به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف سوخت در خودروهای داخلی به مرز نگرانکنندهای رسیده است. بهطور میانگین خودروهای داخلی در هر ١٠٠ کیلومتر حدود ٧,٥ لیتر بنزین میسوزانند، درحالیکه متوسط جهانی مصرف بنزین ٥.٥ لیتر برآورد میشود. آنگونه که آمارها نشان میدهد میزان مصرف بنزین از حدود ٦٧میلیون لیتر درسال ٨٧ حالا به ٩٤میلیون لیتر رسیده است.
رشد نزدیک به ٤٩ درصدی مصرف در ١٠سال گذشته، حالا خودکفایی تولید بنزین را به چالش کشیده است، آن هم درست در شرایطی که ایران شدیدترین تحریمها را تجربه کرده و برای واردات بنزین با موانع بزرگی دست و پنجه نرم میکند. طبق گفتههای مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، این میزان مصرف با تعداد خودروهای موجود سازگاری ندارد و این عدد را میتوان در گینس بهعنوان آماری منفی ثبت کرد.
بیشتر بخوانید: جزئیاتی از میزان مصرف سوخت در ایران
سرانه مالکیت خودرو در ایران چقدر است؟
در حالی رکورد مصرف بنزین در ایران به حدود ٩٤ میلیون لیتر در روز رسیده است که سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به سایر مناطق در حد پایین قرار دارد. براساس آماری که مهدی نژاد، رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل به ایرنا اعلام کرده در ایران به ازای هر یکهزار نفر ٢٠٠ دستگاه خودرو وجود دارد؛ درحالیکه این سرانه در آمریکا ٧٩٧، ایسلند ٧٤٥، لوکزامبورگ٧٤٠، استرالیا ٧٣٦، نیوزیلند ٧١٢ و در ایتالیا ٦٧٩ نفر است. به عبارتی اگر مجموع خودروهای سواری کشور را ۲۲میلیون و ۹۰هزار دستگاه خودرو و شمار موتورسیکلتهای فعال را هم ۱۱میلیون و ۲۰۰ دستگاه در نظر بگیریم، هر خودرو بهطور میانگین در ایران روزانه چهار لیتر و موتورسیکلت ٢ لیتر بنزین مصرف میکند.
اما این آمار زمانی نگرانکنندهتر میشود که بدانید براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایانسال ٩٨ یک میلیون و ٥٠٠هزار خودرو جدید به ناوگان خودروهای درحال تردد کشور افزوده میشود و باید منتظر جهشی در مصرف سوخت بود. به عبارتی اگر فرض کنیم که سرانه مصرف سوخت در ١,٥سال آینده تغییری نکند، میانگین سوخت روزانه بنزین از حدود ٩٠ میلیون لیتر به ٩٦میلیون لیتر خواهد رسید.
قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه ٥ برابر ایران
ارزانی مهمترین عامل بالا بودن سرانه مصرف در ایران و البته قاچاق بالای سوخت اعلام میشود. درحالی که با احتساب قیمت دلار ١٣هزار تومان، بهای هر لیتر بنزین در بازار ایران چیزی حدود ٧ سنت میشود. حتی اگر قرار باشد بهای بنزین را بر اساس دلار ٤٢٠٠ تومانی حساب کنیم، بهای هر لیتر از این سوخت برای ایرانیها چیزی حدود ٢٣ سنت آب میخورد. در حالی که قیمت بنزین در کشورهای همسایه خیلی بیشتر از این حرفهاست. آنگونه که آمارها نشان میدهد، هر لیتر بنزین درحال حاضر در امارات به قیمت ٥٢ سنت، در عراق ٦٣ و در افغانستان ٦٤ سنت و در ارمنستان ٨٣ سنت فروخته میشود. جالب است که بدانید درحال حاضر هر لیتر بنزین در ترکیه به قیمت ١,٢ دلار فروخته میشود که بیش از
٥ برابر ایران است.
دولت چقدر یارانه بنزین میدهد؟
تولید هر لیتر بنزین در کمترین حالت ٧هزار تومان برای دولت هزینه دارد. حالا حساب کنید دولت روزانه حداقل ٥٦٤ میلیارد تومان (با احتساب مصرف ٩٤میلیون لیتر در روز و یارانه ٦هزار تومانی برای هر لیتر) یارانه پرداخت میکند. این حجم از یارانه درحالی پرداخت میشود که ایرانیها جزو پر مصرفترین مصرفکنندگان بنزین در دنیا محسوب میشوند. در کشور پرجمعیت چین با جمعیتی بالغ بر یکمیلیارد و ٣٨٦میلیون نفر (آمارسال ٢٠١٧) حدود ٤٦٨میلیون لیتر بنزین در روز مصرف میشود. به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر، ٠,٣٤ لیتر بنزین در چین مصرف میشود. در کشور ترکیه با جمعیتی بالغ بر ٨٠میلیون نفر، روزانه ٨میلیون و ٢٦٨هزار لیتر بنزین مصرف میشود. به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر، ٠.١ لیتر بنزین در ترکیه مصرف میشود. مقایسه مصرف بنزین در ایران و ترکیه از این نظر مقایسهای جالب است که تعداد جمعیت دو کشور و تعداد خودروهای سبک دو کشور، تقریبا یکسان است. اما در ایران به ازای هر نفر ١٠ برابر هر ترکیهای و ٣ برابر هر چینی بنزین مصرف میشود.
منبع: روزنامه شهروند
انتهای پیام/