کارشناس زنبور عسل استان اصفهان گفت: سالانه حدود ۸۵۰۰۰ هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که حدود ۹در صد آن متعلق به استان اصفهان است.

محمد مهدی طبائیان کارشناس زنبور عسل استان اصفهان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با بیان اینکه قدمت تولید عسل در استان اصفهان به بیش از ۱۰۰ سال گذشته برمی گردد گفت: سالانه ۸۵۰۰۰ هزار تن عسل در کشور تولید میشود که ۹ در صد آن متعلق به استان اصفهان است.

وی افزود: شهرستان نجف آباد با تولید سالانه هزار و ۱۰۰ تن عسل رتبه نخست صنعت زنبورداری استان را دارد که قسمت عمده تجهیزات زنبور داری کشور در این شهرستان تولید و عرضه میشود که در کشور در جایگاه ویژه قرار دارد.

وی در ادامه گفت: شهرستان‌های دیگر استان مانند شهرضا، خوانسار، سمیرم، کاشان، فریدونشهر، فریدن، نظنز و چادگان از مهم‌ترین شهرستان‌های از نظر تولید عسل محسوب می‌شود که بخش عمده این تولیددر شهرستان سمیرم و نجف آباد است.

سید محمد مهدی طبائیان گفت: زنبور داری در استان اصفهان یک شغل اصلی محسوب می‌شود و زنبور داران استان با داشتن سرانه تعداد ۷۵۰ هزار کلونی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان بیش از ۴۰۰۰ هزار نیروی کار در زمینه زنبورداری و تولید عسل فعالیت می‌کنند افزود: اشتغال مستقیم در این زمینه شامل افرادی می‌شود که مستقیما در واحد‌ها مبادرت به تولید عسل می‌کنند.

کارشناس مسئول زنبور عسل استان اصفهان افزود: واحد‌های در زمینه مشاغل خانگی با تولید عسل مشغول به کار هستند که معمولا این افراد فعالیت خود را در منازل و باغ‌ها انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زنبور داری حرفه‌ای حساس است زنبورداران فعال استان اصفهان مجبور هستند در فصول مختلف به ده استان کشور که شامل هرمزگان، بوشهر، فارس، کهیلویه و بویر احمر چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم و استان‌های شمالی کوچ کنندو با توجه به گرم شدن هوا و مناسب شدن شرایط به استان باز می‌گردندو این حاکی از آن است که زنبورداری در استان اصفهان شغل اصلی محسوب می‌شود.

وی افزود: قرار گرفتن زنبورستان‌ها در مراتع و مزارع باعث افزایش تولیدات زراعی و باغی از طریق افزایش گرده افشانی گیاهان، افزایش پوشش گیاهان مراتع و در نتیجه جلوگیری از روان آب و نهایتا کمک به حفظ محیط زیست می‌شود.

سید محمد مهدی طبائیان گفت: مشتقات عسل باعث ایجاد درآمد اقتصادی خوبی می‌شود، بره موم، ژل رویال و گرده از تولیدات زنبور عسل هستندکه هر کدام در صنایع بهداشتی، درمانی و غذایی جایگاه ویژه دارد عسل اصفهان از مرغوبترین و با کیفیت‌ترین عسل تولیدی محسوب میشود.

مسئول کارشناس زنبور عسل استان اصفهان در پایان گفت: از هر کلنی به طور میانگین در سال‌های عادی حدود ۹ الی ۱۰ کیلوگرم عسل تولید می‌شود که از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و بخشی از این تولیدات به حوزه خلیج فارس، فارس، بوشهر، هرمزگان، چهار محال وبختیاری، قم و استان‌های دیگر صادر می‌شود.

انتهای پیام/ی
 


بیش از ۴۰۰۰ هزار نیروی کار در زمینه زنبورداری و تولید عسل در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار