مشاور بهداشت جهانی گفت: انستیتو پاستور اکنلو مرکزی با سابقه درخشان و تحقیقات علمی در جهان است.

انستیتو پاستور اکنلو، مرکزی با سابقه درخشان در جهان استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دکتر فدریکو کاستا، مشاور بهداشت جهانی در بازدید از پایگاه انیستیتو پاستور اکنلو گفت: این مرکز با تاریخچه درخشان، در دنیا شناخته شده است و تجارب و تحقیقات علمی زیادی از این مرکز به دنیا تقدیم شده است.

وی که به درخواست وزارت بهداشت ایران برای بازدید از مناطق سیل زده کشور به ایران سفر کرده، قرار است در سفر کاری خود به کارشناسان مستقر در مناطق زلزله زده، مشاوره‌های تخصصی دهد.

به گفته فدریکو کاستا، مشاوره تخصصی این مقام بهداشت جهانی به وزارت بهداشت ایران، درباره پیشگیری از وقوع و کنترل بیماری‌های منتقله از جوندگان به انسان در مناطق زلزله زده است.

انستیتو پاستور اکنلو، در شهر شیرین سو، از توابع شهرستان کبودراهنگ است.

در سال ۱۳۳۱ و همزمان با اپیدمی طاعون در غرب کشور، انستیتو پاستور ایران اقدام به تاسیس پایگاهی تحقیقاتی بهداشتی در روستای اکنلو واقع در مرز استان‌های زنجان، کردستان و همدان (شهرستان کبودراهنگ) کرد، با شکل گیری این مرکز، تیم‌های تخصصی انستیتو پاستور ایران با انجام اقدامات موثر بر روی انسان‌ها و جوندگان توانستند همه گیری طاعون را در این منطقه کنترل کنند.

در این پایگاه تحقیقاتی، دکتر بالتازار و همکاران ایرانی او، تحقیقات وسیعی را در رابطه با طاعون انجام دادند و پایگاه تحقیقاتی اکنلو را به عنوان یکی از مراکز رفرانس جهانی طاعون مطرح کردند.

در زمان بالندگی علمی این پایگاه، دانشمندان بین المللی زیادی جهت انجام تحقیقات مرتبط به ایران آمدند که از آن جمله می‌توان به جانورشناسانی نظیر دکتر گزاویه میزون، دکتر دوگلاس لی و دکتر ایو جین گولون، حشره شناسانی نظیر دکتر ژان ماری کلن و انگل شناسانی نظیر دکتر آلین چابو اشاره کرد که مطالعات وسیعی روی وجوه مختلف بیماری طاعون انجام دادند.

از سال ۱۳۹۱ و در دور جدید فعالیت‌های پایگاه، ساخت آزمایشگاه‌ها و ساختمان‌های جدید با متراژ حدود ۳۴۰ مترمربع به پایان رسید، آزمایشگاه‌های جونده‌شناسی، سرولوژی، مولکولی و کشت، سالن جلسات و میهمان‌سرا (با ظرفیت پذیرش ۴۰ نفر)، بستر مناسبی را برای تحقیق و آموزش در این منطقه از کشور فراهم کرده است.

این پایگاه تحقیقاتی در سال ۱۳۹۳ موفق به کسب مرجعیت برای تشخیص بیماری‌های طاعون، تولارمی و تب کیو شد و در عین حال مطالعاتی را در زمینه پایش سایر بیماری‌های نوپدید و بازپدید انجام می‌دهد.

در سال ۱۳۹۵ با مجوز مرکز گسترش آموزش عالی وزارت بهداشت، مجوز مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید به انستیتو پاستور ایران جهت انجام مطالعات روی بیماری‌های نوپدید و بازپدید داده شد.

پایگاه تحقیقاتی اکنلو، یکی از مراکز وابسته به این مرکز تحقیقات محسوب می‌شود.

انتهای پیام/د

بازدید مشاور بهداشت جهانی از انستیتو پاستور اکنلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار