به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه هیل، نتایج تحقیقات جدید «اتحادیه رسانههای خبری» نشان داد که در سال گذشته میلادی، ۲۰۱۸، سایت گوگل درآمدی حدود چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از سایتهای خبری کسب کرده است.
این مطالعه نشان داد بین ۱۶ تا ۴۰ درصد نتایج جستجوها در گوگل محتوای اخبار بوده و درآمد آن از محتوای اخبار تنها ۴۰۰ میلیون دلار کمتر از ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری بوده که کل صنعت خبری آمریکا در سال ۲۰۱۸ از تبلیغات دیجیتال کسب کرده است.
در ده سال گذشته، اخبار در گوگل به طور چشمگیری افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۹، گوگل در آمریکا ۲۴ میلیون بازدیدکننده داشت که این تعداد کمتر از نیمی از تعداد بازدیدکنندگان سایتهای خبری، چون «سیانان»، «نیویورک تایمز» بود. اما این در حالی است که تا ماه مه سال ۲۰۱۸، این آمار به ۱۵۰ میلیون رسید، رقمی نزدیک به دو برابر بازدیدکنندگان سیانان و نیویورک تایمز. از ژانویه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸، ترافیک میان سایت گوگل و سایتهای ناشر اخبار بیش از ۲۵ درصد افزایش یافت و به حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بازدید در هفته رسید.
دیوید چاورن، رئیس اتحادیه رسانههای خبری، در این خصوص گفت: «با آنکه پلتفرمهایی مانند گوگل و فیسبوک سیستمهای فوقالعادهای برای توزیع اخبار هستند، درآمدی که تولید میکنند به ناشران اخبار نمیرسد. آنها باید با ما کار کنند تا آینده دیجیتالی پایدار برای اخبار تضمین شود و تاکنون چنین چیزی رخ نداده است. آنها حرفهای خوب زیادی میزنند؛ اما به طور مداوم از این که مبلغی را پرداخت کنند و یا معاملههای اقتصادی برای اخبار را بهبود ببخشند سرباز میزنند».
این در حالی است که بنا به نوشته روزنامه گاردین، سایت گوگل نتایج این مطالعه را «نادرست» خوانده است. سخنگوی گوگل در گفتگو با این روزنامه اظهار کرد: «ماهانه بخشهای "اخبار گوگل" و "جستجوی گوگل" بیش از ۱۰ میلیون کلیک برای سایت ناشران به ارمغان میآورد که این موضوع باعث افزایش اشتراک، اهمیت و درآمد میشود. ما سخت تلاش کردهایم تا یک فناوری مشارکتی و حمایتی و همچنین یک شریک تبلیغاتی برای ناشران اخبار در سراسر جهان باشیم».
انتهای پیام/