معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با توجه به نزدیک شدن به گرم‌ترین ماه‌های سال باید آگاهی مردم جهت مقابله با گرمازدگی افزایش یابد.

گرمازدگی را جدی بگیریم

ناصری فرمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛گفت: کاهش فشار خون، افزایش تعرق بدن، آشفتگی و بی حوصلگی و افزایش ضربان قلب از علائم گرمازدگی می‌باشد که با توجه به نزدیک شدن به گرم‌ترین ماه‌های سال باید این علائم را شناخت و در صورت بروز این موارد اقدامات لازم را جهت مقابله با آن انجام داد.

وی ادامه داد: کارگران، کشاورزان و افرادی که هنگام کار در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارند به ویژه در روز‌هایی که دمای هوا بسیار بالا باشد بیشتر از سایرین در معرض گرمازدگی قرار دارند.

ناصری فرد در رابطه با استفاده از یخ به منظور پایین آوردن دمای بدن در هنگام گرمازدگی اظهار کرد: به هنگام مواجهه با فرد گرمازده نباید به یکباره دمای بدن فرد را با استفاده از یخ پایین آورد، زیرا این موضوع خود می‌تواند سبب بروز مشکلات بیشتری برای فرد شود بدین منظور باید ابتدا فرد را در سایه قرار داد و فعالیت بدن آن را کاهش داد و سپس با استفاده از وسایل خنک کننده و دستمال خیس سعی در کاهش دمای بدن فرد داشت.

وی بیان کرد: به منظور جلوگیری از گرما زدگی اقداماتی از جمله موارد زیر ضروری می‌باشد
۱- زمانی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب قرار گرفته اید ویا در یک محیط گرم هستید و همچنین در طی ورزش، آب زیادی بنوشید
۲- زمانی که جلوی آفتاب کار می‌کنید، روی سرتان کلاه بگذارید که بهتر است لبه دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد کند
۳- در هوای گرم پنجره‌ها را باز کنید یا از یک سیستم خنک کننده مثل پنکه، کولر و فن استفاده کنید
۴- به منظور پیشگیری از گرما زدگی در هوای گرم لباس‌های گشاد، نازک و رنگ روشن بپوشید

انتهای پیام/ ن

مقابله با گرمازدگی در گرم‌ترین روز‌های سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.