رئیس گروه آبخیزداری در حوزه سد‌های کشور:

عملیات مکانیکی آبخیزداری کردستان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس گروه آبخیزداری حوزه سد‌های کشور گفت: ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۱۸ حوزه آبخیز در ۱۰ شهرستان در استان کردستان اختصاص یافته و اجرای این طرح‌ها از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

عملیات مکانیکی آبخیزداری کردستان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، احمد کامیار در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبخیزداری این استان از اعتبارات صندوق توسعه ملی اظهار داشت: با اعتباری که سال گذشته برای این بخش اختصاص یافته عملیات مکانیکی آبخیزداری به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسیده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری در سال ۹۷ اضافه کرد: انجام تعهدات و عملیات‌های توانمند سازی و مشارکت دست اندرکاران و بهره برداران در اجرای عملیات‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به ترتیب ۱۰۰ و ۹۵ درصد پیشرفت دارند.

کامیار افزود: برای سال جاری نیز اعتبارات خوبی در این بخش در نظر گرفته شده و پروژه‌های حوزه آبخیزداری و آبخوان داری با هدف کنترل فرسایش و کاهش رسوب در حوزه آبخیز سد‌ها و نفوذ آب به داخل زمین و تقویت پوشش‌های گیاهی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به از دسترس خارج شدن بخش عمده‌ای از بارش‌های سالیانه در کشور به دلیل تبخیر، ضروری است با توسعه طرح‌های جامع آبخیزداری و آبخوانداری از هدر رفت این حجم از منابع آبی جلوگیری شود.

کارشناس معین کردستان در اجرای عملیات‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه بدون مشارکت مردم حفاظت از منابع طبیعی امکان پذیر نیست، گفت: بدون حضور و مشارکت جوامع محلی، اقدامات انجام شده در زمینه حفظ و احیای منابع طبیعی بی اثر و بی نتیجه خواهد بود چرا که حیات و معیشت بهره‌مندان اصلی که مردم هستند وابسته به منابع طبیعی و محیط زیست است.

وی تاکید کرد: اگر مردم با برنامه‌های آموزشی، ترویجی، اقتصادی و فنی پشتیبانی شوند برای تغییر انگیزه بالایی خواهند داشت و همکاری آن‌ها امری اجتناب ناپذیر بوده و حفظ و احیای منابع طبیعی بدون در نظر گرفتن این اصل امکان پذیر نیست.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهر‌های بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: آب ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.