رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: اشعار فرخی سیستانی به عنوان شاعری بزرگ و حکیم گرانمایه ایرانی در پایداری و پاسبانی زبان پارسی بسیار موثر بوده است.

فرخی سیستانی در پایداری زبان پارسی بسیار موثر بوده استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در سرسرای دانشگاه زابل افزود: فرهنگ ایران و زبان فارسی وامدار افرادی، چون فرخی سیستانی است چرا که سخن شناس به سادگی، زیبایی بر بنیاد شعر و جمال شناسی در می‌یابد که فرخی سیستانی اول شاعر است و پس از آن مدح می‌گوید.

وی تصریح کرد: در برخی از نقد‌ها فرخی سیستانی را از جمله مدح گویان نام می‌برند در حالی که در نقطه مقابل، او به بهانه مدح، شعر را مقام و متانت بسیار بلند بخشیده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: فردی که شعر شناس، سخن شناس و جهان رنگارنگ حضرت خیال را بشناسد به فراست در می‌یابد که به هیچ عنوان در دیوان فرخی سیستانی مدح، محور نیست و شعر، محور آن است.

وی اظهارداشت: در هر کجای ایران که سخن از سیستان می‌شود همزمان دو معنا به حماسه، اسطوره و پهلوانی با نامداری رستم و اخوت و جوانمردی یعقوب لیث صفاری به ذهن‌ها متبادر و تداعی می‌شود.

بلخاری افزود: بر خود می‌بالم که ایرانی هستم و سیستان قطعه‌ای از خاک پاک وطنم است.

وی بیان کرد: شعر منزل و میزبان خود را می‌شناسد به طوری که این استعداد و توان در دل و جان فرخی سیستانی خود را دیده است.

دبیر سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در حاشیه این جشنواره گفت: سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی با هدف تجلیل از پژوهشگران منطقه سیستان برگزار شده است.

مهدی کشته گر افزود: شورای سیاست گذاری سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی پس از تشکیل کمیته ارزیابی و داوری، آثار شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد که در نهایت در بخش تاریخ این جشنواره هیچ اثری راه پیدا نکرد.

وی اظهارداشت: در این جشنواره از محمود رضا آرمین، ابولحسن افشاری، جواد شهنازی به ترتیب در بخش‌های ادبیات، هنر و فرهنگ و در بخش جوان از محبوبه کلبعلی و محمد میر نیز تجلیل شد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نی زار بیان کرد: جشنواره ملی فرخی سیستانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به ثبت رسیده و سالانه این جشنواره در زابل برگزار می‌شود.

سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی با هدف تجلیل از پژوهشگران برتر در بخش‌های ادبیات، فرهنگ، هنر، تاریخ و جوان منطقه سیستان با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان بلوچستان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر زابل و فعالان اجتماعی، فرهنگی و هنری منطقه سیستان در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد.

ابوالحسن علی بن جولوغ فرخی سیستانی شاعر بزرگ ایرانی اواخر سدهٔ چهارم و اوایل سدهٔ پنجم هجری قمری است.

وی علاوه بر تسلط بر شعر و ادب در موسیقی نیز مهارت داشت و بدین وسیله توانست به دربار ابوالمظفر شاه چغانیان و سپس به دربار سلطان محمود غزنوی راه یابد و منزلتی والا بدست آورد.

فرخی را یکی از بهترین قصیده سرایان ایرانی می‌دانند تا جایی که گفته‌اند سخن سهل و ممتنع در عربی خاص ابوفراس حمدانی و در فارسی خاص فرخی است.

تاریخ فوت او را ۴۲۹ هجری قمری ذکر کرده‌اند.

انتهای پیام/ع

سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در زابل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار