نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر رفع موانع تولید، قوانین از جمله حوزه بانکی و مالیاتی برای تولیدکنندگان بسیار سختگیرانه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حسن حسینی نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده و با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بر رفع موانع تولید تاکید دارند قوانین از جمله حوزه بانکی و مالیاتی برای تولیدکنندگان بسیار سختگیرانه است و نیازمند  توجه رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه است.

وی ادامه داد: بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلاتی که قرار است به تولیدکننده اختصاص دهند را به عنوان اندوخته نگه می‌دارند در حالی که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، بانک‌ها را از این کار منع کرده است پس چرا دستگاه‌های نظارتی در این بخش کم کاری می‌کنند؟

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید شرایط برای بخش تولید آسان شود در غیر این صورت نمی‌توان به رونق تولید و رفع موانع امید داشت.

حسینی افزود: با وجود تحریم، شرایط صنایع خراسان رضوی نامطلوب نیست، برخی از صنایع با ظرفیت کامل در حال تولید هستند و برخی دیگر نیز با نیمی از ظرفیت خود فعالیت دارند و برخی هم تعطیل شده اند.

وی تصریح کرد: منابع زیادی در داخل کشور وجود دارد که در صورت برداشتن تحریم‌های داخلی و حذف رفتار‌های غیرمنصفانه برخی دستگاه‌های اجرایی می‌توان با استفاده از این منابع تولید را در کشور رونق داد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بهترین نسخه برای رونق تولید در شرایط فعلی، طرح ابتکارانه استاندار خراسان رضوی مبنی بر مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی است که علاوه بر میدان دادن به بخش خصوصی، اقتصاد را نیز از سیاست زدگی و تصدی گری دولت نجات می‌دهد.

رشد سرمایه گذاری در پروانه‌های بهره برداری صنعتی در خراسان رضوی

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  گفت: از زمان واگذاری مسئولیت ثبت سفارش برای واردات کالا از سوی این وزارتخانه به استان‌ها در پاییز سال گذشته تاکنون یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون یورو درخواست ثبت سفارش، در استان ثبت شده که از این تعداد یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون یورو تایید و انجام شد.

وی ادامه داد: هرچند واگذاری مسئولیت ثبت سفارش به خراسان رضوی مسائل زیادی را در حوزه کارشناسی به همراه داشته است، اما باعث شناسایی نیاز‌های واقعی صنایع برای واردات شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به رشد سرمایه گذاری در پروانه‌های بهره برداری صنعتی در خراسان رضوی، گفت: میزان سرمایه گذاری در پروانه‌های بهره برداری از دو هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به ۴۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در پایان سال ۹۷ رسید.

علیرضایی افزود: تحریم‌ها در سال گذشته بر صنایع معدنی استان مانند فولاد، گندله و کنسانتره و کنسانتره مس که مواد اولیه آن‌ها از داخل استان تأمین می‌شود تأثیری نگذاشت و حتی تولید همه این صنایع رشد قابل توجهی نیز داشت با این حال شاهد کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو، الیاف مصنوعی، فرش و برخی صنایع دیگر در استان بودیم، زیرا مواد اولیه آن‌ها از خارج کشور تأمین می‌شد.

وی تصریح کرد: هم اینک نیز تأمین مواد اولیه برای صنایع دارای فناوری پیشرفته "های تک" در خراسان رضوی دشوار شده است، زیرا این بخش به طور مستقیم با خارج از کشور ارتباط دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این شرایط باید سرمایه گذاری صنعتی در حوزه‌هایی که دائماً در تأمین مواد اولیه برای آن‌ها ثبت سفارش واردات انجام می‌گیرد افزایش دهیم تا از این طریق بتوان زنجیره تولید در خراسان رضوی را کامل کرد.

علیرضایی با اشاره به افزایش سهم صنایع خراسان رضوی در مصرف انرژی مانند برق و گاز، افزود: باید زیربنا‌های تولید در استان تکمیل شود که در این راستا انجام اقداماتی از جمله رفع مشکل صنایع محور غرب مشهد و سرمایه گذاری مجدد واحد‌های تولیدی با بهره گیری از ۳۰ درصد از ارزش تولیدات خود لازم است.
 
انتهای پیام//ف.س
برچسب ها: رهبر انقلاب ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.