احمدی گفت: اقتصاد کشور ایران در بخش خصوصی ظریف و بسیار شکننده است، در چنین شرایطی نگاه تصدی گرایانه به دولت باید از بین برود.

اقتصاد خصوصی ایران ظریف و شکننده است/ نگاه تصدی گرایانه به دولت باید اصلاح شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در کارگاه بین‌المللی سیاست گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که در وزارت علوم در حال برگزاری است، اشاره کرد:  ۱۶ کشور جهان در این کارگاه شرکت کرده‌اند و در ۳ محور مفاهیم پایه در حوزه علم و سیاست گذاری بحث می‌کنیم.

محورهای برگزاری کارگاه بین‌المللی سیاست گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری

وی ادامه داد: بحث‌های تخصصی در حوزه ترویج علم و ارکان آن، شاخصه‌های نظری توضیح دهنده، رابطه میان جامعه علمی در فرایند تولید علم است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به انتقال تجربیات بیان کرد: محور دوم به بحث انتقال تجربیات اشاره دارد و تمام افرادی که مهمان هستند درباره مسائل اجتماعی اقتصادی و سیاسی فعالیت می‌کنند.

احمدی افزود: سومین محور به طراحی مدل‌های جدید بررسی سیاسی منطبق با تحولات در حوزه ترویج علم می‌پردازد.

در سیاست گذاری، ترویج علم اهمیت به سزایی دارد

وی با بیان اینکه در زمینه سیاست گذاری ترویج علم اهمیت به سزایی دارد، گفت: باید حد و مرز دخالت دولت در حوزه‌های علمی را مشخص کنیم و بدانیم که آن‌ها تا چه اندازه‌ای باید مکانیزم‌های ترویج علم را به دست نهاد‌های دیگر برسانند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: فکر می‌کنیم که دولت مسئول حل تمام چالش‌ها است و اقتصاد سیاسی ما سال‌ها بر اساس فروش مواد خام شکل گرفته است و از این رو بخش خصوصی ایران ضریف است و دولت موتور اقتصاد کشور را به حرکت در می‌آورد، در چنین شرایطی نگاه تصدی گرایانه به دولت باید از بین برود.

احمدی با اشاره به اهمیت پیدا کردن نقش دولت گفت: در حوزه‌های مختلف باید نقش دولت را شناسایی کنیم و نظریه‌ای با عنوان کالای عمومی در این زمینه مطرح شود.

ویژگی‌های کالاهای غیرعمومی

وی ادامه داد: کالا‌های عمومی توسط بخش خصوصی نمی‌تواند ارائه شود، کالا‌های عمومی آن‌هایی هستند که غیر رقابتی‌اند و همه مردم کمال استفاده از آن‌ها را دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه کالا‌های عمومی استثنا ناپذیر هستند، اظهار کرد: این کالا‌ها هنگامی که تولید می‌شوند ممانعت از استفاده ندارند مثل هوای پاک که در اختیار همه قرار می‌گیرد، من پیشنهاد می‌کنم نظریه کالای عمومی در سیاست گذاری ترویج علم مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بازیگران ترویج علم در صورت برخورداری از زیرساخت‌ها بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار