رئیس شورای راهبردی کشورمان گفت: صحبت های وزیر مشاور انگلیس همان حرف های تکراری بود، درحالی که اروپا باید استقلال خود را حفظ کند.

تاکنون دو مورد از تعهدات خود در قِبال برجام را متوقف‌ کرده‌ایم/  براساس برجام از تعهدات خود کم خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اندرو موریسون وزیر مشاور در امور خاورمیانه انگلیس  امروز یکشنبه با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی کشورمان دیدار کرد.

خرازی  بعد از این دیدار و در جمع خبرنگاران گفت: موریسون در عین حال معاون وزیرخارجه انگلیس هم به شمار می رود. گفت و گو های ما در درجه اول پیرامون روابط دوجانبه بود، انگلیس در ذهن مردم ایران سابقه منفی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در دوران گذشته انگلیس ها باعث بوجودآمدن قحطی شدیدی در کشور شدند که براساس شواهد تاریخی بیش از ده میلیون نفر از اتباع کشورمان کشته شدند. این موارد بعد تر هم به شکل قرارداد دارسی، بحث تنباکو و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی بازهم مشاهده شد و ذهنیت مردم ایران علیه انگلیس را منفی کرد.

خرازی در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با گام های آتی تهران در قِبالِ اروپا بابیان اینکه به طرف انگلیسی تاکید کردم که اگر به گسترش روابط علاقه مند هستید باید گام های جدی بردارید عنوان کرد: متاسفانه می بینیم که حتی در موضوع برجام، حتی سه کشور حاضر در مذاکرات هم اقدام جدی برای عمل به تعهدات خود نداشتند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه :تا امروز حتی پولی که ما برای خرید تانک‌های چیفتن به انگلیسی‌ها داده بودیم  هم به تهران پرداخت نشد درحالی که دادگاه این کشور هم  رایی مبنی بر به بازپش دادن این پول به ایران صادر کرده بود. این‌ موارد طبیعتاً در ذهن تاریخی ایرانی‌ها برقرار است و در نتیجه این روند کمکی به گسترش روابط بین دو کشور نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به طرف انگلیسی گفتم شما مرتب می گویید ایران باید بر تعهداتش پایبند باشد، درحالی که هنوز خودتان اقدامی انجام نداده اید. در نتیجه براساس برجام ما هم از تعهدات خود کم خواهیم کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: تاکنون دومورد از تعهدات خود را متوقف ایم و پس از پایان مهلت ۶۰ روزه طبیعتا گام های جدید برخواهیم داشت. موضع ما در این زمینه جدی است، چراکه مسئولان ما تصمیم خود را گرفته و روی موضع خود خواهند ایستاد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه پاسخ وزیرمشاور انگلیس به صحبت های شما چه بود، عنوان کرد: اوصحبت های دائمی خود را داشت و گفت که به زودی اینستکس اجرایی خواهد شد و ما همواره از برجام حمایت کرده ایم. او اظهار می کرد که انگلیس هم مشکلات خود را با آمریکا دارد و شرکت های اروپایی برای تعامل با تهران مشکل دارند. صحبت های وزیر مشاور انگلیس همان حرف های تکراری بود و این درحالی است که اروپا باید استقلال خود را حفظ کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان همچنین بیان کرد: البته در این مدت دو هفته باید ببینیم که آن‌ها چه اقداماتی را انجام می‌دهند. اگر منابعی را در اینستکس قرار دهند و از طریق آن منابع امکان داد و ستد بین ایران و اروپا فراهم شود گام مثبتی است؛ بنابراین باید در این دو هفته دید که آیا صرفاً وعده می‌دهند یا کار عملی خاصی را انجام می‌دهند.

وی درباره اینکه وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده سفر وزیر مشاور در امور خاورمیانه این کشور به ایران برای کاهش تنش در منطقه بین ایران و آمریکا است، گفت: اتفاقاً بنده به ایشان اعتراض کردم که چرا وزیر خارجه بریتانیا بدون هیچ گونه تحقیقی داستان تانکر‌هایی را که در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفته را به ایران منتسب کرده و چنین تصمیم گیری‌ها و نتیجه گیری‌های شتاب زده بدون هیچ تحقیق علمی به گسترش روابط و کاهش تنش کمک نمی‌کند.

وی تاکید کرد: اگر دولت بریتانیا خواهان کاهش تنش است حداقل چنین نتیجه گیری شتابزده‌ای را انجام ندهد.

وی ادامه داد: ما از ابتدا خواستار کاهش تنش بوده و هستیم. آن‌ها هم اگر خواهان کاهش تنش هستند بایستی در این راستا گام بردارند. در هر حال باید ببینیم مجموعه صحبت‌هایی که این مسئولین انگلیسی با مسئولین ایرانی خواهد داشت آیا تحولی در رفتار آن‌ها به وجود می‌آورد یا خیر؟ در آن صورت می‌توان گفت که این سفر کمکی به کاهش تنش بین دو کشور می‌کند یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
استفلالشون شیش تا خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
وعده وعده وعده و باز هم وعده
بهش ميگفتين وعده برا ما نون و آب نميشه
آخرین اخبار