زیر و بم سفر استاندار به محروم‌ترین نقطه دیشموک/از دغدغه‌های امام جمعه تا وعده‌های نماینده

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه مدیران ارشد استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از نزدیک مشکلات منطقه دیشموک را بررسی کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد،مدیران ارشد استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از بخش محروم دیشموک بازدید کردند.

در این سفر یک روزه، استاندار تازه نفس کهگیلویه و بویراحمد با استقبال پرشور و بی نظیر مردم دیشموک مواجه گردید.

سپس به همراه نماینده و مدیران ارشد استانی با عبور از جاده خاکی، کم عرض و صعب العبور از روستا‌های محروم و دورافتاده چندار و سرگچ بازدید و پای درد و دل مردم نشستند.

به صورت سرزده استاندار و نماینده مردم به همراه امام جمعه دیشموک و مسئولان استانی و شهرستانی از منزل یکی از اهالی روستای سرگچ بازدید کردند و از وضعیت زندگی آن‌ها مطلع و پس از سرکشی و دلجویی از وضع مردم با قرائت فاتحه‌ای به مقام شامخ شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی ادای احترام کردند و پس از اقامه نماز در مسجد صاحب الزمان (عج) به صورت رسمی جلسه بررسی مشکلات مردم بخش دیشموک را آغاز کردند.

حجت الاسلام علی اکبر راوند امام جمعه دیشموک در این نشست گفت: خدمات خوبی در زمینه برق رسانی، آب رسانی و گاز رسانی توسط نظام اسلامی در دیشموک انجام گردیده و انتظار است که تدابیر لازم در این زمینه جهت خدمات رسانی بهتر انجام شود.

وی افزود: محور‌های روستایی، بین روستایی و ارتباطی دیشموک به شهرستان‌های باغملک و دهدشت مشکلاتی از قبیل نبود پل بر روی رودخانه، پیچ‌های خطرناکی دارد که جا دارد استاندار به این مهم توجه ویژه نمایند.

راوند گفت: برخی از روستا‌های بخش دیشموک ۱۴ روز است که آبشان قطع شده و مصلای شهر دیشموک بیش از ۹۰ درصد تکمیل شده نیازمند اختصاص بودجه جهت اتمام پروژه و بهره برداری می‌باشد.

امام جمعه دیشموک در خصوص خدمات بهداشتی درمانی در دیشموک گفت: برخی از بیماران در مرکز بهداشتی درمانی دیشموک به خاطر سهل انگاری و کم کاری پزشکان و پرسنل می‌میرند که در ده روز اخیر دو نفر در درمانگاه دیشموک جان باختند که می‌طلبد توجه بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

راوند در خصوص خدمات آموزش و پرورش در بخش دیشموک گفت: در اوایل انقلاب فقط دو معلم در این بخش داشتیم و الان بیش از ۴۰۰ معلم به امر تدریس مشغول هستند که چنین خدماتی قابل تقدیر است.

وی در خصوص ترک تحصیل دانش آموزان دیشموکی افزود: طبق بررسی میدانی صدا و سیما علت ترک تحصیل بیش از صد نفر از دانش آموزان در برخی از روستا‌ها به خاطر نبود جاده و راه ارتباطی مناسب و عدم وجود خوابگاه است.

ترک تحصیل سبب ایجاد معضلات و آسیب‌های اجتماعی همچون خودکشی در بخش دیشموک شده که بودجه فرهنگی آسیب‌های اجتماعی توسط امور اجتماعی استانداری به بخش دیشموک اختصاص داده نشده است.

امام جمعه دیشموک ایجاد ادارات ثبت احوال، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات را در بخش دیشموک ضروری دانست و گفت: استاندار محترم با حضور در بین مردم دیشموک نشان دادند که در صدد حل کردن مشکلات بخش دیشموک هستند و خواستار رسیدگی به این مهم توسط ایشان هستیم.

راوند با اشاره به عملکرد برخی از مدیران در انتقال اطلاعات غلط و ترس برکناری گفت: برخی از مدیران مشکلات حوزه‌های خود را به مقامات بالاتر انتقال نمی‌دهند.

وی افزود: برخی از مدیران مشکلات را به دفتر امام جمعه انتقال می‌دهند و پس از بیان شدن توسط اینجانب اولین کسی که اعتراض می‌کند همان مدیر است که جا دارد استاندار محترم از همین ابتدا مدیرانی را انتخاب کنند که به صورت جهادی عمل می‌کنند.

راوند همچنین از خدمات کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در خصوص اعطای وام‌های خود اشتغالی در بخش دیشموک تقدیر کرد.

عدل هاشمی پور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل حضور ما در این منطقه محرومیت روستای سرگچ است که تا الان دوبار به این منطقه سفر کردیم و یکی به خاطر ترک تحصیل دانش آموزان و اهدای یک کانکس پیش ساخته به دانش آموزان این منطقه در گذشته بود و دیگری حضور به همراه استاندار در سفر امروز می‌باشد.

وی افزود: استاندار جدید در کل استان، بخش دیشموک و محروم‌ترین منطقه‌ی آن یعنی روستای سرگچ را برای بازدید انتخاب کردند که جاده روستای سرگچ و روستا‌های در مسیر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

هاشمی پور در همین رابطه گفت: ریزش جاده به خاطر سیلاب‌های اخیر، کم عرض بودن آن را از نزدیک به همراه استاندار مشاهده کردیم که قطعا تصمیم مهمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص سد بالیاو گفت: مطالعات اجرایی سد بالیاو تمام شده و در بودجه سال آینده اعتبار لازم در خصوص اجرایی شدن آن را در جهت ایجاد شغل و سامان دهی منازل روستا‌های مجاور پیش بینی خواهیم کرد.

هاشمی پور افزود: با کمک گرفتن از دولت، مسئولین، خیرین چند کار مهم همچون جاده دیشموک به چاروسا و دم عباس به یاسوج و جاده دیشموک به قلعه دختر و پاتاوه یاسوج را برای برون رفت دیشموک اتخاذ کنیم.

وی در همین خصوص افزود: جاده دیگری که برای مردم دیشموک خیلی مهم است جاده تنگ چویل به خوزستان است که مردم شریف شهر دیشموک روابط سببی و نسبی نزدیکی با مردم شهر‌های باغملک و رامهرمز دارند که یکی از خواسته‌های مردم با صداقت دیشموک است و پل سردو پس از ۸ سال بازگشایی گردید و هم اکنون مطالعات پل تنگ چویل به اتمام رسیده و باید به مناقصه برود و اعتبار لازم آن توسط آقای زنگنه وزیر نفت به این محور اختصاص داده شد.

نماینده مردم در خصوص پمپاژ آب زمین‌های روستای اسفندان گفت: پمپاژ چنین طرح‌هایی در سایر نقاط استان ظرف ۸ ماه جمع آوری شده است، ولی پروژه پمپاژ آب به زمین‌های کشاورزی دلی اسفندان انجام نشده که جا دارد جهاد کشاورزی استان در این خصوص تدبیری بیندیشند و این مهم را عملیاتی کنند.

عدل هاشمی پور در خصوص پروژه سد بالیاو گفت: مطالعات سد بالیاو طبق اعتباری که برای آن تخصیص داده شد به اتمام رسید و میزان ۲ هزار میلیارد تومان بودجه جهت ساخت سد نیازمند است که از استاندار محترم خواستار رسیدگی فوری آن هستیم.

وی در خصوص ایستگاه برق دیشموک و چاروسا گفت: ایستگاه بخش دیشموک و چاروسا پس از تحویل زمین توسط شرکت توانیر انجام خواهد گرفت که جا دارد هرچه سریع تر این مهم را پیگیری کنیم.

نماینده مجلس در خصوص سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات به معدن نیترات لیراب گفت: ۴ میلیارد تسهیلات به سد نیترات اختصاص داده شد که دستگاه‌های آن به زودی نصب می‌شوند که جا دارد استاندار محترم حمایت‌های لازم در این خصوص از سرمایه گذار انجام دهند.

هاشمی پور از اصحاب رسانه و صدا و سیما که پا به پای مسئولین در خصوص انتقال خدمات نظام تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر کرد.

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به محروم‌ترین نقطه‌ی استان سفر کردیم تا وضعیت امکانات، زیرساخت ها، مسائل و نیازمندی‌های مردم بخش دیشموک را به همراه سردار هاشمی نماینده مجلس، فرماندار کهگیلویه، روحانیت و مدیران بخشی، شهرستانی و استانی، اصحاب رسانه، صدا و سیما و مطبوعات بررسی کرده تا پس از جمع بندی‌های لازم تصمیمات خوبی در این زمینه برای بخش دیشموک طبق اولویت‌ها صورت گیرد.

وی افزود: در جلسه شورای توسعه برنامه ریزی استان به جد به بررسی مشکلات و آسیب‌های نقاط محروم به خصوص بخش دیشموک می‌پردازیم.

کلانتری هدف بازدید از محروم‌ترین نقطه استان را بررسی و لمس مشکلات آنان از نزدیک دانست و گفت: در محاسبات، برنامه ریزی‌ها و توزیع اعتبارات استانی، مشکلات بخش دیشموک را در اولویت قرار خواهیم داد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بازدید از نقاط محروم دیگر استان در شهرستان‌های باشت و بویراحمد خبر داد و افزود: انتخاب اولین سفر کاری به بخش دیشموک به خاطر وجود محرومیت‌های بیشتر نسبت به سایر نقاط کمتر برخوردار استان بوده که پس از برنامه ریزی‌های لازم تصمیمات مناسبی در خصوص بخش دیشموک اتخاذ خواهد شد.

کلانتری گفت: اولویت بندی‌های لازم بایستی در خصوص حل مشکلات بخش دیشموک از طریق ایجاد و پیداکردن منابع جهت مرتفع کردن مشکلات زیرساختی بخش دیشموک انجام خواهد شد.

وی در همین خصوص اضافه کرد: برای جاده و محور دیشموک به دهدشت باید کد به صورت ملی بگیریم تا مشکل مردم و حمل نقل آنان آسان‌تر شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص اعتبار برای پمپاژ آب به زمین‌های کشاورزی اسفندان به مساحت ۵۰۰ هکتار خبر داد و افزود: سد بالیاو را در سال جاری بررسی کرده که با تخصیص اعتبار لازم و بردن در طرح‌های ملی عملیات آن را آغاز کنیم.

وی در خصوص غرامت ناشی از سیل به سیل زدگان در بارش‌های اخیر در پاسخ به سخنان نماینده مجلس گفت: تا شش روز پرونده مربوط به سیل زدگان به وزارت خانه‌های بالا دستی ارجاع داده خواهد شد که رقم‌های خوبی در این زمینه در حوزه‌ی خسارت سیل ۳۸ میلیارد تومان، در بحث عمران شهری ۱۰ میلیارد تومان، در بحث آب و فاضلاب ۴ میلیارد تومان، در خصوص بنیاد مسکن ۱۴ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

کلانتری از پرداخت تسهیلات کم بهره ۴ درصد خبرداد و گفت: تسهیلات ۴ و ۱۲ و ۱۸ درصد به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که سهم شهرستان کهگیلویه و بخش دیشموک بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/پ

مشکلات و دغدغه های دیشموکی ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.