فرزندان ایران ادعای خودکفایی را به واقعیت تبدیل کردند/ خودکفایی خاطره ای خوش از تحریم ها

تلاش شبانه روزی فرزندان ایران در استفاده حداکثری از توان داخل موجب شد تا امروز ایران از یک واردکننده مستمر بنزین به یک کشور خودکفا و در آستانه تبدیل شدن به صادرکننده بنزین تبدیل شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان، ایران که سال‌ها به مقادیر مختلف بنزین را از کشور‌های اروپایی خریداری و وارد می‌کرد تا نیاز داخلی به این فرآورده نفتی را در کنار میزان تولید آن در پالایشگاه‌های داخلی، رفع کند اکنون خود به یک تولیدکننده بزرگ تبدیل شده است.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برگ برنده ایران در زمان تحریم به شمار می‌رود که علاوه بر حفظ خودکفایی، برنامه‌های تحریم بنزین و بحران آفرینی در کشور را ناکام گذاشت. این پالایشگاه در شرایطی راه‌اندازی شد که ممکن بود با وجود افزایش مصرف بنزین، واردات این فرآورده با مشکل روبرو شود.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال ۸۵ با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید.

تلاش برای کسب فناوری‌های جدید در زمینه‌های طراحی و ساخت بخش‌های مختلف پالایشگاه، بهره‌برداری مناسب از گنجینه زیرزمینی کشورمان و ارائه پاسخ شایسته به نیاز روزافزون به محصولات پالایشگاه از زمره مهمترین فعالیت‌های این شرکت است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه با مساحت حدود ۷۰۰ هکتار است که در ۲۵ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و این مگاپالایشگاه شامل واحد‌های اصلی پالایشگاه و دو واحد جانبی خط لوله خوراک و واحد آبگیر دریا است.

کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی و خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های استراتژیک انرژی از مهمترین دستاورد‌های این پالایشگاه به حساب می‌آید.

خودکفایی در تولید بنزین و تبلور اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سه train، با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی حاصل از پالایشگاه عسلویه و تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین در روز به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور شناخته می‌شود.
این پالایشگاه با ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی و جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل آن به محصولات با ارزش (مطابق استاندارد یورو ۵) کشور را در تولید انواع سوخت از جمله بنزین، نفت‌گاز و سوخت جت خودکفا کرده است.

این پالایشگاه به دلیل تولید محصولات با درصد سموم بسیار پایین و همچنین دارا بودن فرآیندی با آلایندگی محدود، سهم بسزایی در ارتقاء شاخص‌های زیست‌محیطی دارد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سه فاز طراحی شده که ظرفیت هر فاز ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی است. این پالایشگاه از ۳۰ واحد عملیاتی شامل ۲۰ واحد فرآیندی و ۱۰ واحد جانبی تشکیل شده که از مهم‌ترین بخش‌های جانبی می‌توان به واحد آب، برق، بخار، مخازن و خطوط لوله ارتباطی اشاره کرد.

فاز اول شامل ۹ واحد فرآیندی، فاز دوم دارای هشت واحد فرآیندی و فاز سوم شامل سه واحد فرآیندی است.

محمدعلی دادور مدیرعامل و رئیس هیات مدیره‌ی شرکت نفت ستاره خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان، با ابراز خرسندی از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس  می‌گوید: روزی شعار "ما می‌توانیم" سر می‌دادیم، اما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که ما توانستیم.

دادور گفت: ما با تکیه بر توان داخلی و بدون اعلام نیاز به متخصصان خارجی توانستیم فاز سوم بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را در ایران بسازیم، پروژه‌ای که از نظر عایدات اقتصادی و دستاورد‌های استراتژیک برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

خودکفایی در تولید بنزین و تبلور اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

ورود به باشگاه صادرکنندگان بنزین منطقه/ تولید ۵۰ درصد بنزین ایران

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس یکی از دستاورد‌های افتتاح فاز سوم این پالایشگاه را تبدیل ایران از واردکننده‌ بنزین به صادرکننده‌ بالقوه‌ این کالای استراتژیک عنوان کرده و افزود: اکنون نیازی به واردات بنزین نداریم و به خودکفایی رسیده‌ایم، ازاین‌رو می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های لازم در این بخش، به‌زودی صادرات بنزین را نیز داشته باشیم.

وی با بیان این که با افتتاح فاز سوم ستاره خلیج فارس ۱۵ میلیون لیتر بنزین بر سبد سوخت کشور اضافه شد، گفت: هم اکنون تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۴۵ میلیون لیتر در روز رسیده است که این میزان نزدیک به ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور است.

ثبت رکورد برای تامین امنیت سوخت کشور

دادور اقدامات جهادی و تفکر و هوشمندی نیرو‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مورد ستایش قرار داد و افزود: بزرگترین راکتور واحد تصفیه هیدروژنی نفتا (NHT) خاورمیانه به وزن ۷۵۰ تن با ثبت رکوردی جدید در ۲۱ ساعت در فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیــج فارس بارگذاری شد و این نشانه‌ی تبحر و تخصص نیرو‌های داخلی است.

