آزاده تهرانی - در پایان آخرین روز از ضربالاجل تهران به طرف های برجامی گفت و گویی با دیپلمات با سابقه وزارت خارجه انجام دادیم و او تحریم ها و تهدید های واشنگتن در قبال کشورمان را به خفت گیری های سیاسی تشبیه کرد.
غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد که وزارت امور خارجه به دنبال جایگزینی راههایی جهت گذر از تحریم های یکجانبه آمریکا است.
باشگاه خبرنگاران جوان: مطالبات ایران در پایان ۶۰ روز از طرف های اروپایی چه خواهد بود؟
انصاری: مسائل مربوط به برجام با اداره کل برجام و معاونت سیاسی وزارت خارجه است و معاونت سیاسی با این بخش ها همکاری می کند. همکاران ما در جلسات توجیهی آنها حضور یافته و از آخرین تحولات با خبر می شوند. در بخش سازوکار SPV و در نهایت اینستکس معاونت سیاسی این وزارت خانه سازمان های اجرایی داخل کشور را سازماندهی کرده و نمایندههای سازمانهای اجرایی مانند بانک مرکزی در این جلسات از طرف خود صحبت کردند و در جلسات تخصصی وزارت خارجه از جانب کسی صحبت نمی کند. اینکه این کانال مالی و خط اعتباری در نظر گرفته شده از سوی اروپا برای تهران کافی بوده و جوابگوی نیاز تهران خواهد بود یا نه به حوزه کاری عراقچی و مشورت هایی که با مقامات مختلف کشور دارند، برمیگردد و در واقع پاسخ ملی و حاکمیتی برای آن تعیین می شود.منتظر نشست وزرای ۱ +۴ هستیم که نشست بسیار مهمی خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران جوان: به گفته شما اروپا اولین قدم یعنی راه اندازی اینستکس را برداشته و طیق توافق اولین تراکنش انجام شده است، همچنین اضافه کردید که این اقدام اولا دیر انجام شد دوم اینکه تحقق امکان پیوستن سایر کشورها به این سازو کار و افزایش خط اعتباری در نظر گرفته شده برای آن هم زمانبر خواهد بود، این درحالی است که تهران زمان خاصی را مشخص کرده و آن زمان به اتمام رسید، با این تفاسیر ما چه رویکردی را در قبال اروپایی ها در پیش خواهیم گرفت؟
انصاری: تشخیص این موضوع با من نیست؛ چراکه بحث تخصصی بوده و در نهایت این یک تصمیم ملی است. باید ببینیم اقداماتی که طرف های برجامی ما انجام داده اند، پاسخگوی منویات جمهوری اسلامی ایران است یا نه، که این امر هم ابتدا تا حدودی به مواضع اروپاییها بازمی گردد که مواضع خود را در نشست وزرا روشنتر کنند و پس از آن هم باید گزارش به دست مقامات کشومان رسیده، آن را بررسی کنند و میبینند که پاسخگوی نیاز های ما هست یا نه٬ در نتیجه نمیتوانم الان بگویم که اقدامات طرف های برجامی برای ما کافی خواهد بود یا خیر.
در مورد اینکه زمانبر است اینها همه به اهدافی که طرف اروپایی میخواهد تبیین کند برمیگردد و اینکه چه کاری انجام دهند و چه کاری انجام ندهند و من نمیدانم چه شیوهای اتخاذ میشود و چه شیوهای قانع کننده است، آن چیزی که مسلم است این است که ایران به دنبال این بوده که برجام که دستاورد بزرگی برای منطقه، جهان و کشورهای مختلف در جهت ثبات و امنیت جهان است که در نوع خود در خاورمینه بینظیر است؛ در خاورمیانه که اغلب کشورها مشکلات خود را از طریق جنگ و دعوا حل میکنند، این اولین بار است که موضوعی به این مهمی در سازوکار جمعی توانسته به نتایج بسیار خوبی برسد، اما اینکه حالا همه باید از مزایای این دستاورد استفاده کنند، این حق ایران است که بخواهد همه استفاده کنند اینکه یک عده هزینه کنند و یک عده دیگر استفاده کنند، بی معناست.
بنابراین موضع ایران یک موضع به حق و مشروع و برای همه دنیا قابل فهم است و هیچ چیز پیچیدهای که دنیا نفهمد وجود ندارد و الان چین میگوید حق با ایران است، اروپا میگوید حق با ایران است، روسیه میگوید حق با ایران است، کشورهای کوچکو بزرگ همه میگویند حق با ایران است، متحدان آمریکا میگویند حق با ایران است، مخالفان آمریکا میگویند حق با ایران است، امروز در دنیا هیچ کسی در این باره که ایران قدمهای خود را به حق و عاقلانه برداشته، حتی در مقطع فعلی تردید ندارد و این به نظر من موقعیت بسیار ویژهای برای ایران ایجاد کرده. بنابراین باید منتظر بود تا این مکانیزم بیشتر توضیح داده شود، آن چیزی که مهم است این است که این مکانیزم راه افتاده و شروع به کار کرده، این موضوع مهم است، اما اینکه آیا این مکانیزم پاسخگوی نیازهای ایران است یا خیر، سوالی است که باید در روزهای آینده به آن پاسخ داده شود.
باشگاه خبرنگاران جوان: آقای انصاری موضوعی که شما اشاره کردید به رایزنیهای تهران با سایر کشورها بازمی گردد. ما جدا از بحث اینستکس تعاملات دوجانبه با سایر کشورها از جمله روسیه٬ چین٬، ترکیه٬ عراق٬ هند و ... را هم دنبال می کنیم این رایزنیها به چه صورت در حال پیگیری است؟
انصاری: من مطلب شما را تأیید میکنم، ایران رایزنیهای گستردهای را با کشورهای مختلف دنیا شروع کرده است، از حوزه آمریکای لاتین گرفته تا اروپا، آسیا و تا هرجایی که ما احساس میکنیم فرصتی برای رایزنی محیاست از این گفت و گوها دریغ نمی کند، زیرا تجارت ما در صحنهای بسیار گستردهای انجام میشود. بنابراین با همه کسانی که در گذشته با ما ارتباط داشته و دارند در تماس بوده و امور را پیگیری می کنیم. نکته بسیار مهم این است که در دوران بعد و قبل از برجام یعنی تحریمهای قبل از برجام، دوره اول و دوره دوم تفاوت برخورد کشورها با ما است همانطور که من در بحث قبلی عرض کردم ما در تحریمهای دوره قبل یک همدردی جهانی با ما وجود دارد و میگویند حق با شما است، شما خوب عمل کردید، شما عاقلانه عمل کردید.
واشنگتن در قبال تهران به راهزنی و خفت گیری روی آورده است
باشگاه خبرنگاران جوان: به واسطه همان صبر استراتژیکی که ظریف گفت؟
انصاری: نه صبر استراتژیک از جانب ما مطرح میشود، صحبتهایی که من میکنم از طرف آنها است، آنها معتقدند که ایران بسیار خوب عمل کرده و تعهدات خود را انجام داده، بسیار صبور بوده در مقابل تحریمهای طرف مقابل و ما مراودات را با کشورهای مختلف شروع کردیم، نکتهای که مهم است این است که همه کشورها برخوردشان در گذشته که تحت تحریمهای سازمان ملل بودیم و تحت تحریم کشورهای مختلف و بخشهای مختلف بودیم با شرایط فعلی تفاوت بسیار ملموسی دارد، اما اینکه این ارتباطات چه چیزی برای ما داشته، سوالی است که باید به دنبال پاسخ آن باشیم. ما با هر کشوری با یک شیوه جدید، متناسب با خواست آن کشور وارد تعامل شدهایم، ما در دوره اخیر سعی کردیم کاری کنیم که طرف تجاریمان کمتر آسیب ببیند و نشستیم و با هم صحبت کردیم که چه راههایی را انتخاب کنیم علی رغم فشارهای سیاسی٬ خفت گیریهای آمریکا و خارج شدن آنها از حوزه سیاست و تشریفات ما راه گفت و گو را پیش گرفتیم درحالی که واشنگتن دست به راهزنی سیاسی می زند. آنها افرادی را به شرکتهای طرف تعامل با ایران فرستاده و صاحبان شرکت ها را تهدید میکنند. واشگتن در قبال ایران دقیقا مانندخفت گیریهایی که گاهی اوقات اخبارش در روزنامهها می خوانیم عمل می کنند و اصلا برایشان مهم نیست مثلا سفرای آمریکا در کشورهای مختلف دست به تهدید می زنند و این امری عادی برای واشنگتن به حساب می آید. درنتیجه ما متوجه شرایط طرفهای تجاری خود هستیم و به همین دلیل باید با آنها رایزنی کرده و به راهکارهای سودآور برای طرفین دست یابیم. همین نوع نگاه طرف های تعامل ما تفاوتی است که در این دوره نسبت به دوران قبل وجود دارد. علت آن هم این است که طرف مقابل میخواهد با ما کار کند ولی باید برای آن راهی پیدا کند، جز ۳ - ۴ دولت همه کشورهای دنیا شامل این موارد می شوند.
باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی تهران برای برقراری سازوکارهای مالی دوجانبه با تمام کشورهایی که اعلام آمادگی کردند رایزنی کرده است؟
انصاری: بله از کشورهای کوچک تا کشورهای بزرگ، از کشورهایی که به شکلی متحد آمریکا بودند یا اینکه در کمپ آمریکا نبودند، ما با همه این کشورها مراودات داشتیم و با همه این کشورها توسعه اقتصادی را پیدا کردیم. من میتوانم بگویم که ما با بیشتر کشورها به موافقت رسیدیم.
بعد از ۱۸ سال ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان برای مذاکره با طالبان التماس میکنند/
کاخ سفید در عرصه بین الملل به مجموعه ای از نشدن ها مبدل شده است /
باوجود سخت ترین تحریم ها پهپاد آمریکایی را ساقط کردیم
باشگاه خبرنگاران جوان: گفته می شود بسیاری از کشورها به واسطه یکجانبه گرایی آمریکا به سمت معاملات با ارز ملی خود روی آوردند و از طرف دیگر نگرانی از بابت کاهش ارزش دلار هم به این موضوع دامن می زند، شما این تحلیل را قبول دارید؟
انصاری: من میخواهم بگویم که انقلاب اسلامی ایران آغاز افول و تصوری بود که در ذهن جهانیان نسبت به آمریکا وجود داشت. قبل از انقلاب با جابجایی یک ناو آمریکایی٬ حکومتها جا به جا میشدند، اما الان به هیچ عنوان بین ایرانی ها و مردم منطقه چنین ذهنیتی وجود ندارد.
امروز آمریکا مجموعه ای از نشدن هاست. آنها اراده میکنن که یک سری اتفاقات در سوریه بیافتد یک سری اقدامات در لبنان، یمن٬ افغانستان و غیره رخ بدهد، اما نمیشود. همین روند تا امروز ادامه دارد. در دورانیخشم و دشمنی مردم ما با واشنگتن زبان زد بود و امروز هم آنها در بین ملت های منطقه جایی ندارند. بعد از ۱۸ سال ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان چه وضعیتی دارد؟ برای مذاکره التماس میکنند، درحالی که طالبان برای آنها شرط تعیین می کند که در چه صورتی احاضر به مذاکره خواهند بود، همین وضعیت گویای شرایط کلی آمریکاست. در بحث ایران هم شرایط همین حتی به مراتب بیشتر است. چه کسی پیش بینی می کرد که این اتفاقات برای پهپاد آمریکایی رخ دهد؛ هیچکس. در ذهن هیچکس در دنیا نمی گنجید که ایران تحت این همه تحریم های اعمالی به چنین توانمندی دست پیدا کرده و وقتی اراده کرد، پهباد آمریکایی را هدف قرار داد.
باوجود افزایش هزینه ها برای صادرات و واردات٬ چیزی وجود ندارد که بخواهیم و نتوانیم آن را بدست بیاوریم
باشگاه خبرنگاران جوان: و بعد از آن هیچ اتفاقی نمی افتد؟
انصاری: من نمیخواهم وارد این حوزه شوم، من میخواهم شرایط ایران را توضیح بدهم. ایران میگوید٬ مرزهای من خط قرمز است و اگر به آن ورود کنید دیگر برنخواهید گشت. با این تفاسیر وضعیت آمریکا چه در بعد سیاسی و چه از نظر ابهت بینالمللی تغییر چشمگیری داشته و ایران عامل اصلی این امر بوده است، اما هدایت این شرایط آنهم در بخش اقتصادی بسیار سخت است. باوجود تمام اعمال محدودیت ها با همه دنیا ارتباط و تجارت داریم و هدف واشنگتن از اعمال تحریم یعنی تغییر مواضع ایران به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد. زیرا ا ایرانیها ۴۰ سال است که با تحریم زندگی کردند و این شرایط برای ما جدید نیست و راههای عبور از آن را پیدا کرده ایم و در آینده هم پیدا خواهیم کرد، آن چیزی که به ملت ایران تحمیل میشود، هزینههای سنگین تحریم است. بله ما در حال حاضر هزینه های ما برای صادرات و واردات افزایش پیدا کرده است، اما چیزی وجود ندارد که بخواهیم و نتوانیم آن را بدست بیاوریم.
استفاده از ارز دیجیتال موضوعی جدی برای بانک مرکزی خواهد بود
باشگاه خبرنگاران جوان: آقای انصاری شما به تلاش برای برقراری تعاملات دوجانبه با کشورهای مختلف اشاره کردید که به واسطه تحریم های اعمالی علیه تهران با موانعی روبرو شده است، اما استفاده از ارز دیجیتال می تواند ما را در دور زدن تحریم های آمریکا کمک کند، چراکه بلاک چینها و کدهایی که از طریق ارز دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند غیرقابل ردیابی هستند و چینیها هم آن را بنیان گذاشتهاندُ در ساختار وزارت خارجه در مورد استفاده از این نوع ارزها صحبتی شده است؟
انصاری: موضوع استفاده از ارز دیجیتال نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا یک بحث بسیار جدید است. این امر در بین بانکهای مرکزی دنیا هم موضوع در مورد گفت و گو و بررسی قرار دارد و به نظر میرسد در آینده بحث ارز دیجیتال یک بحث بسیار جدی برای بانکهای مرکزی باشد. این امر در ایران هم صادق است و بخشها، سازمانها و نهادهای مختلف بحث ارز دیجیتال را بررسی میکنند، طبیعی است که با توجه به تحریمها استفاده از ارز دیجیتال میتواند مزایا و خطراتی برای کشور به همراه داشته باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان: شما از احتمال وجود خطراتی در صورت استفاده از ارز دیجیتال صحبت می کنید. چه باگ ها و حفره های امنیتی در این زمینه وجود دارد؟
انصاری: اجازه بدهید وارد این بحث نشویم، چون میتواند بد آموزی داشته باشد، این موضوع توسط نهادهای مختلف که در رأس آن بانک مرکزی است بررسی میشود، گاهی اخباری مبنی بر استخراج بیت کوین توسط برخی افراد شنیده می شود که هزینههای سنگینی را بر دوش کشور میگذارند و باتوجه به این مسائل لازم است ساز و کاری در این زمینه اندیشیده شود .باید دید که مزایای ارز دیجیتال برای ما بیشتر است یا مضرات آن. اگر مفید است در چه چارچوبی باید اجرایی شود و اگر مناسب نیست با آن برخورد شود. البته در هر صورت ارز دیجیتال در دنیا یک واقعیت است و باید دید که بانک مرکزی متصدی آن خواهد بود یا سازماندیگری . رسمی باشد و یا غیررسمی همه این موارد مورد بررسی قرار می گیرد.
بهره بردن از حوزه اقتصاد دانش بنیان تنها راهی ست که می تواند با اقتصاد سوبسید زده ایران مقابله کند
باشگاه خبرنگاران جوان: باتوجه به ظهور تکنولوژیهای جدید و نوظهور از جمله ارز دیجیتال به نظر می رسد که بحث یک جانبه گرایی آمریکا میتواند یک موضوع از رده خارج باشد، زیرا کشورهای مختلف به دنبال استفاده از تکنولوژی های جدید هستند، نظر شما در این باره چیست؟
انصاری: ببینید یکی از راههای نجات اقتصاد ایران، استفاده از اقتصاد دانش بنیان است، زیرا تنها چیزی که میتواند با اقتصاد سبوسید زده ایران مقابله کند، حوزه دانش بنیان است، چراکه ارزش افزوده آن خیلی بالا است، به این شکل است که همه دارند صنایعی که ارزش افزوده کمی دارد واگذار میکنند و میروند به سمت ارزش افزوده زیاد یعنی تکنولوژیهای دانش بنیان، یک مثال کوچک میزنم، خود شما بهتر میدانید، ولی حالا شاید شنوندهای سوالی را مطرح کند، فرض کنید که در حوزه دارو یک سرمایه گذاری ۱۰ دلاری انجام میدهید یک قرص تولید میشود ۲۰۰ دلار، شما چه صنعتی میتوانید در دنیا داشته باشید که این ارزش افزوده را به شما بدهد؟ هیچ صنعتی در دنیا وجود ندارد مانند فولاد، آلومینیوم، مس و هر چیزی که مربوط به صنعت غیر دانش بنیان باشد. بنابراین دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته از نظر من بعد از ۴۰ سال کار کردن در حوزه اقتصادی کشور تنها راه نجات اقتصاد ایران، اقتصاد دانش بنیان است بنابراین ارز دیجیتال و اصولا بحث در حوزه دیجیتال و ارزهای دیجیتالی و کارنسیهایی که غیر قابل دنبال کردن هستند، بخشی از این دانش بنیان است، ایران هم در این حوزه اطلاعات خوبی دارد من به خوانندههای شما اطمینان میدهم که ایران در حوزه ارز دیجیتال اطلاعات خوبی دارد یعنی اطلاعاتش از دنیا عقب نیست همانطور که در همه حوزههای دانش بنیان اطلاعات ایران عقب نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر عملیاتی شدن استفاده از ارز دیجیتال به این بر میگردد که بررسیهای این امر در داخل کشور نهایی شود؟
انصاری: بله، باید قوانین و مقررات و ساز و کارش را تهیه کنند ارز دیجیتال مانند حوزه سایبری است، در حوزه مجازی فعالیتهایی انجام میشود که گاهی اوقات یک ملت را ناراحت میکند، ولی اتفاق میفتد. چه کار کنیم که اینها قانونمند شوند و ارتباطشان با کشورهای خارجی چگونه باشد؟ اینها بحثهای نو و تازهای است که در این حوزه انجام میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان: اگر موافق باشید در رابطه با بحثهای تحریمهای پتروشیمی و اینکه آمریکا بعد از تحریم نفت به فکر تحریم پتروشیمی افتاد. شما توضیحاتی را در این باره به خبرنگاران ارائه دادید، ممکن است برای مخاطبان ما توضیح دهید که بعد از تحریمها ایران چه مسیری را طی میکند، خصوصا بعد از بحث پتروشیمی و نفت؟
انصاری: ببینید تقریبا ایران چند قلم کالاهای اساسی دارد، میخواهم بگویم که بیش از ۸۵ الی ۹۰ درصد صادرات ایران در چند قلم کالا است، یکی بحث نفت است، یکی پتروشیمیها است و یکی بخش فولاد و فلزات است و دیگر بخش مس و حوزههای آن، این ۴ قلم کالای اصلی صادراتی ایران است، همه اینها در تحریم هستند که این تحریمها جدید نیستند، اما در حال حاضر پتروشیمی را سرسختتر مطرح کردند، پتروشیمی از گذشته هم تحریم بود الان باز هم در تحریم قرار دارد و فروش آن تحریم است، نفت هم تحریم است، بجز نفت که کد دارد و هر کسی میتواند متوجه شود که این نفت از کجا آمده، مابقی اجناس کد ندارند، ما نفت را صادر میکنیم که کددار هم هست که ماهوارهها مراقب همه کشتیها هستند، همانطور که به شما گفتم ما نه در تهیه اجناس دچار مشکل هستیم و نه در صادرات، مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، فشار بر مردم است، هزینههای تحریم بالا است، ما در دوره قبل وقتی تحریمها شروع شد، ۱۰ تا سانتریفیوژ داشتیم، در پایان دوره اول تحریمها ۲۰ هزار سانترفیوژ داشتیم و در دوران بعدی هم شما توانمندیهای ایران در زمینههای مختلف علی الخصوص صنایع دانش بنیان و علمی و دفاعی اول تحریمها را ببینید بعد از برجام و تا آخر که پهباد آمریکایی را پایین آوردیم.
آن چیزی که به مردم فشار میآورد، هزینههای تحریم است و این چیزی است که باید ما به دنیا اطلاع رسانی کنیم و این حق را به خودمان بدهیم که اقداماتی انجام دهیم که این تحریمها متوقف شود و به نظر من این جمله را آقای وزیر بارها استفاده کردند، واقعیت این است که آمریکا تروریسم اقتصادی را آغاز کرده، جنگ اقتصادی را آغاز کرده، امروز جنگ در دنیا جنگ سایبری است که ممکن است افراد یکدیگر را نبینند الان اختلالهایی که آمریکا در سیستمهای سایبری ما ایجاد میکند، این جنگ سایبری است، تحریمی که آمریکا علیه ملت ایران ایجاد کرده یک جنگ است. جنگی که کودکان و افراد بیمار تحت فشار هستند. بنابراین ما باید این بحث به گوش دنیا برسانیم که آمریکا جنگ را شروع کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان: آقای انصاری در صحبتهای خود اشاره کردید ما در بحث صادرات و واردات به جز افرایش هرینه مشکلی نداریم، این سوال پیش میآید که کشورهای اروپایی٬ حتی چین و شرکتها و بانک بزرگ به دلیل خصوصی بودن با ایران وارد تعامل نمیشوند و دادوستدها انجام نمیشود. در رابطه با این جمله که فرمودید ما در بحث صادرات و واردات مشکلی نداریم توضیح دهید.
انصاری: من نگفتم که مشکل نداریم، گفتم هزینه آن سنگین است، اما خود هزینه سنگین هم مشکل است، امروز رقابت در حوزه کالای غیر دانش بنیان بسیار شدید است. یعنی شما جنسی را که بازاری برایش پیدا کردهاید وقتی میخواهید از این مسیر تحریمها دوباره به آن مسیر برسید هزینه شما افزایش پیدا میکند و دیگر شما نمیتوانید رقابت کنید، این مشکل کار است. نمیگویم مشکل نیست، میگویم مشکل نوعش متفاوت است، آیا ما میتوانیم صادرات داشته باشیم؟ بله میتوانیم، اما وقتی وارد آن بازار شدیم، کسی آن جنس را از ما نمیخرد، ما بر فرض مثال جنسی مانند یک فولاد پیشرفته را به یک کشور اروپایی صادر میکردیم، در آنجا با ۱۰ نفر در دنیا رقابت میکردیم، این رقابت از ما گرفته شده است چرا، چون هزینه صادرات افزایش پیدا کرده است، ما جنسی را که وارد میکردیم برای به کارگیری در تولید، این جنس الان وقتی که وارد میشود، قیمتش به گونهای است که تولید را برای ما بسیار غیر مقرون به صرفه میکند، اما به گونهای نیست که ما نتوانیم صادر کنیم، اما هزینه آن به شکلی است که شما شاید دیگر این کار را انجام ندهید. بنابراین به این دلیل است که ما باید در داخل کشور برای کسانی که صادرات میکنند تسهیلات بیشتری قائل شویم و کمکشان کنیم تا صادراتشان را انجام دهند، برای کارخانههایی که نیاز به مواد اولیه دارند باید قانون و مقرراتی گذاشته شود که مواد لازم را به دست آورند به گونهای که مقرون به صرفه باشد، بنابراین این مسئله به ما برمیگردد که چه ساز و کاری ایجاد کنیم که هزینه تحریم به روی مردم اثرش کاهش پیدا کند.
باشگاه خبرنگاران جوان: آقای انصاری یک سوال تخصصی از شما داشتم اینکه در خبرها خواندیم آقای مهاتیر محمد گفتند که میخواهند برای مالزی سیستم ارزی را در نظر بگیرند که ارز داخلیشان نیست، یک ارز بین المللی است، یک چنین چیزی در شرایط فعلی منطقه ما قابل انجام شدن است؟
انصاری: اتفاقا یکی از بحثهای ارز دیجیتال در رابطه با همین موضوع است و بعضی چنین تعریفی برای خود انجام میدهند که عملی است، زیرا شما باید ارزی که تولید میکنید را تضمین کنید، آن ارز دیجیتالی که تولید میکنید باید تضمینش کنید، چگونه میتوان آن را تضمین کرد؟ کشور میتواند تضمین کند اگر کسی این ورقه من را در اختیار داشت، ۱۰۰ دلار ارزش دارد، ورقه را به من تحویل دهد و ۱۰۰ دلار خود را بگیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی اگر ما یک ارزهای بین المللی را داشته باشیم، میتوانیم آن را جایگزین دلار کنیم و برایش ضمانت اجرایی قرار دهیم؟
انصاری: سرنوشت با این ارزهای دیجیتالی به شدت در خطر است ضمن اینکه سوء استفادهای که آمریکاییها از دلار کردند، در تجارت با دنیا امروز دنیا را به این نتیجه رسانده که باید از اسارت دلار بیرون بروند. تحقیری که آمریکاییها اروپاییها را کردند و تحقیری که آمریکاییها چین و روسیه را کردند و متحدان خود را به دلیل اینکه اقتصادشان وابسته به دلار بود امروز همه دنیا را به این نتیجه رسانده که اگر این اسارت ادامه پیدا کند شما به شدت ضرر خواهید کرد بنابراین هم تکنولوژی در جهت ضدیت با دلار است و هم رویکردهای مردم.
باشگاه خبرنگاران جوان: ترامپ که تیر خلاص بود! بحث دیگری که وجود دارد این است که رایزنیهایی که ما در حاشیه اجلاس سیکا و شانگهای داشتیم، خصوصا اجلاس شانگهای با شرایط خاصی همراه شد که در آنجا بحث نفتکشهای ژاپن مطرح بود و موقعیتی که ما در آن قرار گرفتیم که فضایی مهیا شد و روسای جمهور کشورها دور هم جمع بودند با توجه به اینکه سیکا یک اجلاس غیرعلنی و آمریکایی است، شما تا چه حد دیدید که ایران بتواند رایزنیهای مثبتی داشته باشد و یک اجماع و همگرایی در شانگهای ایجاد کند؟
انصاری: آن ۲ - ۳ روزی که شما به آن اشاره داشتید یعنی اجلاس شانگهای و سیکا، آقای رئیس جمهور با ۷ الی ۸ تفر از رهبران مهم جهان ملاقات کردند که رویداد مهمی بود زیرا در عرض ۲ روز رییس جمهور موفق شد که با بزرگترین رهبران جهان مانند ژاپن، چین، روسیه، ترکیه و همه کشورهای مطرح ملاقاتهای بسیار سودمندی داشته باشند، این مسئله جایگاه مهمی دارد، من در این سفر همراه آقای رئیس جمهور بودم، ملاقات با چینیها و ملاقات با روسها ملاقات بسیار موفقی بود هم از نظر توافقات و تفاهماتی که در این ملاقاتها صورت گرفت و هم آینده نگریهایی که در این مذاکرات وجود داشت، امیدوار هستیم که بتوانیم آنها را اجرایی کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: نام کشورها و دیدارهای مهمی که صورت گرفت را میتوانید بگویید؟
انصاری: دیدارهایی که در ذهن دارم، ژاپن روز قبل از سفر به اجلاس بود که به نظر من ملاقات آقای رئیس جمهور با آقای آبه ملاقات بسیار خوبی بود و موضوعات و تفاوتی که در این ملاقات با شرایط تحریم صورت گرفت.
باشگاه خبرنگاران جوان: این صحبتها بعد از اتفاق نفتکشهای ژاپن بود؟
انصاری: نه قبل از اتفاق نفتکشها بود، ملاقات آقای رئیس جمهور با آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین، اردوغان رئیس جمهور ترکیه، پوتین رئیس جمهور روسیه، ملاقات وزیر امور خارجه هند با آقای ظریف در حاشیه اجلاس اتفاق افتاد، متأسفانه به دلیل اینکه اجلاس طولانی شده بود برنامهای که آقای وزیر فیکس کرده بودند، اتفاق نیفتاد، ملاقات بسیار مهم آقای رئیس جمهور با رئیس جمهور تاجیکستان، ملاقات با رئیس جمهور افغانستان و چند ملاقات دیگر بود که من حضور ذهن نسبت به آنها ندارم، این ملاقاتها بسیار سازنده و در جهت حقانیت ایران که نکته مهم همه این ملاقاتها بود.
باشگاه خبرنگاران جوان: اشاره کردید به دیدار آقای رئیس جمهور با رئیس جمهور تاجیکستان که در این دیدار حاشیههایی مطرح شد مبنی بر اینکه رئیس جمهور تاجیکستان به همه کشورهای منطقه سفر کردند، اما به ایران نیامدند، آیا قرار است به ایران بیایند یا خیر؟ بحث دیگری که مطرح است این است که بابک زنجانی مبالغی را به تاجیکستان فرستاده که از نظر تاجیکها مبلغ قابل توجهی است، شایعهای که شده این است که تاجیکستان روی این پول حساب ویژهای باز کرده که میخواهم نظر شما را در این باره بدانم. آیا این پول به ایران برگردانده میشود؟
انصاری: شما ۳ فرضیه را مطرح کردید که گفتید هر ۳ آنها شایعه است، ما در مورد شایعه که سند و مدرکی ندارد، برای چه صحبت کنیم؟ از نظر حقوقی اگر اثبات شود که ایران یا یک ایرانی منابع ارزی اثبات شدهای در یک جای دنیا دارد، از نظر حقوقی بحث دیگری میشود و اینکه آن کشور دوست دارد که این پول بماند یا نماند یک بحث حقوقی دیگری است.
باشگاه خبرنگاران جوان: ایران این مسئله را از تاجیکستان دنبال کرده؟
انصاری: من در رابطه با کشور خاصی صحبت نمیکنم، اما بحث آقای زنجانی آن بخشی که از وزارت خارجه مأموریتهایی خواسته شده است طبق مأموریت وزارت خارجه جاهایی بوده که ما رفتیم بررسی و تحقیق کردیم و انجام شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان: آن چیزی که در رأس آنها منتشر شد این بود که آقای زنجانی شخصا یک سرمایهای را خارج کرده و آن را در تاجیکستان قرار داده که یک مبلغ چشمگیری است.
