مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه ویژه مدرسه، گامی در جهت دانش آموز محوری و مهارت آموزی در امر تعلیم و تربیت است.

مهارت آموزی محوریت کار در مدارس باشدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمود امانی طهرانی مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی دو روزه مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان با تشریح طرح برنامه ویژه مدرسه، گفت: برنامه ویژه مدرسه باید با رویکرد فرهنگی و تربیتی و با تاکید بر آموزش‌های مهارت محور در سطح مدارس ابتدایی و متوسطه به اجرا درمی آید.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی درسی، در سه سطح ملی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای انجام می‌شود، تاکید کرد: برنامه ویژه مدرسه با رویکرد فرهنگی و تربیتی و با تاکید بر آموزش‌های مهارت محور در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه به اجرا درخواهد آمد.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: این برنامه بر اساس سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی و مصوبه شورای عالی اموزش و پرورش طراحی و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در سطح مدرسه قابل اجراست، اظهار داشت: این برنامه‌ها در سه زمینه کلی آموزشی (بر اساس شش ساحت تعلیم و تربیت)، مهارت آموزی و فعالیت‌های میدانی است که باید در اجرای درست آن‌ها در مدارس تلاش بیشتری صورت گیرد.

 امانی طهرانی افزود: طبق این برنامه، ۲ ساعت از زمان آموزش هفتگی مدارس در مدرسه طراحی، اجرا و ارزشیابی خواهد شد و مدارس می‌توانند این ساعت آموزشی را به صورت تجمیعی نیز در طول سال اجرا نمایند که در مجموع ۶۰ ساعت از برنامه رسمی مدارس خواهد بود.

وی اظهار داشت: این طرح ویژه قرار است در گام نخست دوره دوم ابتدایی یعنی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم و دوره متوسطه اول یعنی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را تحت پوشش قرار دهد.

امانی با بیان اینکه مبنای اجرایی این طرح مطالعات متقنی است که از گذشته آغاز شده بود و بر اساس آن دستورالعمل‌های لازم تنظیم شده است، افزود: شاید در سال‌های آغازین طرح، تجربه لازم برای تهیه برنامه‌های مورد نظر وجود نداشته باشد، از این‌رو برنامه‌های پیشنهادی برای آن ۲ ساعت در هفته به‌صورت آماده و البته با مدل‌های مختلف و متنوع در اختیار مدرسه و معلم قرار خواهد گرفت.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش از اهمیت این طرح گفت و عنوان کرد: با گسترش تدریجی این طرح، زمینه‌های لازم برای انطباق بیشتر برنامه‌های رسمی با نیاز‌های فردی و اجتماعی فراهم می‌شود. نیاز‌های محلی، منطقه‌ای و قومی مجالی برای توجه پیدا می‌کنند و ضرورت‌های فوری که به‌دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... بروز می‌کند، ظرفیت انعکاس در متن برنامه رسمی را پیدا خواهد کرد.

 امانی بیان داشت: مهارت آموزش و گسترش یادگیری‌های بچه‌ها در مهارت‌های زندگی قدرت تنفس بیشتری به دست می‌آورد و ده‌ها فرصت مغتنم دیگر که با این طرح، آموزش و پرورش را به اقتضایی بودن بخشی از برنامه رسمی نزدیک می‌سازد.

وی گفت: برنامه ویژه مدرسه سرآغازی مبارک برای آرزویی دیرینه است که در راستای رویکرد «مدرسه محوری» و سند برنامه درس ملی زمینه انعطاف در برنامه‌های درسی را فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/ح

مهارت آموزی اصل کار در مدارس باشد

برچسب ها: مهارت آموزی ، مدرسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار