شفیعی گفت:پس از دوره درخشان زیادی که ادبیات کودک و نوجوان ما در کشور گذرانده، هنوز مقطع دکترای این رشته در دانشگاه‌ها ایجاد نشده است.

هنوز دکترای ادبیات کودک و نوجوان نداریم/ تدریس سرفصل های غیرمرتبط زیادی در کارشناسی ارشد این رشته!

کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آغاز دیرهنگام راه اندازی رشته ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه ها گفت: پس از دوره درخشان زیادی که ادبیات کودک و نوجوان ما در کشور گذرانده است هنوز مقطع دکترای این رشته در دانشگاه ها ایجاد نشده است.اگر به آثار دانشگاهی که در حوزه کودک و نوجوان نوشته می شود دقت کنیم می بینیم درس های غیرتخصصی در این رشته تدریس می شود و عمده بحث هایی که در آموزش ادبیات کودک و نوجوان به دانشجویانی که قرار است کارشناس ادبیات کودک و نوجوان شوند، با تخصص و نیازشان ارتباطی ندارد.

وی با بیان اینکه واحدهایی که تخصصی است و جزء دروس اصلی نیست در آموزش ادبیات کودک و نوجوان ارائه می شود، گفت:در آموزش این رشته بیشتر به تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان می پردازند؛ تربیت کارشناسانی که اطلاعات کتابخانه ای در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارند به جای تربیت افراد صاحب نظر حلقه مفقوده این ادبیات است.اطلاعاتی به دانشجویان ادبیات کودک ونوجوان می دهیم که بیشتر برای تاریخ ادبیات سودمند است از این رو این اطلاعات نمی تواند کارشناس ماهری را در این حوزه تربیت کند.

شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه دانشجویانی در رشته ادبیات کودک و نوجوان تربیت می کنیم که درس های دو واحدی و چهار واحدی را می گذرانند، اظهار داشت: بحث های روانکاوی،زیباشناسی و نیازسنجی از جمله مواردی است که باید در رشته ادبیات کودک و نوجوان مطرح شود.واقعیت ادبیات کودک و نوجوان با آنچه در دانشگاه هایمان تدریس می شود، تفاوت دارد.برای مثال داشتن درک درستی از کودک و نوجوان به شناخت روانشناسی کودک و نوجوان نیاز دارد؛ داشتن این شناخت روانشناسی به دانستن زبان انگلیسی نیاز دارد این درحالی است که روانشناسی و زبان انگلیسی از درس های اختیاری و عربی از درس های اصلی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی است.

تحقیقات دانشگاهی گرهی از ادبیات کودک و نوجوان باز نمی کند

شفیعی ادامه داد: موضوع تحقیقات در مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات کودک و نوجوان اقدامات یک شاعر در دوره ای خاص است، این نوع تحقیقات گرهی از ادبیات کودک و نوجوان باز نمی کند.دانشگاه پیشتاز و پیش رو باید به گونه ای باشد که به گسترش ادبیات کودک کمک و نیازسنجی کند. مبانی تئوریک ادبیات کودک و نوجوان را گسترش دهند تا این ادبیات را فراگیر و آسیب شناسی کنند چرا مادران ما دیگر لالایی نمی گویند؛ کارکرد کنونی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه ها خوب است اما مانع،جامع و کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه یک برخورد سلبی و رفع مسئولیت در قبال ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه ها وجود دارد تصریح کرد:تعدادی دانشجو تربیت می کنیم، ادبیات مقدماتی حوزه کودک و نوجوان را به آن ها آموزش می دهیم و آگاهی مختصری در این حوزه به آن ها می دهیم در حالیکه ادبیات کودک و نوجوان یک اقیانوس  است و حلقه مفقوده ای بین هنرمند و تئوریسین ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد.اساتیدی که این رشته را تدریس می کنند اساتید رشته ادبیات بزرگسال هستند که بنابر علاقه مندی شخصی در این حوزه هم تدریس می کنند.

تدریس سرفصل های غیرمرتبط  در کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به نیاز ادبیات کودک و نوجوان به تدریس تخصصی در این رشته و ارائه تعریفی درست از این ادبیات بیان کرد: سرفصل هایی که برای کارشناسی ارشد رشته ادبیات کودک و نوجوان مطرح می شود درس های غیرمرتبط زیادی دارد که باید تدریس در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را از دبیرستان هایمان آغاز کنیم و سپس به مقطع های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وارد شویم.

شفیعی با اشاره به اینکه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان به تنهایی می تواند یک رشته جداگانه در دانشگاه ها باشد، اظهار داشت: امروز به تخصص هایی مانند کودک و رسانه و کودک و ادبیات جهانی، در پنج گرایش دکترای ادبیات کودک و نوجوان نیاز داریم همانطور که روانشناسی رشد و گفتاردرمانی در دانشگاه ها تدریس می شود،نیاز است ادبیات کودک و نوجوان هم تخصص های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشد.درست نپرداختن به ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه نمی تواند گرهی از این ادبیات و از ادبیات بزرگسال باز کند.
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.