وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در کابل تاکید کرد که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات با طالبان حاصل شده و امیدواریم تا دو ماه دیگر با طالبان به توافق برسیم.

 

امیدواریم تا دو ماه دیگر با طالبان به توافق برسیم/ تفاهم میان آمریکا و طالبان راه را برای مذاکرات بین الافغانی باز می کندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در سفری غیرمنتظره وارد کابل شد و با رهبران حکومت وحدت ملی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.

دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که رهبران حکومت وحدت ملی و وزیر خارجه آمریکا درباره افزایش تحرکات و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی، هماهنگی و همسویی روابط دو جانبه، پروسه صلح و انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان گفتگو کرده اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در این دیدار اظهار داشت: حکومت افغانستان و همکاران بین المللی نیت، اراده و آمادگی های شان را بخاطر حل بحران سیاسی چهل ساله افغانستان نشان داده‌اند و اکنون زمان آن رسیده است تا طالبان و حامیان آنان نیز چنین آمادگی را اذعان نمایند.

وی افزود: بهتر است کشورهای دوست و شرکای بین المللی از تلاش های پراکنده و انفرادی در راستای صلح خودداری نمایند.

اشرف غنی تاکید کرد: به خاطر تضمین یک انتخابات شفاف، همه شمول و عادلانه، نهادها و کشورهای دوست نه تنها ناظرین شان را افزایش دهند، بلکه با شرکای انتخابات هماهنگی سازنده داشته باشند.

امیدواریم تا دو ماه دیگر با طالبان به توافق برسیم/ تفاهم میان آمریکا و طالبان راه را برای مذاکرات بین الافغانی باز می کند

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت وحدت ملی نیز در این دیدار بیان داشت که اکثریت قاطع افغان ها خواستار صلح پایدار در کشور می‌باشند، اما نباید این صلح به قیمت از دست دادن ارزش‌ها و دستاوردهایی که بر اثر قربانی های مردم افغانستان به دست آمده است تمام شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اظهار داشت: آمریکا از پروسه صلح و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ماه میزان/ مهر سال جاری برگزار می‌گردد حمایت می‌کند و در این راستا آماده هرگونه همکاری می‌باشد.

مایک پمپئو پس از دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در کابل نیز حضور پیدا کرد.

وی در این نشست خبری گفت: پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات با طالبان حاصل شده و انتظار می‌رود توافق با طالبان در زمینه عدم استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی به زودی نهایی شود.

وی بیان داشت: «امیدوارم بتوانیم قبل از اول سپتامبر، یک توافق صلح در دست داشته باشیم؛ هدف ما همین است.»

پمپئو اظهار داشت: اگرچه در مذاکرات با طالبان پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود ندارد.

وی گفت: «با آنکه در گفتگو با طالبان واضح ساخته ایم که حاضریم نیروهای خود را (از افغانستان) بیرون کنیم، اما می‌خواهم وضاحت بدهم که هنوز روی هیچ جدول زمانی برای این کار توافق نکرده ایم.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «تمام جناح‌ها توافق دارند که تفاهم میان طالبان و آمریکا راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی باز می‌کند. این گام بعدی، در محور تلاش‌های ما قرار دارد. ما به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان با طالبان گفتگو نمی‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین به نقش کشورهای منطقه در صلح افغانستان اشاره کرده و گفت که پایان جنگ با طالبان به سود تمام کشورهای منطقه است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.