وی راه اندازی پیش از موعد تعیین شده‌ی فاز سوم و همچنین دو فاز ابتدایی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ناشی از اعتماد به نیرو و همچنین دانش ایرانی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه فاز سوم یازده ماه زودتر از زمان‌بندی ابتدایی به بهره‌برداری رسید و ما در این برهه‌ حساس توانستیم به سهم خود نقشی در تامین امنیت سوخت کشور ایفا کنیم.

خودکفایی در تولید بنزین و تبلور اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس درباره کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه گفت: بنزین یورو ۵ تولیدی ستاره خلیج فارس از نظر زیست‌محیطی نزدیک به ۴۰ درصد از استاندارد یورو ۵ جهانی پاک‌تر است. بنزنی که در بنزین باید زیر یک درصد باشد، در حال حاضر بین ۰.۵ تا ۰.۷ درصد است.

دادور افزود: آروماتیک در شرایط استاندارد باید ۳۵ باشد، اما در حال حاضر در بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بین ۲۹.۵ تا ۳۱.۵ است. همچنین میزان گوگرد استاندارد در بنزین باید کمتر از ۱۰ پی. پی. ام. باشد، اما در حال حاضر کمتر از ۱ پی. پی. ام. است. در گازوئیل هم در زمینه میزان گوگرد موجود در سوخت، به کمتر از ۵۰ پی. پی. ام. رسیده‌ایم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم به کمتر از ۱۰ پی. پی. ام. برسیم که موفقیتی کم‌نظیر در تولید گازوئیل باکیفیت است.

وی درباره‌ سرمایه‌های انسانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: مهندسان و کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون توجه به زبان و قومیت، کاملا دریافته‌اند که اهمیت این پروژه برای ایران اسلامی به چه میزان است از این رو با همدلی و همدلی وصف ناپذیری این پروژه ملی را به پیش می‌برند و خود را وقف تحقق آرمان خودکفایی کشور در پالایشگاه سازی و تولید فرآورده‌های ارزشمند انرژی کرده‌اند و باور دارند که رسیدن به اهداف ترسیمی سبب انتفاع تمام کشور خواهد شد و این موضوع سنگینی بار وظیفه را بر دوش‌شان سنگین‌تر و حس مسئولیت‌پذیری را در آنان تقویت کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: دلواپس تحریم‌ها نیستیم چرا که امروز به مرحله‌ای از پیشرفت دست یافته‌ایم که اکثر قطعات مورد نیاز پالایشگاه‌ها در داخل کشور تامین می‌شود و این می‌تواند در کنار تخصص مهندسان و مدیران نفت ستاره خلیج فارس، کلید خودکفایی در عرصه‌ی پالایش میعانات گازی باشد.

مدیر عملیات پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم گفت: ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، استحصال میعانات گازی نیز که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، افزایش می‌یابد. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که میعانات گازی استحصال شده از میدان مشترک پارس جنوبی ظرفیت ذخیره سازی محدودی داشته و تاکنون نیز مصرف آن در داخل کشور ممکن نبود و به دلیل محدودیت مورد اشاره چنان‌چه این پالایشگاه به بهره‌برداری نمی‌رسید باید به کاهش برداشت گاز یا خام فروشی میعانات گازی ادامه می‌دادیم.

خودکفایی در تولید بنزین و تبلور اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

سروش ذیگلری افزود: در زمان اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی استکبار جهانی علاوه بر بروز اختلال بر سر راه فروش و انتقال وجه محموله‌های میعانات گازی، در مقطعی با تهدید جدی تحریم بنزین نیز مواجه شدیم، بنابراین احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با خوراک مصرفی میعانات گازی پارس جنوبی فعالیت می‌کند، بسیار ضروری بود و از این پس ستاره خلیج فارس رسالت تولید فرآورده‌های استراتژیک شامل بنزین، گازوئیل، سوخت جت و LPG را با کیفیتی بالاتر از آخرین استاندارد‌های جهانی به عهده گرفت.

وی گفت:در این بین اهدافی همچون برداشت صیانتی از منابع هیدروکربوری، خودکفایی و جلوگیری از واردات بنزین، تبدیل کشور به صادرکننده فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از خام فروشی، تولید سوخت پاک و امنیت انژری کشور محقق خواهد شد که دقیقا منطبق با منویات مقام معظم رهبری در مقوله اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی و تأکیدات مقام عالی وزارت نفت است.

مدیر عملیات پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: شناسایی تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مواد شیمیایی و ساخت قطعات یدکی تجهیزات اصلی پالایشگاه را از طریق حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و بازدید از صنایع مختلف در دستور کار قرار دادیم و توانستیم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری با استفاده حداکثری از توان این شرکت‌ها و ایجاد بستر مناسب، حمایت از سازندگان داخلی را به صورت عملی اجرایی کنیم.

سروش ذیگلری افزود: کاتالیست‌های مورد نیاز پالایشگاه که از اهمیت بسیاری در فرآیند بنزین سازی برخوردار است، در انحصار کشور‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا قرار داشت، اما به فضل الهی و با حمایت‌های صورت گرفته انحصار شکسته شد و یکی از شرکت‌های دانش بنیان توانست ما را در این راه یاری کند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: بنزین ، شرکت ملی نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار