به دنبال وقوع خشکسالی و پایین آمدن سطح آب رودخانه دجله، یک کاخ ۳۴۰۰ ساله در منطقه کردستان عراق از زیر آب خارج شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان، در پی وقوع خشکسالی و پایین آمدن سطح آب رودخانه دجله، یک کاخ ۳۴۰۰ ساله در منطقه کردستان عراق از زیر آب خارج شد.

یک تیم از کارشناسان آلمانی و کُرد پس از بررسی بقایای این کاخ که در نزدیک ساحل رودخانه دجله قرار دارد و با پایین آمدن سطح آب سد موصل نمایان شده است، اعلام کردند این کاخ متعلق به تمدن میتانی است که حدودا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در جنوب ترکیه و شمال سوریه و عراق اسکان داشتند. این کاخ در عمق ۱۹.۵ متری آب ذخیره سد موصل قرار داشته و با پایین آمدن سطح آب رودخانه دجله پدیدار شده است.

حسن احمد قاسمی، باستان شناس کُرد در خصوص کشف بقایای این کاخ گفت: این یافته یکی از مهمترین اکتشافات باستان شناسی در منطقه در دهه‌های اخیر است.

ایوانا پلجیز، باستان‌شناس دانشگاه توبینگن آلمان این کاخ را «کمونه» توصیف کرده است که علت آن طراحی دقیق دیوار‌های آن با آجر‌های گلی به قطر دو متر است. به گفته این محقق، برخی از دیوار‌های این کاخ بیش از دو متر نیز ارتفاع دارد و آثاری از گچ روی آن باقی مانده است. نقاشی‌های قرمز و آبی که روی دیوار‌ها باقی مانده و حفظ شده است، نشان می‌دهد این مکان یک کاخ بوده است.

این کاخ دومین اثر باستانی کشف شده متعلق به دوره میتانی در این منطقه است.

دانشمندان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ از احتمال وجود چنین کاخی آگاه شدند، ولی در آن زمان امکان شناسایی آن به دلیل بالا بودن سطح آب رودخانه وجود نداشت.

نمایان شدن کاخ ۳۴۰۰ ساله از زیر رودخانه دجله+تصاویر

نمایان شدن کاخ ۳۴۰۰ ساله از زیر رودخانه دجله+تصاویر

نمایان شدن کاخ ۳۴۰۰ ساله از زیر رودخانه دجله+تصاویر

نمایان شدن کاخ ۳۴۰۰ ساله از زیر رودخانه دجله+تصاویر

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، اخبار خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار