پیش بینی توافق نشست اعضای اوپک/ آیا تمدید توافق کاهش تولید به نفع ایران است؟امروز اقتصاد دنیا به انتظار برگزاری ۱۷۶ امین نشست اوپک و غیر اوپک ایستاده است تا ادامه کاهش روزانه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارمیلیون بشکه‌ای نفت خام مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز اقتصاد دنیا به انتظار برگزاری ۱۷۶ امین نشست اوپک و تولیدکنندگان خارج از اوپک ایستاده است تا ادامه کاهش روزانه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارمیلیون بشکه‌ای نفت خام مورد بررسی قرار گیرد. با وجود اینکه به نظر می‌رسد به توافق رسیدن جهت ادامه این میزان از کاهش تولید به راحتی به دست بیاید، اما مهمترین مساله پیش رو در این نشست، نحوه ادامه توافق کاهش تولید خواهد بود.

اظهار نظر‌ها درخصوص ادامه این توافق از چندی پیش آغاز شده و کشور‌های مختلفی جهت گیری خود را اعلام کرده اند. در این میان کشور‌های روسیه و عربستان که در مجموع بیش از ۲۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند برای ادامه این توافق ابراز تمایل کرده‌اند. وزیر نفت کویت  موافقت کشورش را با تمدید توافق برای کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۹، اعلام کرد. کشور‌های عراق، قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز پایبندی خود را به توافق کاهش تولید نفت اعلام کرده اند.

کشور‌های عضو اوپک در ۱۷۶ امین نشست خود باید بر سر مسائل گوناگونی بحث کنند. همچنین اعضای اوپک باید در این نشست دبیرکل جدید اوپک را انتخاب کنند. از دست دادن سهم بازار شاید مهم‌ترین چالش کشور‌های عضو اوپک و غیر اوپک در نشست پیش‌رو باشد.


بیشتر بخوانید: دیدار وزیر نفت با رئیس دوره‌ای اوپک/ زنگنه: تصمیمات خارجی نباید به اوپک تحمیل شود


نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی ضمن پیش بینی تمدید توافق کاهش تولید برای مدت ۶ الی ۹ ماه، گفت: تصمیم نهایی به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت، اما من پیش بینی می‌کنم که توافق ادامه یابد. تصمیمات اوپک براساس اجماع هستند. در این تصمیمات نظرات کشور‌ها فارغ از میزان تولید آنان موثر است.

وی افزود: در توافق اوپک و تولید کنندگان خارج از اوپک سقف کلی کاهش تولید مشخص می‌شود و سهم هر کشور از کاهش تولید نفت، مشخص و برابر نیست. براین اساس اگر کشوری نتواند نفت خود را بفروشد، کشور دیگری تولید خود را افزایش می‌دهد و سهم بازار آن کشور را می‌گیرد.

این کارشناس حوزه انرژی در پایان تاکید کرد: این یک اصل است که تولید کمتر باعث افزایش قیمت می‌شود. درحال حاضر پیش بینی می‌شود که درصورت تمدید توافق قیمت نفت تغییر محسوسی نداشته باشد، اما درصورت ادامه نیافتن این توافق و افزایش میزان تولید نفت، با کاهش قیمت نفت مواجه خواهیم شد. با توجه به اینکه ایران درشرایط کنونی امکان فروش نفت کمتری را دارد، تمدید توافق و بالا ماندن قیمت نفت به نفع ایران خواهد بود.

انتهای پیام/

سهم هر کشور از کاهش تولید نفت مشخص نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار