آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر علوم و فناوری گفت: اولین شرط مذاکره اعتماد متقابل است و با آمریکا که بدعهد است و به اصول و قرارداد خود پایبند نیست نمی‌شود مذاکره کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان صبح امروز در دیدار منصور غلامی وزیرعلوم و فناوری گفت: دانشگاه یکی از ارکان کشور است و بسیاری از مسائل کشور، حول محور دانشگاه رقم می‌خورد.

شرط مذاکره اعتماد متقابل است

وی ادامه داد: مطلوب بودن دانشگاه منوط به دو چیز است؛ اول اینکه علم به عنوان علم دنبال شود و نگاه درآمدی نداشته باشیم؛ در حوزه‌های علمیه این اتفاق رخ داده است و باید این فرهنگ در دانشگاه نیز جا بیفتد.

این مرجع تقلید شیعه بیان کرد: نکته دوم این است که گردآوری زیاد ارزشی ندارد و باید به دنبال نوآوری باشیم، گردآوری علم و تجربه دیگران خوب است، ولی باید به دنبال نوآوری در علوم باشیم و به عنوان پیشرو در علوم شناخته شویم.

وی ادامه داد: دانشگاه باید با نیاز‌های ملموس مردم ارتباط داشته باشد؛ نباید اینگونه باشد که دانشجویان خزینه‌ای از علم باشند، ولی نتوانند مشکلی را از جامعه حل کنند؛ باید یک رابطه بین علوم دانشگاهی و حل مشکلات جامعه ایجاد و تقویت شود تا مردم ضرورت وجود دانشگاه در جامعه را حس کنند.

دانشجو نباید جناحی عمل کند

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: دانشجویان نباید جناحی عمل کنند؛ باید رویکرد دانشجویان حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و انجام انتقادات سازنده در راستای پیشرفت کشور باشد؛ دانشجویان حق دارند در مسائل سیاسی ورود کنند و انتقاد مستدل، منطقی و مودبانه داشته باشند، ولی باید مراقبت شود تا حمایت‌ها جناحی نشوند.

وی اضافه کرد: ما کشور اسلامی هستیم و باید دانشجویان با مسائل اسلامی و اخلاقی آشنایی پیدا کنند؛ عدم آشنایی با مسائل اخلاقی باعث می‌شود برخی جوانان پس از تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند و تعهدی به کشور خود نداشته باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: آشنایی با مسائل دینی و اخلاقی باعث می‌شود که توجه به مادیات و تعلقات دنیایی کاهش پیدا کند؛ باید دانشجویان با مباحث و مفاهیم قرآنی آشنا شوند تا درک درست تری از مسائل اجتماعی و اخلاقی داشته باشند.

رییس جمهور آمریکا دچار اوهام است

وی گفت: معتقد هستیم که بر آمریکا پیروز خواهیم شد، زیرا رییس جمهور آمریکا دچار اوهام است و سرمایه او نیز دروغ است و با این اوهام قطعا شکست خواهد خورد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مذاکره چند شرط دارد، عنوان کرد: اولین شرط مذاکره اعتماد متقابل است و با آمریکا که بدعهد است و به اصول و قرارداد خود پایبند نیست نمی‌شود مذاکره کرد؛ همچنین نمی‌شود با فشار آوردن، ایران را وادار به مذاکره کرد؛ تحریم اسلحه انسان‌های ضعیف است و نشانه ضعف آمریکا است.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مدت زیادی مذاکره انجام شد و نتیجه آن نیز برجام بود، ولی آمریکا اعلام کرد که یک طرفه خارج می‌شوم؛ باید گفت به جهنم که خارج می‌شوید.

شرط مذاکره اعتماد متقابل است

تربیت نیروهای متخصص تضمین کننده آینده کشور است

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی  نماینده آیت الله سیستانی در ایران امروز در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: باید با مشورت گرفتن از افراد متخصص وضعیت اقتصادی کنونی را پشت سر گذاشت.

وی با بیان اینکه مشورت گرفتن در امور موجب پیشرفت در کارها می شود، یادآور شد: یکی از اقدامات مهم وزارت علوم تربیت نیروهای متخصص است که این نیروها می توانند تضمین کننده آینده کشور باشند.

نماینده آیت الله سیستانی در ایران به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و ترویج معارف اهل بیت(ع) اشاره کرد و یادآور شد: از جمله اقدامات انجام شده ایجاد چندین کتابخانه تخصصی بوده که برخی از آنها در دنیای اسلام بی نظیر هستند.

شرط مذاکره اعتماد متقابل است

رشته‌های دانشگاهی باید کاربردی و در جهت رفع مشکلات جامعه باشد

آیت الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان امروز در دیدار وزیر علوم گفت: در چنین شرایط کشور و مشکلات داخلی و خارجی، پذیرش مسئولیت وزارت علوم بسیار سخت است.

وی افزود: باید از دانشجویان که سرمایه کشور هستند به خوبی مراقبت شود و طبق تعالیم اسلامی تربیت شوند و باید عواملی که باعث می‌شود دانشجویان از اعتقادات دینی دور شوند، شناسایی و با آن مقابله شود.

این مرجع تقلید شیعه بیان کرد: باید رشته‌های دانشگاهی کاربردی شود تا دانشجویان پس از تحصیل به شغل دست پیدا کنند و مشکلی از جامعه را حل کنند؛ همچنین کاربردی شدن رشته‌ها باعث کاهش بیکاری دانشجویان می‌شود.

وی ادامه داد: باید وضعیت حجاب در کشور مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد و عواملی که به دنبال تضعیف عفاف و حجاب در جامعه هستند شناسایی شود و با آن مقابله شود.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد بسیاری از دانشجویان در علوم انسانی مشغول تحصیل هستند، باید مباحث علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی تبیین شوند و به دنبال تحول بنیادین علوم انسانی در کشور باشیم.

وی اضافه کرد: باید پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشگاهی باید ناظر بر مشکلات جامعه باشد و گرهی از مشکلات جامعه باز کند تا سودمند باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: علم یک میزان است و ایمان یک میزان دیگر است و باید اساتیدی که گزینش می‌شوند، در کنار تخصص علمی، ایمان و مسائل اخلاقی نیز مورد سنجش قرار بگیرد، زیرا عمل استاد برای دانشجو حجت است.

انتهای پیام/الف

اعتماد شرط مذاکره است/با آمریکای بدعهد نمی‌شود مذاکره کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار