناسان را فریب دهند.

نماینده سازمان بازرسی ادامه داد: ما از هر سه کارشناس شکایت کرده ایم و در حال حاضر از کار محروم شده اند.

وی گفت: متهم رضوی در فرآیند اخذ، مصرف تسهیلات جعل در قرارداد و لابی با کارشناسان داشته و ما نسبت به وی ادعای جرم کرده‌ایم.

نماینده سازمان بازرسی گفت: آیا آن ملک باغ است یا نه؟ باید بگویم طبق گزارشات به صراحت گفته شده باغ است و به نفع دولت مصادره خواهد شد.

وی ادامه داد: آقای رضوی، دلاویز و امامی تراز مالی واقعی از ساخت سریال‌ها را به ما ارائه نکردند که این مبهم است. آقای رضوی مدعی شده که ۸ و نیم میلیارد تومان از آقای امامی طلب دارد در حالی که آقای امامی نیز می‌گوید همین مبلغ را از آقای رضوی طلب دارد. اگر اسناد ساخت سریال‌ها موجود بود می‌توانستیم دقیقا بررسی کنیم، اما متاسفانه تراز مالی وجود ندارد.

متهم رضوی بیان کرد: من تراز مالی دارم و ارائه کرده ام و می‌کنم.

نماینده دادستان اظهار کرد: وکیل متهم رضوی گفتند آخرین نظر کارشناسی باید ملاک باشد در حالی که نظر کارشناسی موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد.

وی ادامه داد: وکیل متهم رضوی می‌گوید به جوانان اعتماد کنید. آقای وکیل این جوان که شما می‌گویید پول‌ها را بی‌ربط هزینه کرده است. اگر شما دنبال جوان هستید به شما شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانانی را معرفی کنم که گرفتار کمترین تسهیلات هستند.

نماینده دادستان بیان کرد: اکنون وضعیت قرارداد‌های برج میلاد نامعلوم است.

در این هنگام متهم رضوی با اعتراض خواست نسبت به مطالب پاسخ دهد که قاضی تذکر داده و گفت: اجازه بدهید نماینده دادستان مطالب خود را کامل بیان کند و مابین مطالب او صحبت نکنید.

نماینده دادستان ادامه داد: درباره تسهیلات وکیل متهم می‌گوید که کلان نیست و مقطعی بوده در حالی که کل تسهیلات را باید مدنظر قرار بدهیم.

وی گفت: شما کارشناسی خانم رام را قبول نکرده‌اید. اصلا اگر فرض کنیم خانم رام اشتباه کرده باشد چرا بانک ۱۰۷ میلیارد تومان به آقای رضوی پرداخت کرده آن هم بدون گزارش کارشناسی.

در ادامه دادگاه متهم دلاویز در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: از کوچکترین بهره‌برداری عادی پرهیز داشتم و نه در مجلس شورای اسلامی و نه وزارتخانه‌ای مهمان کسی نبودم و کسی مهمان من نبوده است. حتی در مسائل دولتی و بیت‌المال دخالتی نکرده‌ام. در بخش خصوصی افراد به اندازه سخنران و مهمان حضور پیدا کردند. اما در آنجا نیز بنده نقش متحول کننده فضا را نداشتم؛ لذا از اتهام معاونت در اخلال ناراحتم و تنم می‌لرزد.

وی ادامه داد: به ولله قسم آقای هادی رضوی را به اسم شرکت فاطمی می‌شناختم و در مورد دو شرکت دیگر در اینجا آشنا شدم، سال‌نامه جوان در سال ۱۳۸۲ منتشر شد و این سالنامه در سال بعد به قهرمانان صنعت تبدیل شد که در آنجا ارتباط بنده با افراد اقتصادی شروع شد و پیشنهاد باشگاه مدیران برند‌های کشور و جشنواره قهرمانان صنعت ارائه شد، یک دوره‌ای آقای امامی و یک دوره‌ای آقای رضوی دبیر جشنواره قهرمانان صنعت شدند.

متهم دلاویز ادامه داد: در سال ۸۴ قرارداد سنگینی با گروهی به نام پیمانکاران عمومی مخابرات معروف به جی‌سی‌ها منعقد شد که مبلغ آن را بیان نمی‌کنم.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: برای انطباق ردیابی‌های صورت گرفته باید میزان قرارداد را اعلام کنید.

متهم پاسخ داد: سهم من چیزی نزدیک به ۱ میلیارد تومان بود، جشنواره قهرمانان صنعت هر ساله برگزار می‌شد و مبنای ارتباطم با شرکتی آغاز شد که در آن جشنواره به عنوان بنیان‌گذاران صنعت غذایی از آن مجموعه تجلیل شد. صاحب آن شرکت بعدا به دلیل بدهی‌ها و مسائل بانکی دچار مشکلاتی شد که واسطه خرید و فروش آن برند شدیم و ارتباطم را با آقای امامی کتمان نکرده‌ام که نیازی به نشان دادن عکس باشد.

قاضی مسعودی مقام گفت: دفاعیات خود را بیشتر به زمان تصدی در بانک سرمایه معطوف کنید.

متهم پاسخ داد: این موضوعات در کیفرخواست نیست برای رفع ابهام عرض می‌کنم.

متهم دلاویز ادامه داد: آقای قهرمانی بین موضوعات تفکیک قائل شوید. اگر مدیری در یک بخش خصوصی خطایی کرده قائل به تفکیک باشید. آقای رضوی علاقه‌ای نداشته من را در کاری شریک کند چه برسد به این که به من نیازی داشته باشد.

وی گفت: آقای قهرمانی شما در جلسات قبل گفتید بنده را به عنوان مدیر روابط عمومی و بین‌الملل بانک منصوب کردند در حالی که در آن موقع مدیر روابط عمومی بانک آقای اکبری و مدیر روابط بین‌الملل آقای بالی بوده است، بنده روابطم را با آقای بخشایش کتمان نکردم، اما حکمی که گفتید به من ابلاغ نشد.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: اگر به شما ابلاغ نشده است چرا در تاریخ ۲۶/ ۵ /۹۱ شخصا با آقای بخشایش مکاتبه می‌کنید؟ پس حکم به شما ابلاغ شده است.

متهم دلاویز پاسخ داد: این حکم حتی به حراست بانک اعلام نشده است، بنده خودم دوست داشتم به عنوان دستیار یا مشاور و یا ایجاد شرکت فرهنگی در بانک ورود کنم، بعد دیدم آقای بخشایش علاقمند است. مبنای معرفی آقای امامی اتفاق افتاد و کارگروه بازاریابی که بنده عضو آن نبودم ایجاد شد.

وی بیان کرد: آقای قاضی نسبت به حوصله شما سر تعظیم فرود می‌آورم و رجاء واثق به تشخیص دادگاه دارم، اما آقای نماینده دادستان چرا باید با فامیلی من بازی شود؟ آیا نام دلاویز آویزان صنعت نفت کشور است؟ به خدا اینگونه نیست.

متهم دلاویز گفت: در تاریخ ۱/ ۱۲/ ۹۱ تقاضای ثبت شرکت نفت و گاز سرمایه توسط آقای علمایی داده شده است. بنده به طور کاملا رسمی در مجموعه آقای امامی بوده‌ام و بیمه من در سال ۹۱ و ۹۲ در آن مجموعه رد شده است. این شرکت سه ماه بعد در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد و در هجدهم شهریور ۹۲ به بانک نامه زده شد.

وی ادامه داد: در آن هنگام من استعفا دادم و خارج شدم که صورتجلسه هیئت مدیره شرکت حکایت از آن دارد و برای دادگاه قرائت می‌کنم و در آن شرکت من هیچ دخالتی نداشته و کاری انجام نداده‌ام.

این متهم گفت: در تاریخ ۲۰/۳/۹۴ در دفترخانه هم اعلام کردم ربطی به این شرکت ندارم و خروج رسمی سهام از دفترخانه اسناد وجود دارد.

متهم دلاویز ادامه داد: درباره استفاده از نام برخی از اشخاص باید بگویم در این مدت آزار‌های زیادی را شاهد بودم. نباید وارد حریم خصوصی افراد شویم. این کار درست نیست.

وی گفت: اتهاماتی مبنی بر پولشویی به من زده شده است. از مجموعه آقای امامی تقاضا می‌کنم به ما اسناد بدهد، اما آن‌ها به هر دلیلی نمی‌دهند. آقای قاضی خواهش می‌کنم با آقای امامی صحبت کنید مدارکی که به من مربوط است را بدهد چرا که ابهامات زیادی را برطرف خواهد کرد.

دلاویز ادامه داد: ابهاماتی وجود دارد در این باره که من پول را از طریق دیگری گرفته‌ام، در حالی که در زمانی که حکم صادر شد من ایران نبودم.

قاضی مسعودی مقام گفت: در تاریخ ۲۶/۶/۹۱ که خطاب به آقای بخشایش نامه نوشتید. آن زمان هم در ایران نبودید؟ این را هم قبول ندارید؟

متهم دلاویز پاسخ داد: در ۱۵/۶/۹۱ من در این حوزه‌ها دخالت نمی‌کردم. تمام مسائل بازاریابی آقای امامی را شخص دیگری انجام می‌داد که اکنون رفته است. چرا باید وقتی موضوعی به من مربوط نیست آن را رد کنم.

وی گفت: درباره خودرویی که به من ربط می‌دهید اصل مدارک را خدمت شما ارائه می‌کنم که مبالغ در آن مشخص شده است. خواهش می‌کنم بررسی کنید.

متهم دلاویز خطاب به نماینده دادستان گفت: شما گفتید در بانک مدارکی معدوم شده است، این اتهام سنگینی است مگر من چه قدرتی داشته‌ام.

نماینده دادستان گفت: نه این موضوع به شما برنمی‌گردد.

متهم دلاویز گفت: الحمدالله که این موضوع به من ربطی ندارد. چون من در این حد از قدرت نیستم.

وی گفت: من با رد تمام اتهاماتم که در کیفرخواست ذکر شده می‌گویم هرگز در هیچ مقطعی اعم از دریافت، افزایش و روند تسهیلات و ارتباطات دخالتی نداشتم و این مسائل را نمی‌پذیرم.

متهم دلاویز گفت: آقای قاضی می‌دانم حاشیه روی شما تاثیر نمی‌گذارد، اما خواهش می‌کنم بنای تشکیل این دادگاه که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و به صورت ویژه است مدنظر قرار بدهید. از محضر دادگاه تقاضای برائت دارم و می‌خواهم هر تشخیصی در مورد من دارید در کنار آن فرصت جبران خطاهایم را بدهید.

نماینده دادستان در ادامه اظهار کرد: وکیل می‌گوید مدیران بانک که علیه متهم دلاویز شهادت دادند فاقد وصف شاهد شرعی هستند که باید بگویم این افراد شاهد شرعی نیستند آقایان متهم فاقد وصف عدالت شهادت شرعی هستند قبول دارم، اما آیا این اظهارات آن‌ها مقرون به واقعیت است یا خیر اینجا را نمی‌شود با شهادت قیاس کرد.

نماینده دادستان گفت: آقای دلاویز می‌گوید به ما فرصتی نمی‌دهید در حالی که ما به این خواسته او توجه کردیم با ضابطین قرار گذاشتیم که با آقای دلاویز قرار بگذارند، اما در ساعتی که این قرار ضابطین با شما هماهنگ شده بود تلفن‌تان از دسترس خارج شده و حاضر نشدید حتی ما هم به همسر شما هم اطلاع دادیم.

متهم دلاویز گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.

نماینده دادستان گفت: ما گردش حساب آقای دلاویز را در بانک ملی قبل از سال ۹۲ و بعد از ان استخراج کردیم که نشان می‌دهد بالاترین واریزی قبل از سال ۹۲، ۲۴ میلیون و ۵۰۰ تومان بوده، اما بعد از سال ۹۲ گردش دو حساب بانک ملی آقای دلاویز ۳۰ میلیارد تومان بوده است. آقای دلاویز آیا سررسید این قدر سود دارد؟ همه این مستندات است.

متهم دلاویز گفت: من چه زمانی گفتم فقط از طریق سررسید کسب درآمد داشته ام؟ خواهش می‌کنم در این باره کارشناس رسمی برای بررسی موضوع گمارده شود.

نماینده دادستان پرسید: آقای دلاویز! بالاترین رقم‌ها که به حساب شما واریز می‌شده است مربوط به آقایان قادری، هاشمی و صادقی بود. آیا این افراد کارمند شما بودند؟ چرا به حساب‌شان پول درشت واریز کرده‌اند؟

متهم دلاویز جواب داد: این‌ها گردش مالی کاری بود. این افراد امورات آقای امامی را انجام می‌دادند.

وی گفت: من واقعا تعجب می‌کنم که حساب مشترکی با کسی داشته باشم مگر مرا خواب کرده باشند.

قاضی مسعودی مقام گفت: ظاهرا حساب‌های بانکی شما زیاد است و از خاطر شما رفته است.

در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: آقای رضوی اعلام کرد که ۲ میلیارد به آقای دلاویز بابت سریال شاهگوش داده است.

متهم رضوی پاسخ داد: بنده گفتم بابت تبلیغات به آقای امامی داده‌ام، دلاویز تبلیغات سریال شاهگوش را انجام نداده بلکه در سریال شهرزاد انجام داد. ما با آقای دلاویز قرارداد نداریم و با آقای امامی قرارداد داریم.

نماینده دادستان خطاب به متهم دلاویز گفت: شما بار‌ها می‌خواهید نقش خود را در بانک سرمایه انکار کنید. آقای امامی گفته‌اند که حکم دلاویز توسط بخشایش زده شده و این حکم موجود است.

