مدیر کل موزه‌های کشور گفت: ۲۰۸ موزه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سطح کشور راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد رضا کارگر، مدیر کل موزه های کشور  بعد از ظهر امروز در نشست معاونین میراث فرهنگی ادارات کل استان‌ها در اردبیل گفت: از سال ۵۷ تا ۹۲ در مجموع ۴۲۹ موزه و از سال ۹۲ تا پایان مهر ماه ۹۷ یعنی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۲۰۸ موزه در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته روزانه ۸ موزه ایجاد شده است، اظهار کرد: در سه سال اخیر اداره کل موزه‌ها به واسطه ارتقا کمی و کیفی فعالیت موزه‌ها رتبه برتر را کسب کرده است.

مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه هدف این اداره ایجاد روزانه یک موزه در کشور است، افزود: برای اجرای این مهم لازم است استان‌ها مشارکت جدی داشته باشند و به ویژه مشارکت مجموعه‌داران و بخش خصوصی را جلب کنند.

کارگر با بیان اینکه مجوز ایجاد موزه در یک هفته صادر می‌شود، تصریح کرد: موزه هر قدر هم کوچک باشد به اندازه یک موزه بزرگ جایگاه حقوقی دارد و لازم است استان‌ها دست بخش خصوصی را برای راه‌اندازی موزه باز بگذارند.

وی افزود: به عنوان مثال لازم نیست یک موزه خصوصی در تمامی روز‌های هفته باز باشد و حتی فعالیت یک روز در هفته نیز پذیرفته است؛ علاوه بر این مجموعه‌داران می‌توانند نسبت به معرفی موضوع و تم خاص اقدام کنند.

مدیرکل موزه‌های کشور افزود: موزه‌های دولتی نیز برای خروج از کسالت و رخوت باید فعالیت رویداد محور داشته باشند و به عنوان مثال نمایشگاه، گالری و رویداد‌های فرهنگی برای افزایش بازدید در کنار موزه دایر کنند.

کارگر گفت: ایران جاذبه‌های فرهنگی متعددی دارد و این قدرت می‌تواند با تنوع بخشی به موزه‌ها ارائه شود در توسعه پایدار مناطق بیش از هر چیز به حفظ اقلیم نیازمند هستیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه بتوان از تجربیات گذشته بهره گرفت.

وی با بیان اینکه موزه‌ها فرصتی جهت گفتمان فرهنگی فراهم می‌سازند، افزود: هیچ نهادی به اندازه موزه نمی‌تواند فرصت قضاوت صحیح از گذشته را فراهم سازد و موزه‌ها می‌تواند با صیانت از آثار گذشتگان اندیشه آن‌ها را تبیین کند.

مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی در حال از بین رفتن است و تعدادی از کشور خارج می‌شود، گفت: در چنین شرایطی موزه‌ها می‌توانند در حفظ آثار کمک حال ما باشند.

کارگر به ضرورت جلب مشارکت نسل جوان و آگاهی بخشی به آن‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است نظام موزه‌داری کشور را تعالی بخشید و نسبت به توسعه موزه‌ها به واسطه رسالت عمیقی که دارند اقدام کرد.

وی تصریح کرد: هر موزه می‌تواند در معرفی برند‌های فرهنگی و اقتصادی مناطق مشارکت کند و حتی موزه‌ها می‌تواند در روستا‌ها دایر شود.

مدیرکل موزه‌های کشور افزود: به اعتقاد ما موزه نهادی اقتصادی نیست، اما می‌تواند با درآمدزایی هزینه‌های خود را تامین کند و در واقع به عنوان فاکتور توسعه یافتگی مناطق مورد توجه قرار گیرد.

به گفته کارگر موزه‌ها حتی می‌تواند برای اشخاص، اشیا و حتی یک محصول کشاورزی تعریف شود؛ به عنوان مثال یک موزه انگور می‌تواند علاوه بر معرفی یک برند کشاورزی محلی برای عرضه و فروش نیز فراهم سازد.

وی به ضرورت مشارکت شهرداری‌ها در راه‌اندازی موزه تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها می‌توانند از طریق موزه‌ها نسبت به جذب گردشگر اقدام کنند.

مدیرکل موزه‌های کشور همچنین به راه‌اندازی ستاد بحران در امور موزه‌های کشور اشاره کرد و افزود: نبود چنین تشکلی موجب شده بود در شرایط بحرانی در صیانت و حفظ اشیا با مشکل مواجه شویم.

کارگر خواستار شناسایی بحران‌های حوزه میراث فرهنگی شد و تصریح کرد: همچنین راه‌اندازی مخازن امن برای شرایط بحرانی در دستور کار است تا اشیا خاص در شرایط بحرانی به این مخازن انتقال یابد. این مخازن نه با سیل و نه زلزله مخدوش نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وضعیت موزه‌ها رضایت بخش است و خوشبختانه در حفظ آثار شرایط بحرانی نداریم و نرم افزار «جام» با هدف ساماندهی اشیا به عنوان بزرگ‌ترین نرم‌افزار کشور شکل گرفته است.

انتهای پیام/ح

ایجاد موزه در کشور

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.