در پی گزارش های مردمی مبنی بر تردد حیات وحش در مناطق جنگلی شفت و نصب دوربین تله ای در این مناطق یک قلاده خرس قهوه ای به همراه دو توله اش مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، رضا زمانی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان شفت گفت: با توجه به گزارش‌های مردمی مبنی بر تردد حیات وحش و برای بررسی صحت موضوع دوربین تله‌ای در مناطق جنگلی این شهرستان نصب و تصاویر و فیلم یک قلاده خرس قهوه‌ای به همراه دو توله اش ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه، خرس قهوه‌ای با نام علمی Ursusaretus بزرگترین گوشت خوار ایران است، افزود: که وزن خرس قهوه‌ای به ۵۰۰ کیلوگرم می‌رسد و غالبأ شب زی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شفت گفت: خرس قهوه‌ای از جمله پستانداران بزرگ جثه‌ای است که به دلیل تخریب زیستگاه و حتی شکار غیرمجاز و اعتقادات خرافه‌ای برای استفاده داروئی از اعضاء بدن از گونه‌های حمایت شده است.

رضا زمانی افزود:خرس قهوه‌ای یکی از گونه‌های شاخص جنگل‌های هیرکانی و به عنوان یک گونه چتر مطرح است و خرس‌ها دارای نرخ زاد و ولد پائینی هستند و به طور کلی هر یک یا دو سال یک بار تولید مثل می‌کنند.

وی گفت: خرس‌ها با خوردن حشرات از تبدیل آن‌ها به آفت جلوگیری می‌کنند و همچنین با کنترل جمعیت جوندگان جلوی رشد جمعیت شان را می‌گیرند و نقش مهمی در تنظیم و تعادل اکوسیستم‌ها به عهده دارند و همچنین با توجه به اینکه بخشی از رژیم غذائی خرس‌ها را میوه‌های جنگلی تشکیل می‌دهد با خوردن و دفع هسته آن‌ها در مناطق مختلف جنگلی در پراکنش این درختان نیز کمک شایانی می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شفت، با بیان اینکه حفاظت از گونه‌های تنوع زیستی استان وظیفه همگان است، افزود: در سال‌های گذشته به دلیل تخریب زیستگاه خرس‌ها به ناچار نزدیک روستا‌ها و شهر‌ها شده اند و متأسفانه منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن آن‌ها شده است.

رضا زمانی، با اشاره به اینکه جریمه یک قلاده خرس قهوه‌ای ۵۰ میلیون تومان در قانون در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در صورت مشاهده گونه‌های حیات وحش مراتب را سریعأ به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/م.ع

بزرگترین گوشت خوار ایران در شفت مشاهده شد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.