به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، باگسترش تولید مدلهای هیبریدی با استفاده از باتریهای لیتیومیونی، عرضه و تقاضا برای ساخت این نوع باتریها به شدت در حال افزایش است، به همین جهت شرکتهای مختلفی با ورود و سرمایهگذاری برروی ساخت باتریهای لیتیومیونی میتوانند در آیندهای نهچندان دور به سودآوری عظیمی دست پیدا کنند، اما دو شرکت بزرگ بیامو و فولکسواگن به دنبال تامین باتریهای خود از شرکتهای دیگر نیستند و برنامهدارند تا با همکاری یکدیگر به یکی از بزرگترین تولید کنندگان باتری لیتیمیونی در جهان تبدیل شوند.
فولکسواگن و بیامو دو شرکت آلمانی معتبر و قدیمی صنعت خودروسازی، قصد دارند تا با همکاری یکدیگر و سرمایهگذاری برروی بخش خودروهای الکتریکی خود، بزرگترین کارخانه تولید باتری لیتیومیونی (یا به اصطلاح گیگافکتوری) در اروپا را بسازند. شرکت Northvolt اعلام کرده که با مشارکت بیامو و فولکسواگن، دو کارخانه بزرگ در شهر کخلفتئا سوئد و نیدرزاکسن آلمان ساخته خواهد شد، در دو شرکت فولکسواگن و بیامو هرکدام یک میلیارد دلار برای اینکار سرمایهگذاری کردهاند و مشارکتی برابر خواهند دارد.
پیتر کارلسون، مدیر اجرایی Northvolt با اعلام این خبر گفت: "امروز نه تنها روزی تاریخی برای Northvolt محسوب میشود، بلکه لحظهای کلیدی برای اروپا خواهد بود تا به وضوح نشان دهیم آمادگی رقابت در موجهای بعدی حرکت به سمت الکتریکی شدن را خواهیم داشت و اینکار را با تولید باتریهای سلولی با کمترین اثر CO2 انجام میدهیم. "
ساخت کارخانه سوئد در ماه اکتبر آغاز خواهد شد و تولید باتری در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۲۱ امکان پذیر خواهد بود، این کارخانه در ابتدا ظرفیت تولید ۱۶ گیگاواتساعت باتری لیتیومیونی را خواهد داشت، البته این ظرفیت به ۳۲ گیگاواتساعت خواهد رسید. رقیب اصلی این کارخانه، یعنی "گیگافکتوری یک" که به تسلا تعلق دارد، در سال ۲۰۱۸ ظرفیتی حدود ۲۰ گیگاواتساعت تولید داشت که این مقدار در سال آینده افزایش نیز پیدا خواهد کرد. این کارخانه با ۵۴۸ هزار متر مکعب بزرگی، از نظر مساحت، دومین ساختمان بزرگ در دنیا محسوب میشود.
فولکسواگن اعلام کرده که با تمام تجهیزات و توانایی به دنبال توسعه بخش الکتریکی و به طبع آن تولید باتریهای لیتیومیونی است، اینکار با همکاری شرکت Northvolt که باتریهایی با کمترین اثرگذاری CO2 تولید میکند، امکان پذیر خواهد بود، آنها برنامه دارند تا ساخت کارخانه نیدرزاکسن را به زودی آغاز کرده تا در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ به تولید باتریهای لیتیومیونی دست پیدا کنند.
بیشتر بخوانید: تویوتا همه را بهت زده کرد + تصاویر
انتهای پیام/