گنبد مسجد امام (ره) تا پایان امسال از بند حصارها رها می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مقدمات لازم برای اتمام مرمت گنبد مسجد امام (ره) تا پایان سال فراهم شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون زمان اتمام پروژه گنبد مسجد امام (ره)، اظهار داشت: تقریبا پروژه گنبد مسجد امام (ره) در حال اتمام است و بازه زمانی که اکنون در حال طی شدن است صرفاً به دلیل توان پیمانکاران و محدودیت‌های اجرای پروژه‌های میراثی و هنری است.

وی افزود: مدت زمان مرمت پروژه‌های میراثی به ظرفیت استادکاران و پیمانکاران آن بستگی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تاکنون تا ترک ۱۴ از ۱۶ ترک گنبد مسجد امام (ره) نصب شده است که تنها ۲ ترک آن باقی مانده است.

وی با اشاره به باقی ماندن داربست‌ها بر گنبد مسجد امام (ره) تا پایان پروژه، تصریح کرد: مقدمات لازم فراهم شده است و امیدواریم این پروژه تا پایان سال تکمیل شود.

اللهیاری درباره معیار‌های انتخاب استادکاران مرمت آثار تاریخی، خاطرنشان کرد: پیمانکاران مرمت میراث فرهنگی به صورت عمده یا استادکاران سنتی هستند که از طریق سازمان برنامه مدرک خود را اخذ کرده‌اند یا فارغ‌التحصیلان مرتبط با این رشته هستند.

وی افزود: درباره آثار شاخص طبیعتاً محدودیت‌های سازمان میراث بیشتر است و افرادی که تجربه‌های خاصی دارند انتخاب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به چند مالکیتی بودن ابنیه‌های تاریخی موجود در میدان امام (ره)، اظهار داشت: گنبد مسجد امام (ره) در اختیار میراث فرهنگی است و هیچ نهاد دیگری هم درباره تصمیم‌گیری‌های آن مداخله و مشارکت ندارند.

وی تصریح کرد: میدان امام (ره) حدود ۲۰۰ مغازه در جدار اول آن وجود دارد که مالکیت‌های مختلفی از جمله اوقاف و مالکیت‌های خصوصی در آن ذی‌نفع هستند.

اللهیاری با بیان اینکه چند مالکیتی بودن میدان امام (ره) الزاماتی را در اجرای مدیریت به همراه دارد، گفت: طبیعی است که با چنین شرایطی در نحوه اداره کردن این میدان که برنامه مدیریتی مشخصی دارد که همچنین در یونسکو هم به تصویب رسیده است؛ با محوریت و حاکمیت سازمان میراث فرهنگی مشارکت و هماهنگی بین همه مالکان صورت می‌گیرد.

وی درباره موروثی شدن مهارت مرمت بنا‌های تاریخی در برخی خانواده‌های استادکاران، تاکید کرد: آن دسته از استادکاران که به صورت تجربی و سنتی به فعالیت می‌پردازند، در خانواده‌هایشان امری طبیعی است که این مهارت از پدر به فرزندان انتقال یابد و ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون مخالفت این سازمان با احداث گذر آقا نجفی با عرض ۱۴ متر، گفت: گذر آقا نجفی یک بافت تاریخی است که یک فرایند قانونی دارد که باید طی شود و اظهارنظر از سوی مراجع ذی‌صلاح آن اتفاق افتد.

وی افزود: میراث فرهنگی با هرچیزی که فرایند قانونی‌اش طی نشده باشد و از سوی مراجع ذی‌صلاح اجازه ورود به آن صادر نشده باشد حتما با آن مخالفت می‌کند.

اللهیاری گفت: طرحی که مراحل قانونی‌اش را طی نکرده باشد طرح مجازی نیست چرا که در حوزه میراث همه رخداد‌ها باید مراحل قانونی‌اش طی شود.

انتهای پیام/م

 

صحبتهای مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره اتمام طرح گنبد مسجد امام‌(ره) اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.