ناصر ایزدی جزئیات ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم در فرهنگسرای ارسباران آغاز شد. قرار است در روز‌های آتی فراخوان این دوره از جشنواره نیز رسما اعلام شود.

ناصر ایزدی دبیر هنری جشنواره نوای خرم در گفت و گو با خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در هر دوره از جشنواره سعی کردیم بستری را فراهم کنیم که شرکت کنندگان بیشتری در بخش‌های مختلف حضور پیدا کنند. به این ترتیب شاهد رپرتوار‌های مختلفی هستیم و خوشبختانه تمامی برنامه‌ها طرح ریزی شده و تا الان مشکلی برای اجرای برنامه نداریم.

دوره ششم، شاهد تنوع بیشتری در آثار شرکت کنندگان هستیم

وی درباره اجرای آثار اساتید مختلف حوزه موسیقی در این جشنواره بیان کرد: پیش از این و در دوره نخست جشنواره فقط آثار همایون خرم، برگزار می‌شد. در دوره‌های بعدی آثار استاد خالقی، یا حقی و غیره به ترتیب اضافه شدند و تلاش می‌کنیم که امسال دو تن از اساتید دیگر را به جمع این اساتید اضافه کنیم.

ایزدی گفت:یکی از دو استادی که امسال اضافه می‌شوند، از استادان بزرگ تک نوازی هستند که با اتکا به آثار این استاد می‌توان با سازهایی چون پیانو آثار متنوعی اجرا کرد. استفاده از ساز‌های کششی از آن جهت که با زبان انسان همخوانی دارد، کمک زیادی به تنوع کار‌ها می‌کند. ساز‌های مضرابی کمتر از ساز‌های کششی با زبان انسان همراه است و به همین دلیل معمولا بی کلام اجرا می‌شوند.

ایزدی ادامه داد: تنوع ساز‌ها باعث می‌شود که در این دوره شاهد اجرای آثار متنوعی باشیم. ضمن اینکه ساعات اجرا‌ها را افزایش دادیم که در روز‌های رقابتی جشنواره نوای خرم، شرکت کنندگان از نقاط مختلف کشور، بتوانند خود را به برنامه برسانند. هر سال با افزایش شرکت کنندگان مواجه می‌شویم که این موضوع برای ما بسیار مسرت بخش است. در نخستین سال برگزاری جشنواره، ۷۸ شرکت کننده از هفت شهر، سال دوم ۶۸۰ شرکت کننده، سال‌های بعدی به ترتیب ۱۰۴۰، ۱۱۵۰ و در دوره پنجم ۱۵۲۴ نفر از ۹۶ شهر مختلف در مسابقات شرکت کردند. این آمار بسیار خوبی است که نشان از رشد چشمگیر شرکت کنندگان دارد البته افزایش شرکت کنندگان به معنای سنگین‌تر شدن وظایف ماست.

دوره ششم، شاهد تنوع بیشتری در آثار شرکت کنندگان هستیم

دبیر هنری جشنواره نوای خرم درباره توجه به شرکت کنندگان حاضر در این جشنواره پس از رقابت‌ها گفت: همه شرکت کنندگان جشنواره نوای خرم از کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. برنامه ما برای این بچه‌ها فقط ایجاد یک رقابت نیست بلکه تلاش می‌کنیم آن‌ها را در مسیر درستی برای حرفه‌ای شدن قرار دهیم. موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» امکانات بسیار محدودی دارد از این رو موسسه توانایی ندارد که دوره‌های آموزش به شکل مداوم و پیوسته برگزار کند.

ایزدی در پایان اضافه کرد: ۱۰ نفر از برگزیدگان دوره اول و دوم جشنواره نوای خرم امسال در دانشگاه رشته موسیقی قبول شدند که ما از آن‌ها تقدیر کردیم و جوایزی را تقدیمشان کردیم. سعی می‌کنیم به گونه‌ای انگیزه ایجاد کنیم که بچه‌ها راه درست را در هنر موسیقی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ما در برخی مواقع حتی برای بچه‌ها ساز تهیه کردیم،گفت: سعی کردیم در جشنواره‌های مختلف آن‌ها را حاضر کنیم و برای اجرای برنامه‌های هنری از آن‌ها استفاده کنیم. البته ما دوره‌های محدود آموزشی برگزار می‌کنیم و سعی می‌کنیم راهنمایی خوبی به بچه‌ها ارائه کنیم، اما بضاعت ما همین مقدار است و امکانات بیشتری برای ایجاد یک فضای آکادمیک نداریم.

دوره ششم، شاهد تنوع بیشتری در آثار شرکت کنندگان هستیم

انتهای پیام/

آخرین اخبار از جشنواره نوای خرم

برچسب ها: موسیقی سنتی ، کنسرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار