سیستم هواشناسی فرانسه در اقدامی بی‌سابقه برای چهار منطقه جغرافیایی در این کشور بیشترین درجه هشدار هواشناسی، یعنی هشدار قرمز، صادر کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گرمای هوا در اروپا بی‌سابقه شده؛ به‌طوری‌که در روز‌های اخیر، دمای جنوب فرانسه به ۹/۴۵ درجه سانتی‌گراد رسیده یا در آلمان که همیشه کشوری با آب‌وهوای خنک و حتی سرد برای ما ایرانیان شناخته می‌شود، دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است. همین دما کافی است تا اروپاییانی که به چنین گرمایی عادت ندارند، بسیار آسیب‌پذیر شوند و حتی تا آستانه مرگ نیز پیش روند.

بحران جدیدی برای اروپایی‌ها!



اوضاع به‌قدری برای اروپایی‌ها بحرانی شده که برخی از رسانه‌های قاره سبز به‌نقل از یک از متخصص هواشناسی اسپانیا تیتر زدند: «جهنم در راه است».

آن‌طورکه خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارش خود آورده، دیروز و امروز که برای اروپایی‌ها آخرهفته محسوب می‌شد، اوج این گرما بود. در روز‌های اخیر، دمای هوای مادرید، پایتخت اسپانیا، به ۴۱ درجه سانتی‌گراد رسیده است. اهالی رم، پایتخت ایتالیا، هم دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند. این در حالی است که دماسنج‌ها در جنوب فرانسه با ثبت گرمای ۴۵.۹ درجه سانتی‌گراد، تقریبا برابر با ۱۱۵ درجه فارنهایت، گرم‌ترین روز در تاریخ هواشناسی فرانسه را ثبت کردند؛ به‌همین‌دلیل، وضعیت نارنجی در این کشور اعلام شد. یکی از هواشناسان فرانسوی به‌نام گایمی وزرنیتس هم پیش‌ازاین اعلام کرده بود رکورد جدید گرما در روز جمعه ثبت خواهد شد که همین‌طور هم شد. او پیش‌بینی کرده بود درجه حرارت در فرانسه به ۴۵ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید و همین‌طور هم شد. اگنس بوزان، وزیر بهداشت و سلامت فرانسه، هم هشدار داده که همه مردم در خطرند.

سیستم هواشناسی فرانسه در اقدامی بی‌سابقه برای چهار منطقه جغرافیایی در این کشور بیشترین درجه هشدار هواشناسی، یعنی هشدار قرمز، صادر کرده است. همه این نواحی در جنوب فرانسه قرار دارند؛ هرچند بقیه این کشور هم با هشدار نارنجی گرما روبه‌روست که فقط یک سطح با قرمز (بالاترین سطح) فاصله دارد.

هواشناسان می‌گویند این جبهه گرما را فشار جوّی فراوان اروپای‌مرکزی و طوفان‌های اقیانوس اطلس از شمال آفریقا به فرانسه آورده‌اند. فردی سردا، شهردار روستای گلاگی لمونته می‌گوید: «این گرمای بی‌سابقه حقیقتی است که روستای ما باید با آن روبه‌رو شود. صد‌ها مدرسه در فرانسه تعطیل شده‌اند و محدودیت‌های ویژه‌ای برای مصرف آب در نظر گرفته شده است».

دلیل این گرمای بی‌سابقه اروپا چیست؟ آن‌طورکه هواشناسان اعلام کرده‌اند، گرمای شدید را باد‌ها از صحرای بزرگ آفریقا با عبور از اقیانوس اطلس به مناطق اروپای‌مرکزی رسانده و سازمان هواشناسی اروپا اعلام کرده از اسپانیا تا سوئیس، گرمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. سیلویا لاپلانا، متخصص هواشناسی اسپانیا، هم درباره گرمای هوا این‌طور در توییتر نوشت: «جهنم در راه است». این گزارشگر همچنین گفت پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در مناطقی از اسپانیا به ۴۲ درجه سانتی‌گراد برسد. دانشمندان معتقدند با ادامه تغییرات اقلیمی، تعداد موج‌های گرما بیشتر و میزان تکرار آن‌ها افزایش خواهد یافت. آمار‌های هواشناسی که ثبت و نگه‌داری آن‌ها از قرن نوزدهم آغاز شده، نشان می‌دهد سطح کره زمین از زمان عصر صنعتی دست‌کم یک درجه سلسیوس گرم‌تر شده است.

مؤسسه هواشناسی پستدام آلمان می‌گوید پنج تابستان داغ از قرن پانزدهم میلادی تاکنون همگی در مدت ۱۹ سال گذشته (قرن بیست‌و‌یکم) روی داده است. برخی دیگر از دانشمندان هم نگران‌اند که شتاب سریع گرمایش زمین به استفاده روزافزون سوخت‌های فسیلی مرتبط باشد و پیامد‌های آن ثبات حیات بر کره زمین را به‌مخاطره بیندازد.

کارشناسان بر این باورند شدت گرما می‌تواند به‌ویژه برای کودکان، افراد مسن و مبتلایان به سیستم ایمنی ضعیف خطرناک باشد. گزارش اداره‌های هواشناسی حاکی از آن است که کشور‌های آلمان، سوئیس، اتریش و شماری از کشور‌های اسکاندیناوی نیز با موج گرمای شدید روبه‌رو خواهند شد. اروپا ۱۶ سال قبل و در سال ۲۰۰۳ نیز، گرمای بی‌سابقه‌ای تجربه کرد که موجب مرگ ۱۵ هزار نفر شد. بیشتر قربانیان آن سال افراد تنها، به‌ویژه سالمندان بودند.

در اسپانیا و گوشه دیگر قاره سبز، آتش‌نشانان برای خاموش‌کردن گسترده‌ترین آتش‌سوزی جنگل‌ها در ۲۰ سال گذشته تلاش می‌کنند. طبق گزارش‌ها، دو نفر در اسپانیا براثر گرما سکته کرده‌اند؛ هرچند تعداد جان‌باختگان این موج گرما احتمالا بیشتر است. وزارت بهداشت ایتالیا نیز برای ۱۶ منطقه هشدار گرما و سلامت صادر کرده است. در فرانسه تعداد غرق‌شدگان در آب افزایش یافته و به‌گفته ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور، مردم به‌دلیل گرما خطر می‌کنند و به آب می‌زنند؛ ازاین‌رو، هرروز آماری از غرق‌شدگان گزارش می‌شود.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.