گوشت ماده غذایی است که خیلی زود آلوده و فاسد می‌شود که اگر هنگلم خرید و نگهداری آن نکاتی رعایت نشود موجب بیماری و مسمومیت در انسان می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گوشت، ماده غذایی است که خیلی زود آلوده و فاسد می‌شود و اگر در هر کدام از مرحله‌های تولید، کشتار، بسته بندی، فروش، نگهداری و مصرف، بهداشت گوشت رعایت نشود، موجب بیماری و مسمومیت در انسان می‌شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت: یک نوع گوشت در بازار به صورت یخی یا منجمد عرضه می‌شود و گاهی مواقع ممکن است شرایط مناسب برای نگهداری از این گوشت‌ها تا زمان مصرف و رسیدن به دست مصرف کننده رعایت نشود، همین امر موجب می‌شود که کیفیت چشایی و عطر و طعم گوشت‌های یخ زده نسبت به گوشت‌های تازه کمتر باشد.

الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نوسان دمای انجماد در گوشت‌های یخی، امکان رشد میکروارگانیسم‌ها را در این گوشت‌ها افزایش می‌دهد و همین مساله امکان فساد گوشت را بالا می‌برد.

او توضیح داد: قطره‌های خونابه‌ای که به دلیل نوسان دما از گوشت خارج می‌شود، می‌تواند باعث از بین رفتن مقداری از مواد مغذی محلول در آب گوشت شود، به همین دلیل توصیه می‌شود به هیچ عنوان برای باز کردن یخ گوشت آن را داخل آب داغ یا سرد قرار ندهید تا بخشی از ویتامین‌ها و پروتئین گوشت از بین نرود.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی موادغذایی یادآور شد: نوسان دما در زمان نگهداری گوشت یخی تا پیش از رسیدن آن به دست مصرف‌کننده، به معنای از بین رفتن کامل مواد مغذی موجود در گوشت‌های یخی نیست، ضمن آنکه بسته بندی و انجماد گوشت در کارخانجات مجهز و پیشرفته، تحت نظارت متخصصان بهداشت و با رعایت کامل موازین فنی و بهداشتی صورت می‌گیرد تا به دست مصرف کنندگان برسد.

او تاکید کرد: گوشت را از فروشگاه‌های معتبر و مجهز به فریزر‌های مناسب و تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور خریداری و به مهر و برچسب‌های روی بسته‌های گوشت و تاییدیه‌های سازمان دامپزشکی کشور توجه کنیم و در خرید گوشت منجمد، به تاریخ تولید و انقضای گوشت توجه داشته باشیم که از تاریخ تولید گوشت مدت زیادی نگذشته باشد.

باباعلی افزود: گوشتی که از انجماد خارج شده است، بسیار زودتر از گوشت معمولی فاسد می‌شود و فاقد ارزش لازم غذایی است و سریع باید مصرف شود؛ بنابراین هنگام نگهداری و تقسیم گوشت منجمد به اندازه‌های کوچک تر، سعی کنیم که گوشت از انجماد خارج نشود و هر قطعه را دوباره در پوشش نایلونی یا سلفون قرار داده و به فریزر منتقل کنیم.

وی بیان کرد: برای مصرف و باز شدن، گوشت را در یخچال (دمای ۴+ درجه) قرار دهیم تا گوشت به تدریج از انجماد خارج شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی توصیه کرد: در انتخاب بسته‌ها دقت کنیم که روکش آن سالم باشد و کاملا به جداره گوشت چسبیده و بدون هرگونه فضای خالی باشد.

انتهای پیام/چ

آشنایی با خرید و نگهداری گوشت منجمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.