دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه عنوان کرد: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم است و از صدور دستورقضایی شناسایی و دستگیری مرتکبین خبر داد.

‍ آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ، رستمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه گفت:با شروع فصل برداشت محصول از مزارع گندم و اقدام برخی کشاورزان به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی از آنجاییکه این اقدام با هدف پاک شدن زمین از بقایای کشت قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی، کنترل و مقابله با آفات و علف‌های هرز صورت می‌گیرد غافل از آنکه ۷۰ درصد مواد آلی خاک را همین بقایای گیاهی تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد :  مضررات این عمل در بلندمدت شامل کاهش عملکرد محصول به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر (آفات- بیماریها- سرما -گرما) به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش نفوذپذیری و فعالیت میکرو ارگانیسم‌های خاک می‌گردد هم چنین افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را در پی دارد.

وی بیان کرد : از سوی دیگر این اقدام جدای از اینکه باعث تلف و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌گردد، باعث افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و اثرات نامطلوب بر اکوسیستم منطقه و الودگی محیط زیست می‌شود.

وی افزود: از جمله راهکار‌های جلوگیری از این روند ناصحیح، می‌توان به خردکردن و توزیع بقایای گیاهی در سطح مزرعه، رعایت تناوب کشت گندم و چرانیدن دام‌ها اشاره نمود که این مورد اخیرالذکر می‌تواند درصد بالایی از کمبود علوفه مود نیاز دامداری کشور را مرتفع کند.

دادستان شهرستان صحنه گفت: در راستای اصلاح این روند بر آموزش و اگاهی بخشی کشاورزان از مزایای حفظ بقایای محصولات کشاورزی در خاک و معایب از بین بردن آن، با استفاده از ظرفیت کارشناسان مروج کشاورزی، مراکز خدمات جهاد کشاورزی، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا‌ها تاکید نمود و در کنار رسالت آگاهی بخشی، با توجه به گستردگی دامنه این ایجاد حریق‌ها بکارگیری تمامی ظرفیت‌های قانونی را ضروری دانست از این رو با توجه به جرم انگاری این عمل به صدور دستور قضایی جهت شناسایی و معرفی افرادخاطی به دستگاه قضایی اشاره نمود.

انتهای  پیام/ز

 

برچسب ها: حوادث ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.