متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:شایع‌ترین دوره سنی ترومای دندان بین یک تا سه سالگی هست که کودکان هنوز مهارت کافی برای راه رفتن ندارند.

سید عبدالکریم طباطبایی متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه   در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، گفت:شایع‌ترین دوره سنی ترومای دندان بین یک تا سه سالگی هست که کودکان هنوز مهارت کافی برای راه رفتن ندارند و احتمال ضربه خوردن به فکو دندان زیاد است.

وی گفت: با توجه به ضربات و جهات ان‌ها انواع مختلی از صدمات در کودکان اتفاق می‌وفتد که حاد‌ترین ان افتادن دندان به بیرون است.

وی بیان کرد در این زمان مهم‌ترین نکته‌ای که والدین یا اولیای مدرسه باید رعایت کنند حفظ خونسردی است و کودک را سریعا به مراکز درمانی مجهز انتقال دهند.

وی گفت اگر در بازه زمانی طلایی به نراکز مراجعه کنند احتمال بازگشت دندان و پیوند دوباره با فک وجود دارد واین زمان طلایی زیر ۶۰ دقیقه است.

 طباطبایی بیان کرد: محیطی که در این مدت باید دندان را تا انتقال به نراکز درمانی نگه داشت شیر سرد است.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که اگر کودک زیر ۷ سال هست برای دندان‌های شیری نگرانی خاصی وجود ندارد و فقط در صورت خونریزی باید گاز استریل پاکیزه استفاده کنند و نگهداری دندان لازم نیست

وی گفت اگر دندان اصلی کودک هست باید والدین دندان را از تاج بگیرند و به هیچ عنوان به ریشه دست نزنند وبا اب سرد و فشار کم شتستو دعند و ان را در فک کودک قرار دهند تا شانس زنده ماندنبیشتر شود.

وی هم چنین بیان کرد: در صورت خونریزی حتما نسبت به واکسن کزاز اقدام کنند هر نوع ضربه‌ای که به دندان وارد شود محتوای عروقی و خونب دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود که یکی از شایع‌ترین عوارض ترومای دندان است، اما با روش‌های زیبایی و ترمیمی رنگ قابل تغییر است.

وی گفت :بهترین راه جلوگیری از عوارض پیشگیری است و توصیه ما به خانواده‌های که کودکان نوپا دارند این است که محیط خانه را برای آن‌ها امن کنیم و وسایل تیز و گلدان‌ها از مسیر آن‌ها خارج کنیم.

 

انتهای  پیام/ز

 

هر نوع ضربه‌ای که به دندان وارد شود عروق خونی دندان تحت را  تاثیر قرار می‌گیرد

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.