طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند زمینه رونق تولید را در بخش کشاورزی مناطق کوهستانی فراهم کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، از مزایای این طرح که با مشارکت مردم صورت می‌گیرد می‌توان به مقابله با فرسایش خاک، حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی، پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری اشاره کرد.

در شهرستان سلسله نیز ضمن بهره گیری از این فرصت زمینه‌ای برای حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم، افزایش اشتغال و سطح تولید محصولات باغی شهرستان نیز فراهم شده است.

رضا سوخته زاری مدیر جهاد کشاورزی سلسله با بیان اینکه در حال حاضر وسعت کل باغات شهرستان سلسله چهار هزار هکتار است، می‌گوید: طرح احداث باغات در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح‌های جهاد کشاورزی در راستای توسعه باغات است که مزایای بسیاری برای استان لرستان و شهرستان سلسله به همراه دارد.

 سوخته زاری با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی شیب دار سلسله به کاشت و توسعه باغات اختصاص یافته است، عنوان کرد: سال گذشته ۵۰ هکتار از اراضی شیب دار شهرستان به توسعه باغات در اراضی شیب دار اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه صد در صد درصد قیمت چاله کنی و تأمین نهال را سازمان جهاد کشاورزی تقبل کرده است، تصریح کرد: ۹۰ درصد از نهال‌هایی که در شهرستان سلسله کاشت خواهد شد بادام هستند.

مدیر جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به مزایای کشت باغات در اراضی شیب دار و کم بازده، تصریح کرد: کاهش فرسایش خاک، افزایش ارزش افزوده اراضی، افزایش تولید اقتصادی، افزایش عملکرد محصولات باغی در این اراضی نسبت به کاشت اراضی زراعی در شرایط دیم از مهمترین مزایای کاشت این اراضی است.

سوخته زاری با اشاره به رونق صنعت توریسم و افزایش جذب گردشگران با اجرایی کردن این طرح در شهرستان، عنوان کرد: توسعه باغات در این اراضی منجر به تلطیف آب و هوای منطقه نیز خواهد شد ضمن آنکه هر یک هکتار باغ یک شغل جدید را به صورت مستقیم ایجاد می‌کند.

عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با بیان اینکه با کاشت درخت در اراضی شیبدار و کم بازده علاوه بر توسعه باغات بحث آبخیزداری و منابع طبیعی تحقق پیدا می‌کند، اظهار کرد: ۷۰ درصد اراضی استان لرستان دارای توپوگرافی ۱۲ درصد شیب است که برای زراعت مناسب نیستند و از طرفی اقلیم مناسب آب و هوایی و خاک غنی این اراضی را مستعد کاشت درختان مثمر کرده است.

بازدار بیان کرد: با توسعه کشت باغات در اراضی دیم بحث حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری محقق می‌گردد و طی محاسبه انجام شده٬ هر چاله در شرایط بارندگی متوسط ۵۰۰ میلی متر و رواناب ۳۰ درصد می‌تواند ۵۰۰ لیتر آب را تا پایان سال در خود ذخیره نماید.

علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک برنامه ریزی شده است، اظهار داشت: این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی مستعد بارندگی به میزان ۳۰۰ میلی متر به بالا برنامه‌ریزی شده است.

علی طهماسبی با بیان اینکه برای احداث هر هکتار باغ دیم ۱۰۰ میلیون ریال نیاز است که هزینه آن را جهاد کشاورزی تقبل می‌کند، عنوان کرد: احداث باغ دیم در اراضی شیب‌دار مناطقی با بارندگی بیش از ۴۰۰ میلی متر در اولویت است.

وی با اشاره به اینکه در کشور سالانه ۱۶ میلیارد تن فرسایش خاک داریم، افزود: با توسعه باغات در اراضی شیب‌دار شاهد به حداقل رسیدن این میزان فرسایش خاک هستیم.

انتهای پیام/ر

توسعه باغات در اراضی شیب دار فرصتی برای افزایش رونق تولید است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.