انصاری: شما دور شایعه میچرخید، شما در روزنامهها هر چیزی که دلتان میخواهد مینویسید، من که نمیتوانم ببینم خبرنگارها چه چیزی دوست دارند بنویسند تا مجبور شوم به آن پاسخ دهم، شما بالاخره زندگیتان خرج دارد و باید به نحوی حقوق دریافت کنید.
باشگاه خبرنگاران جوان: این مسئله همزمان با دادگاه آقای زنجانی منتشر شد.
انصاری: من چنین چیزی را نشنیدم و، چون نشنیدهام نمیتوانم غیبت مردم را بکنم.
باشگاه خبرنگاران جوان: در رابطه با سفر آقای آبه و وزیر امور خارجه آلمان به تهران میتوانید توضیح دهید به صورت جداگانه؟
انصاری: فکر میکنم درباره آقای آبه و آقای ماس خیلی بحث شده و من نمیتوانم چیز جدیدی بگویم.
باشگاه خبرنگاران جوان: در هر ۲ سفر در رابطه با مباحث دیپلماسی بحث شد و در مورد مباحث اقتصادی صحبتی نشد.
انصاری: چرا صحبت شده است. به نظر من بحثهای اقتصادی که با آقای آبه بود، علی رغم شرایط سخت تحریمهای هم بر ژاپن بنا بر دلایلی حاکم است و هم روابط با ایران، اما با این وجود بحثهای اقتصادی ۲ طرف بسیار سازنده و مثبت بود و من فکر میکنم که ما برای پیگیری کار زیادی با ژاپنی علی رغم شرایط موجود داریم.
باشگاه خبرنگاران جوان: سفر آقای ماس به تهران را چطور ارزیابی کردید؟
انصاری: در رابطه با سفر آقای ماس به تهران اطلاع چندانی ندارم، زیرا بیشتر مباحث دیپلماسی در آن مطرح شدند مباحث اقتصادی بسیار کمتر در آن ملاقات بحث شد
باشگاه خبرنگاران جوان: خصوصا چینیهاکرهایها .
انصاری: من اسم کشور خاصی را نمیآورم، اما می گویم همه کشورهایی که ما با آنها کار میکنیم همه میخواهند با ما کار کنند و علت آنکه اصرار دارند مطرح نشود که ما با یکدیگر چه کاری انجام میدهیم این است که میخواهند با ما کار کنند به همین دلیل میخواهند اثبات کنند که یک جانبه گرایی آمریکا دیگر جواب نمیدهد شاید شما باور نکنید کشورهایی که به شدت از لحاظ افکار عمومی متحد آمریکا هستند، اما در خصوصی با ما تجارت میکنند و جنس میفرستند و جنس میگیرند و اصرارشان بر این است که این روابط را گسترش دهیم و شرطشان اسین است که زیاد مصاحبه نکنیم و زیاد حرف نزنیم علت آن که همیشه به وزارت خارجه حمله میکنند که شما بیکار هستید و عکس العمل نشان نمیدهید اصراری است که طرفهای تجاری ما به آن دارند و احترامی است مه در این دوره از تحریمها ما برای طرفهای تجاری خود قائل هستیم اعتقاد ما بر این است که طرفهای تجاری ما خیلی در کار کردن با ما جدی هستند نه بخاطر اینکه عاشق ما هستند به دلیل اینکه تجارت با ایران سودآور است و ایران کشور مهمی در منطقه است و جایگاه جغرافیایی، سیاسی و توانمندی نیروی انسانی بسیار قابل توجهی دارد از این سو علاقهمند هستند که با ما تجارت داشته باشند و ما هم علاقه داریم که با هم تجارت داشته باشیم از جمله این کشورها در آمریکای لاتین، آسیا و حتی کشورهای که بلا قید و شرط آمریکا هستند و از کوچکترین روزنه برای تجارت با ما استفاده میکنند.
باشگاه خبرنگاران جوان: زمان آقای احمدی نژاد در بانک توسعه آسیا ایران سرمایه گذاری انجام داد. این سرمایه گذاری در حال حاضر برای ما بهرهوری دارد؟
انصاری: ما تلاشهای زیادی انجام دادیم تا بتوانیم به عنوان عضو بانک توسعه آسیا راهی برای کار با آنها پیدا کنیم. در حال حاضر اطلاعات موثقی ندارم که در این زمینه موفق بودیم یا اینکه میتوانیم پروژهای را با هم انجام دهیم یا خیر. ما در سازمان های بسیاری حضور داریم مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول منتها فشارهای آمریکا استفادههای ما را خیلی محدود کرده است.
انتهای پیام/