معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در مورد نحوه جریمه ورود غیرمجاز به طرح ترافیک جدید توضیحاتی داد.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه از درآمد ۲۹۶ میلیارد تومانی شهرداری با اجرای طرح ترافیک در سال گذشته خبر داد و گفت: این درآمد صرف خرید کابین، اتوبوس و توسعه حملونقل ترافیک میشود که فردا در همین راستا رونمایی از ۱۳ دستگاه اتوبوس دو کابینه را داریم.
وی افزود: در آمد طرح ترافیک در سال ۹۷ مبلغ ۵۴ میلیارد تومان نسبت به سال ۹۶ کاهش داشت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد اولین بار در ۱۴ سال پیش اجرا شد، گفت:، چون در این مدت تعداد خودروها دو برابر شده بود این طرح کارآیی سابق را نداشت و دیگر نمیتوانست کنترل کننده آلودگی هوا باشد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم، چون این طرح کارآیی خود را از دست داده است باید برای کاهش آلودگی هوا طرح دیگری را جایگزین کنیم.
پورسید آقایی افزود: در طی مطالعاتی که انجام شد در شورای ترافیک به این نتیجه رسیدیم که زوج و فرد دیگر نباید ملاک تردد افراد باشد و باید خودروها فارغ از نوع پلاکشان تردد کنند که تصمیم گرفتیم هر خودرو فقط ۲۰ روز مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر خودرویی عوارض بدهد و وارد طرح ترافیک یا محدوده زوج و فرد شود سهمیه ۲۰ روز رایگان برای او ذخیره میشود و اگر مازاد و ۲۰ روز هم نیاز به ورود داشته باشد باید برای تردد در حلقه دوم نصف عوارض تردد در طرح ترافیک را پرداخت کند تا بتواند در حلقه دوم تردد کند.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از سهمیه تردد ۲۰ روز رایگان مشروط به ثبت نام در سامانه تهران من است، گفت: کسانی که در این سامانه ثبت نام نکنند فاقد سهمیه ۲۰ روز رایگان هستند و از اولین روزی که وارد محدوده شوند بدهکار خواهند شد.
پورسید آقایی با بیان اینکه یک میلیون خودرو در سامانه تهران من ثبت نام کردهاند ادامه داد: تهران دارای ۴ میلیون خودرو است که ۲ میلیون خودرو در حلقه دوم ترافیکی تردد میکنند و لذا این وضعیت نشان میدهد بخش مهمی از مردم هنوز ثبت نام نکردهاند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه در روزهای پنجشنبه طرح ترافیک اجرا نخواهد شد، ولی حلقه دوم در روزهای پنجشنبه همانند سایر روزهای هفته است، اظهار کرد: اگر کسی تا ساعت ۱۳ در این محدوده تردد کند جزء ۲۰ روز او محاسبه میشود و فقط برای تردد در حلقه دوم و ورود به محدوده طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۳ عوارض برای او نوشته نمیشود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته شهروندان باید برای ورود به محدوده روز مورد نظر خود را رزرو میکردند، گفت: طی توافقی که با شورای شهر انجام شد شهروندان تا ۳۰ روز فرصت دارند عوارض مربوطه به هر روز را پرداخت کنند و اگر تا یک ماه پرداخت نکردند ۲۵ درصد عوارضشان افزایش مییابد و پلیس هم آنها را جریمه میکند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۰۰ درصد این درآمدها به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص مییابد گفت: امسال تخصیص برخورداری از معاینه فنی برتر را تا ۲۵ درصد افزایش دادیم تا به مردم بگوییم که دنبال کسب درآمد نیستیم و هدف ما پاکیزگی هوا است.
وی با بیان اینکه از اول تیر ماه پارک حاشیهای هوشمند در منطقه ۲ عملیاتی میشود گفت: هر خودرویی که در سطح منطقه پارک شود برای او پیامک ارسال میشود.
پورسید آقایی در خصوص نحوه اجرای این طرح اظهار کرد: خودروهای گشتزنی مجهز به دوربین در سطح منطقه تردد میکنند و از پلاک خودروهای پارک شده در معابر عکس میگیرند و تصاویر آن به سرورهای مرکزی ارسال و در نهایت برای مالکین پیامک ارسال میشود.
وی در خصوص خودروهای دیزلی، اظهار کرد: از آنجایی که روش معاینه فنی این خودروها دقیق نبود و با ترفندهای خاص معاینه فنی میگرفتند نظارت بر مراکز معاینه فنی دیزلی را سختگیرانهتر کردیم و با استقرار نماینده در این مراکز دقت معاینه فنی خودروهای دیزلی را به شدت افزایش دادیم.
پورسید آقایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اینکه چرا بر خلاف ادعای خود مبنی بر رایگان بودن یک بار خروج رایگان ساکنین محدوده طرح ترافیک تا قبل از ساعت ۸ و نیم صبح استفاده از این امتیاز را مشروط به پرداخت عوارض پسماند، عوارض نوسازی و عوارض خودرو کردهاید که حدوداً مبلغی معادل ۵۰۰ هزار تومان میشود، گفت: ما برای شهروندانی که در داخل محدوده طرح ترافیک زندگی میکنند تسهیلاتی قرار دادهایم که یکی از این تسهیلات تردد رایگان و دیگری تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض تردد است و هر پلاک ثبتی هم میتواند یک خودرو را ثبت کند تا از این امتیاز استفاده کند و کسی که میخواهد از این مزایای قانونی استفاده کند باید سایر مقررات شهرداری را هم رعایت کند و لذا اگر ما برای این کار عوارض نگیریم آن وقت چه کسی باید هزینه جمع آوری زبالههای شهر را بدهد؟
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با تأکید بر اینکه ۲.۶ میلیارد تومان هزینه سلامتی مردم تهران به خاطر آلودگی هواست، گفت: کسی که شهر را آلوده میکند و برای مردم هزینههای بهداشت سلامت ایجاد میکند باید هزینهاش را پرداخت کند.
وی با بیان اینکه امسال ۱۰ قطار جدید به مترو اضافه میشود، گفت: تلاش میکنیم با همکاری بخش خصوصی خطوط جدید مینیبوسرانی را هم برقرار کنیم و مینیبوسهایی که با تکنولوژی جدید خریداری شده فردا رونمایی خواهیم کرد.
پورسید آقایی با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد اجرای مرحله اول طرح ترافیک بودیم، گفت: این طرح با سئوالات و ابهامات زیادی شروع شد، اما پیشرفت کار و اجرای آن نتایجی داشت که مردم را قانع کرد، زیرا توانستیم بعد از ۳۸ سال یک طرح هوشمند را اجرا کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تصریح کرد: قدرت هوشمندی که در این طرح به کار گرفته شد با الگوگیری از بهترین شهرهای دنیا در حوزه مدیریت ترافیک انجام شد، زیرا که در این طرح تردد خودروها دیگر بر اساس نوع پلاک نبود و همه خودروها باید بر اساس میزان تردد خود عوارض پرداخت میکردند.
وی با بیان اینکه نتیجه نهایی طرح سال گذشته کاهش آلودگی در حوزه خودروهای سواری و کاهش ترافیک در محدوده مرکزی بود، گفت: ما در نیمه دوم سال گذشته ۲۲ درصد کاهش تردد در محدوده مرکزی شهر داشتیم.
پورسید آقایی افزود: در گام دوم طرح ترافیک حلقه دوم را جایگزین محدوده زوج و فرد کردیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ما با پدیده تاکسیهای موتوری روبرو هستیم گفت: راه حل اساسی موتورسیکلتهای آلاینده همان تجربهای است که در مورد خودروهای کاربراتوری به کار گرفته شد و طی اقداماتی که انجام شده از سال ۹۷ هیچ موتورسیکلت کاربراتوری شمارهگذاری نشد و بر همین اساس در دولت هم طرحی را پیگیری کردیم که به ازای هر موتورسیکلت جدید یک موتورسیکلت کاربراتوری از دایره مصرف خارج شود.
وی افزود: در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه تضمینی است که پلیس در اجرای طرح جدید همکاری کند، گفت: سال گذشته هم پلیس همکاری لازم را به عمل آورد و امسال هم طی توافقاتی که در شورای ترافیک شده هیچ مشکلی برای اجرای این طرح ندارند.
پورسید آقایی در خصوص فضاهای تبلیغاتی در مترو و اتوبوس اظهار کرد: از نظر ما بهتر است که این ظرفیت به خود آنها سپرده شود تا برای تأمین هزینههایشان استفاده کنند، اما در نهایت تصمیمگیرنده اصلی شورای شهر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در خصوص درآمد تبلیغات از محل مترو، گفت: پیش بینی ما درآمد ۲۰ میلیارد تومانی است.
پورسید آقایی در ادامه با بیان اینکه تنها خودروهای پلاک تهران میتوانند ۲۰ روز رایگان در حلقه دوم ترافیکی تردد کنند، اظهار کرد: خودروهایی که پلاک سایر شهرها هستند ۱۵ روز به صورت رایگان مجاز به تردد در حلقه دوم ترافیکی هستند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در ادامه گریزی هم به طرح ترافیک خبرنگاران زد و گفت: پس از نهایی شدن عملیات واگذاری طرح ترافیک خبرنگاران اسامی آنها به همراه نام رسانههایشان منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد: موضوع تاکسیهای اینترنتی در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شده و قرار است که دستورالعمل وزارت کشور را بگیرند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران خاطرنشان کرد: برای سال ۹۸، ۱۰۳ هزار فقره طرح ترافیک واگذار میشود، اما برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا که حلقه دوم طرح ترافیک است هیچ محدودیتی وجود ندارد، زیرا تا این لحظه هم که هیچگونه محدودیتی برای ورود به محدوده زوج و فرد نبوده هیچگاه تعداد خودروهایی که در این محدوده تردد میکردند از ۷۰۰ هزار دستگاه بیشتر نشده بود.
انتهای پیام/
بخدا دزدیه
۱.۳۰۰.۰۰۰ برای من جریمه اومده
من راضی نیستم هیچکسی راضی نیست
بخدا شما ها همتون دزدید و هیچ به فکر مردم نیستید
حالا کل هفته با ساعت بیشتر و تعداد روز کمتر سالانه حدود 2 تومن بیمه و عوارض باید بدیم بعد استفاده نکنیم .آخه چرا در سه ماه باید 20 روز بتونیم تردد کنیم
کلی مالیات و عوارض و ... میدیم بعد ماشین رو هم نمیتونیم تکون بدیم .میخواین کلا بگید ماشینا دو بفروشبم ولی سال به سال عوارض پرداخت کنید
هر کسی پول داره راحت استفاده میکنه .