حجاب


حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه به بیان برخی ظرفیت‌های فضای مجازی در نشر و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و راهکارهای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت این فضا پرداخت و مهم‌ترين اصل در تبليغ فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی را ایجاز و اختصار دانست.


به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فضای مجازی هم می‌تواند عرصه جولان دشمن و افراد ضددین و ملحد شود و هم می‌تواند با فعالیت جوانان مؤمن کشورمان به بستری مناسب برای نشر و گسترش مسائل معنوی و فرهنگی تبدیل شود و این موضوع بستگی به میزان حضور کمّی و کیفی جوانان انقلابی ما در این فضا دارد؛ به هر مقدار که حضور جوانان مؤمن در شبکه‌های مجازی بیشتر شود، عرصه برای دشمنان و ضدمذهبان تنگ‌تر می‌شود و بالعکس، هرچه حضور افراد متعهد و مذهبی در این فضا کم‌رنگ‌ شود، حضور آن گروهی که معتقد به اسلام و انقلاب نیستند بیشتر به چشم می‌آید.

با وجود اینکه حماقت دشمنان دین و انقلاب برای ما واضح است اما در عین حال باید هوشیار باشیم و از تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی برای اشاعه و نشر معارف مذهبی استفاده کنیم و حتی سر سوزنی اجازه عرض اندام به طرف مقابل در این عرصه ندهیم؛ اعتقادات و باروهای دینی مردم جامعه ما، مهمترین و اصلی‌ترین عنصر و عامل موفقیت و استمرار آن در رویارویی با دشمنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی، علمی و سایر حوزه‌هاست؛ بنابراین ذره‌ای غفلت در این مقوله باعث صدمه دیدن ما در تمام ابعاد در مواجه با دشمن خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه در رابطه با ظرفیت فضای مجازی در نشر و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و راهکارهای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت این فضا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در ابتدای سخن بايد مقدمه‌ای را بيان كنم تا از اوضاع خود باخبر شويم و بعد ارائه راهكار دهیم. رهبر معظم انقلاب بارها تصريح کرده‌اند كه ما هم‌اکنون در جنگ نرم‌قرار قرار داريم و هيچ فرد صاحب نظر و اهل رصد در فضای فرهنگی نيست مگر اينكه به اين امر مهم اشاره كرده و آن را قبول داشته باشد. 

وی ادامه داد: اساساً انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود؛ انقلابی با ايدئولوژی مبتنی بر فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ايرانی و اسلامی. در عمل نیز با گذراندن قانون و ايجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به رياست رئيس جمهور، سياستگذاری فرهنگی كشور به آنها سپرده شده است و از همه گروه‌ها، نهادها و تفكرات در آن حضور دارند. يكی از مسائل مهم كه بايد در چهارچوب این شورا به آن پرداخته شود موضوع مهم حجاب است كه عدم وجود آن موجب جريحه‌دارشدن عفت عمومی می‌شود.

این کارشناس مذهبی صحبت خود را این چنین ادامه داد: در اينجا به سخن رهبر انقلاب می‌توان اشاره كرد كه فرموده‌اند «ما در وضعيت جنگی قرار داريم؛ ما برای جلوگیری از تعرضات دشمن به تماميت ارضی خود از سپاه و بسيج و ارتش و اطلاعات استفاده می‌کنيم و وزارتخانه‌ای هم مختص به آن داريم به نام وزارت دفاع، نه وزارت جنگ، حتی در ايام صلح و امنيت».

حجت الاسلام روزمه افزود: ما قائل به تعرض به هيچ كشوری نيستيم اما در عرصه فرهنگی به تثبیت انقلاب و آرمان انقلابی و گزا‌ره‌های مذهبی معتقدیم. در مرحله اول به صدور انقلاب و مذهب تشيع فكر كرده‌ايم که از آرمان‌های انقلابيون بود و تا به حال هيچ تغييری در اصل آن ايجاد نشده است اما با كمال تاسف بايد گفت علاوه بر اینکه در اصل تثبيت مشكل داشته‌ايم بلكه در صدور نيز دچار ركود شده‌ايم لذا در امور فرهنگی كشور ما قائل به تثبيت هجوم و صدور هستيم حتی اگر هجمه‌ای به ما نشود.

وی افزود: وليكن بايد اذعان داشت در اين مقوله مهم در بعضی موارد دچار استحاله شده‌ایم و از اولويت‌های کشور خارج شده است؛ با اين مقدمه بخشی از راهكارهای كلی را عرض می‌كنم:

یک- با توجه به بستر مناسب فضای مجازی ايجاد يک نهاد مستقل و متشكل از همه اقشار، ظرفيت‌ها و نهادها جهت جلوگيری از اقدام موازی در راستای ترويج فرهنگ عفاف، حجاب و سياستگذاری كلی در اين مقوله، ضروری است.

دو- جلوگيری از برخوردهای سطحی و بی‌اساس كه تا امروز موجب لطمه به مبحث مهم حجاب گرديده است؛ البته مقصود برخی از برخوردهای سلبی با شیوه‌های نه‌چندان صحیح است نه تذكر لسانی كه وظيفه همگانی است.

سه- استفاده از ظرفيت‌های توليدی زیر نظر نظام؛ به عنوان مثال فلان شرکت وابسته به فلان وزارتخانه برای توليد و عرضه چادر مشكی با قيمت مناسب و در طرح‌ها و شكل‌های متعدد با جنس مناسب و سازگار با سلائق عموم جامعه و متناسب با فرهنگ ايرانی اسلامی اقدام می‌کند.

چهار- جلوگيری از انتشار سخنان كليشه‌ای در امر تبليغ حجاب؛ برخی افراد ناآگاه در اثر برخی از این حركت‌های غيركارشناسی در جامعه،  پايه و اساس اعتقادی برخی مردم را سست می‌کنند که موجب وهن مذهب و اعتقادات می‌گردد. مانند دفاع برخی افراد كه اطلاعات دقيقی از امر حجاب ندارند و توانايی انجام صحيح امر به معروف و نهی از منكر را نداشته و با طرح نکات كليشه‌ای موجب دوری مردم از امر حجاب می‌شوند.

مهم‌ترين اصل در تبليغ فرهنگ دين و خصوصا حجاب و عفاف ایجاز و اختصار است / اقدام اثرگذار و زيبا توأم با منطق قوی قطعا تاثير خودش را در فضای عمومی و فضای مجازی می‌گذارد

پنج- تربيت افراد متخصص فقط در امر ترويج حجاب؛ لزوماً با مطالعات حوزوی و استفاده از اين ظرفيت‌ها جهت حضور در دانشگاه‌ها و فضای مجازی و ارتباط چهره به چهره با افراد و عناصر جوان حاضر در فضای مجازی و دانشگاه‌ها

شش- تهيه و ساخت مستندها و کلیپ‌های اثرگذار و استفاده از افراد متخصص با محتوای بررسی شده با زمان‌ كم؛ برای نمونه می‌توان كليپ يک دقيقه‌ای با تاثيرگذاری بالا بر مخاطب تهیه کرد.

هفت- ايجاد كمپين برای بازنشر توليدات محتوايی شورای عالی عفاف و حجاب.

هشت- انتشار خاطرات افرادی كه محجبه شده‌اند (نقل خاطرات قبل و بعد از حجاب)

نُه- تهيه و توزيع انيميشن‌های اثرگذار از لحاظ محتوايی و ارائه خوراک فكری به نسل نوجوان كه درگير مسائل و سلايق سياسی نيستند.

ده- ايجاد كمپين‌های همسو با مقوله حجاب و حضور جهادی افراد متخصص و آموزش‌ديده برای حضور ميدانی در عرصه جنگ نرم در بستر فضای عمومی جامعه

یازده- استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران و جمع‌آوری انتقادات و پيشنهادات و انتقال به مقامات مسئول، به خصوص شورای عالی عفاف و حجاب.

دوازده- مهم‌ترين اصل در تبليغ فرهنگ دين و به خصوص حجاب و عفاف، ایجاز و اختصار است و برخورد اثرگذار و زيبا توأم با منطق قوی قطعاً تاثير خودش را هم در فضای عمومی جامعه و هم در فضای مجازی در قبال كسانی كه به موضوع حجاب هجمه وارد می‌كنند، می‌گذارد.

حجت الاسلام عباس روزمه ادامه داد: تمام اين‌ها بخشی از راهكارها است؛ البته افراد دلسوز و دغدغه‌مندی در اين زمينه هستند كه می‌خواهند کاری صورت دهند ولی با توجه به امكانات و بودجه نه‌چندان مطلوب تخصيص يافته در اين مقوله، كار آنچنان موثری انجام نشده است. مثلاً چرا با وجود كارخانه‌های داخلی توليد پارچه، نبايد چادر ایرانی با قيمت ارزان و مناسب توزيع شود؟ برای کشور ما زشت است كه چادر از كشوری مانند چين وارد شود.

وی در پایان گفت: در بحث توليد، به توليدكنندگان چادر بها داده نشده است و قيمت مناسب نیز می‌تواند انگيزه مصرف چادر را افزايش دهد؛ همچنین در حوزه نشر و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف عمده بحث هم بايد متمركز در مدارس باشد. جمع‌آوری نيروهای جهادی جهت اقدامات لازم مانند برگزاری كلاس‌ها، كارگاه‌های آموزشی و برپايی كرسی‌های آزادانديشی كه متاسفانه تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، از دیگر نکات لازم است. رهبر انقلاب نكات حساس و كليدی را بيان می‌كنند اما لبيک‌گویان کم هستند؛ ضمناً لزوم كمپين پرسشگری در  امر حجاب از اتفاقاتی است كه می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حجاب ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
پیشنهادات حاجی کامله ولی کی عمل میکنه ؟ خود من دنبال این بودم ببینم چیکار میشه کرد راه کار خوبی داد حد اقلش برای من .من تو صفحه اینستام مطلب طولانی میذاشتم باید دیگه از این دفعه مختصر بنویسم
Iran (Islamic Republic of)
ثارالله
۱۷:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
باریک الله یک روحانی پیدا شد و در باب حجاب نظر دقیق و زیر بنایی داد علاوه بر مقدمه کامل راهکار و پشنهاد عملیاتی هم ارایه کرد
چند نفر متخصص فرهنگ داریم که اینطوری نظر بدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
استاد روزمه ایشون استادما در دانشگاه بودن
جوون پسند و عالی حرف میزنن کارشون درسته
Iran (Islamic Republic of)
مددی
۲۰:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام
مصاحبه کاملی بود و مطالب جذابی بیان شد افرین
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۲۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء والصدیقین : بنام خداوند جان وخرد : خواهشمندیم عاجلانه از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآنی حجاب کامل چادر و مقنعه اسلامی قرآنی حضرت فاطمه الزهرا س را در تمامی سطوح مدارس دخترانه آموزش و پرورش و دانشگاهای و ارگانها و شرکتها و ورزشگاهای دولتی و نیم دولتی نظام جمهوری اسلامی ایران عزیز مقتدر و قدرتمند و با عزت و با عظمت و با شکوه و خردمند و قرآن محور و ولایت مدار اجباری و قانونی کنند .