متهم دلاویز پاسخ داد: من ایران نبودم.

نماینده دادستان گفت: شما امضا‌هایی دارید که اصل آن موجود است. تقاضای کارشناسی کنید.

قهرمانی ادامه داد: آقای دلاویز، امامی و آرمان علمایی شرکت نفت و گاز سرمایه را تاسیس می‌کنند و قرارداد‌های قیری با شرکت آتیه صبا تحت اشراف آقای حیدرآبادی و شرکت قیر پاسارگاد منعقد می‌کنند، در حال حاضر رسید پذیرش اینترنتی این شرکت را به بنده ارائه داده اند.

نماینده دادستان بیان کرد: در اینجا خبر خوشی به مردم می‌دهم، آقای حیدرآبادی پور که مدیرعامل بانک سرمایه قبل از مدیریت آقای خانی بوده در حین تحقیقات از کشور متواری شده و به اسپانیا رفته بود که هفته گذشته توسط پلیس اینترپل دستگیر شد و تشریفات قانونی جهت اعاده وی در جریان است.

قهرمانی خطاب به متهم دلاویز گفت: شما باید توضیح دهید که چرا اشخاصی همچون آقای حیدرآبادی پور را مدیرعامل بانک سرمایه کرده اند.

متهم دلاویز گفت: حیدرآبادی‌پور آخر دی ماه ۹۴ مدیرعامل شد و بنده برای فیلم پیامبر (ص) از شهریور ماه برای جشنواره کانادا اقدام کردم، بنده بهمن و اسفند اصلا ایران نبودم و در سال ۹۲ استعفا دادم.

نماینده دادستان ادامه داد: اگر آقای رضوی بابت تبلیغات سریال شاهگوش مبلغی را به آقای امامی داده‌اند چرا در وجه آقای قادری پرداخت شده است؟

متهم رضوی گفت: بابت تبلیغات بوده است که اصولا به آن می‌گویند حق‌المشاوره.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما که می‌گویید که آقای قادری پیک موتوری بوده است.

متهم رضوی پاسخ داد: بله هم کار پیک و هم کار‌های آبدارچی را می‌کرد و گاهی کار‌های گل‌آرایی مراسم ختم را هم انجام می‌داد.

در ادامه جلسه دادگاه وکیل مدافع متهم دلاویز برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: در اخذ آخرین دفاع از متهم، رسیدگی ادامه پیدا می‌کند و همه می‌توانند صحبت کنند. اما قبل از ختم رسیدگی آخرین دفاع باید توسط متهم و وکیل ارائه شود. این در حالی است که در دو جلسه اخیر بعد از آخرین دفاع، نماینده دادستان و نمایندگانی از نهاد‌های دیگر صحبت کردند لذا در اینجا لازم دانستم این تذکر قانونی را بدهم.

قاضی مسعودی مقام گفت: تذکر شما مردود است. وقتی متهم دفاع و مطالبی ذکر کرد نماینده دادستان مطالب خود را گفت و در حال حاضر آخرین دفاع توسط وکیل ارائه می‌شود و هفت جلسه است که دفاعیات مطرح شده است.

وکیل مدافع متهم دلاویز در ادامه دفاعیات از موکل خود گفت: نماینده سازمان بازرسی در بحث دو میلیارد که منتسب به موکل بنده است توضیحاتی دادند که اظهارات وی تایید عدم وصول پول به موکل را می‌رساند.

قاضی مسعودی مقام گفت: در حوزه پولشویی اصل بر مجرمیت مورد پذیرش واقع شده است و باید اسناد و مدارک به سیستم قضایی ارائه شود. فردا دفاعیات خود را مطرح کنید و در ادامه جلسه کیفرخواست مدیران بانک سرمایه قرائت می‌شود و چنانچه فرصتی بود دفاعیات نیز مطرح خواهد شد.

قاضی مسعودی مقام پس از اخذ این دفاعیات ختم جلسه امروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه فردا ۹ صبح برگزار خواهد شد. به مامورین زندان تاکید می‌شود که متهمان را در ساعت ۸:۳۰ صبح در دادگاه حاضر باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهراد
۲۲:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
این چیزیه که فهمیدن ... ببین چقدر دزدی میشه و ما نمیدونیم هزاران ارگان و بانک وو.... هست که میدزدن و هیشکی هم نمیفهمه
Iran (Islamic Republic of)
هامون
۱۷:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
باید همشون و اعدام کنه بخصوص آون آقا زاده ای که با لباس شخصی وارد دادگاه شده.
-
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
پول معلمان را بالا کشیده اند کی پاسخگو میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
اونی که لباسش با بقیه متهمین فرق داره فکر کنم آقا زاده هست!!!!
France
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
اعدام کنید ببينيم کسي جرعت ميکنه باز دزدي کنه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۸:۱۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
خداوند متعال رحم نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
چرا داماد وزیر با لباس پلو خوری دردادگاه حاضر میشود.مگه مثل سایرین متهم نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
حق جو
۰۱:۰۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
فقط اعدام مى تواند در جلوگىرى ازچپاول بىت المال موثر باشد ولا عىر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
این همه میلیارد از کجا میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
تورو خدا هر ۳۰نفرو اول دستهاشونو قطع کنید و بعد هر ۳۰نفر رو جلو مردم اعدام کنید .
Canada
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
چه رویی دارند انگاری که هیچ کاری نکرده اند .چه ارامشی ظاهری دارند .همتون قاتل اقتصادی هستید .هیچ فرقی با قاتل ندارید .باعث دزدی . و تمام جرایم شماها هستید .اگر حق مردم را نمیخوردید .مردم به این روز نمیافتادند .در اصل مقصر تمام جرایم شما دجالها هستید .عذاب الهی دز دو دینا دچار شوید .امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
داماد وزیر باید لباس زندانی بپوشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
راستی چرا رضوی لباس زندانیها را نپوشیده ؟قوه قضاییه باید عدالت را برقرار کند
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۲۲:۴۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
نفر اول متهم پرونده با لباس شخصی به دادگاه آمده و بقیه با لباس زندان عجب !!!!
Canada
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
مصادره تمام اموال و بعد کار اجباری بعنوان کارگر اون هم در گرم ترین نقطه ایران و بعد هم هزینه زندان بعهده خودشون باید باشد .هم خلاف کنند و هم دولت از جیب مردم هزینه زندانی شدن شون را بپردازد!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
فقط و فقط اعدام
افراد دم کلفت فقط و فقط اعدام و افراد عادی نابودی زندگیشان و کار اجباری وحشتانک برایشان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
چرا شاه داماد آقاي وزير با لباس داماديش در دادگاه حاضر ميشه ؟؟؟؟؟
يعني سايزش لباس نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
والا لباس زندانی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
خدا غارتگران ودرزدان بیت المال نیست نابود کند
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۸:۱۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
اخلال در نظم اقتصادی کشور... یعنی اجحاف کردن حق مردم و کسب پول و ثروت و مال نا مشروع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
من نمی دونم چرا داماد وزیر لباس متهم نمیپوشه چرا؟؟چون داماد وزیره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
لااقل براساس قوانین اسلامی دستشان را قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
پليس ( سرباز وظيفه ) (م)
۲۱:۵۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
چرا در بعضى از كشورهاى اسلامى دزد پيدا نميشود ؟ پرونده دزدى در محاكم قضايى انها وحود ندارد؟ و هرگاه دله دزدى پيدا شود دو سه روزه محاكمه و مجازات و پرونده مختومه ميشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
با وزیر کار هیچگونه مصاحبه ای نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۴:۵۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
اگه یک مرتبه این اختالسگران اعدام می کردند درس عبرت میشد برا بقیه و دیگه کسی جرات نداشت از این کارها بکنه و پول مردم بیگناه بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
از این مجلس که شریعتمداری رو استیضاح میکنه و بعد اقای روحانی برای وزارت کار او رو معرفی میکنه و بعد هم مجلس رأی اعتماد به او میده چه چیزی باید انتظار داشت؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۴۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
دو‌کلمه حرف حساب ..... یکی نیست نمایندگان رو به چالش بکشه بر استس چه معیاری وزیری رو که برای استیضاحش رای جمع کرده بودید با رای اعتماد دوباره به یک وزارت دیگر گماردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
واقعا. ..
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۴:۵۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
فقط خدا میداند اگر تمام ابعاد این پرونده رمزگشایی شود، چقدر دیگر از پول و رانت ها نمایان میشود !!!! به ولله اعدام هم برای این مفسدین کمه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
وقتی حکم خدا که در قران گفته شده را اجرا نمیکنید هر روز بر مفسدان اقتصادی افزوده میشود.به قول خودشان چهار روز زندان بعد ازاد.
یعنی این مسئولین بیشتر از خدا میدونند که حکم خدا که در قران گفته شده را اجرا نمیکنند.چرا دست دزد قطع نمیشه.چرا مفسد فی الارض اعدام نمیشه.اینها با داعشی ها چه فرقی دارن.اینها تروریسم اقتصادن.
آخرین اخبار