کمیته‌های جامعه مدنی درباره برگزاری نشست آینده سران گروه ۲۰ در ریاض ابراز نگرانی کردند.

سابقه بد عربستان در زمینه حقوق‌بشر نشست آینده گروه ۲۰ در ریاض را با چالش‌هایی مواجه کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، کمیته‌های جامعه مدنی وابسته به نشست سران گروه ۲۰، درباره برگزاری نشست آینده سران این گروه در ریاض، پایتخت عربستان ابراز نگرانی کردند.

کمیته‌های جامعه مدنی وابسته به نشست سران گروه ۲۰، معروف به ”سی ۲۰“، درباره تعرض به حقوق اساسی سازمان‌های جامعه مدنی در نشست‌های گروه ۲۰ ابراز نگرانی کرد.

سازمان‌های بین‌المللی از ریاض خواستند به اصول گروه ۲۰ از جمله آزادی بیان و آزادی تظاهرات در نشست آینده ریاض احترام بگذارد.

خبرنگار شبکه الجزیره در اوساکای ژاپن گفت: زمانی که برای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اهمیت داشت تا آغاز تلاش‌ها برای مقدمات برگزاری نشست آینده سران گروه ۲۰ در ریاض را اعلام کند، شبح خاشقجی بر حضور بن سلمان در نشست سران گروه ۲۰ سایه افکنده بود. نگرانی درباره برگزاری اجلاس آینده در ریاض، در بین گروه‌های جامعه مدنی معروف به سی ۲۰ انعکاس داشت. این کمیته‌ها که در نشست سران اوساکا فعالیت می‌کردند، ممکن است در ریاض با شرایط بدی روبه‌رو شوند. ”هیدک واکابایاشی“ مدیر مرکز ژاپنی موسسات همکاری بین‌المللی و عضو سابق پارلمان این کشور، تاکید کرد نگران آن است که عربستان با توجه به سابقه بدی که در زمینه حقوق‌بشر دارد، در کار سازمان‌های بین المللی وابسته به نشست سران، کارشکنی کند.

هیدک واکابایاشی به الجزیره گفت: ”حقوق بشر در عربستان مصونیت ندارد. فعالیت سازمان‌های جامعه مدنی در عربستان ممنوع است و نمی‌توانند به نقش خود عمل کنند.“

در ادامه این گزارش آمده است: ”سازمان نظارت بر فضای مدنی“ که آزادی فعالیت جامعه مدنی را بررسی می‌کند و کمیته‌های اجلاس گروه ۲۰ آن را تایید کرده است، در بیانیه‌های خود تاکید می‌کند که عربستان فعالیت سازمان‌های مردم نهاد ازجمله خود این سازمان را به طور کامل ممنوع کرده است. سه سازمان بین المللی از جمله بنیاد آزادی فرانکفونی در پاریس، شورای حقوق بشر و عدالت در ژنو و فدراسیون بین المللی حقوق و توسعه، با صدور بیانیه‌ای مشترک از همه کشور‌ها خواستند تا اقدامات وحشیانه در عربستان را بررسی کنند تا مانع از ادامه نقض هولناک حقوق بشر در عربستان و یمن شوند.

«ماریا امیلیا بیراستیه» عضو سازمان شفافیت بین المللی به الجزیره گفت: ”در چارچوب فراهم کردن مقدمات برگزاری اجلاس گروه ۲۰۲۰ در ریاض، پیش بینی می‌کنیم مشارکت پویایی وجود داشته باشد و به سازمان‌های جامعه مدنی اجازه فعالیت کامل از جمله مشارکت در نشست‌ها در ریاض داده شود. باید بتوانیم نگرانی‌های خود را به طور مستقیم به گوش سران این کشور‌ها برسانیم. باید اطمینان پیدا کنیم که سران این کشور‌ها فقط به طرف‌های دولتی گوش نمی‌کنند و جامعه مدنی هم می‌تواند نظرات خود را به اطلاع آن‌ها برساند.“

خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: برگزارکنندگان اجلاس گروه ۲۰ نگران آن هستند که مقامات سعودی، اصول این گروه درباره تضمین فعالیت سازمان‌های بین المللی را در اجلاس آینده ریاض نادیده بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار