معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت عسل که از اواخر خردادماه در گیلان آغاز شده است همچنان ادامه دارد.

حجت علی اکبرنژاد، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: ۴ هزارو ۷۰۰ زنبور دارگیلانی برداشت عسل را از ۹۲۰ هزار کلونی عسل آغاز کرداند

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل در گیلان

وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال زنبورداران گیلانی ۵ هزار و ۵۰۰ تن عسل از کلونی‌ها به ارزش اقتصادی ۲۷۵ میلیارد تومان برداشت کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان علت افزایش ۱۰ درصدی عسل در این استان را شرایط مناسب جوی در زمان گلدهی گیاهان، افزایش تعداد کندو‌ها اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: برداشت عسل‌ها از اوایل خرداد ماه در گیلان آغاز، و تا اوایل مهر در ادامه دارد.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل در گیلان

مصطفی نیک کار، زنبور دار گیلانی هم که کار پرورش زنبور عسل و تولید عسل را از سال ۸۵ در روستای اشکرآب سیاهکل آغاز کرده است، گفت: هم اکنون ۱۱۰ کلونی زنبور عسل دارد و هرساله به طور میانگین ۸ تا ۱۰ کیلو عسل از هر کلونی برداشت می‌کند که توانسته هرکیلویی ۹۰ هزار تومان به بازار مصرف عرضه کند.

وی افزود: علاوه بر این توانسته فرآورد‌های حاصل از زنبور عسل شامل زهر زنبور عسل، گرده گل، ژل رویال تولید و بفروش برساند جمعاً حدود ۷ میلیو تومان در آمد کسب کند.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل در گیلان

بهمن کریمی دیگر زنبور دار گیلانی که در دهستان خرارود سیاهکل در امر زنبور داری اشتغال دارد گفت: کار زنبور داری را از سال ۷۸ آغاز کرده است و هم اکنون حدود ۱۰۰ کلونی زنبور عسل دارد.

وی افزود: ۵۰ کلونی زنبور عسل را برای تولید عسل و ۵۰ کلونی دیگر را برای جمع آوری گرده، ژل رویال اختصاص داده است.

کریمی اظهار داشت: از هر کلونی عسل امسال ۱۰ تا ۱۵ کیلو عسل برداشت کرده است که با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی نسبت به سال گذشته افزایش داشته و کیفیت عسل تولیدی وی هم بهتر بوده است.

وی ادامه داد: محصول تولیدی وی کاملاً ارگانیک بوده و تحت هیچ شرایطی از شکر برای غذای زنبور استفاده نمی‌کند.

وی گفت: همچنین روزانه ازهرکلونی زنبور عسل به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ گرم گرده گل جمع آوری می‌کند.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل در گیلان

فاطمه آقاجانی، بانوی زنبور دار گیلانی ساکن روستای توتکی شهرستان هم  گفت: حدود ۲۰ سال است که پرورش زنبور عسل را از ۵ کلونی آغاز کرده است و هم اکنون ۲۵۰ کلونی زنبور عسل دارد وی موفق شده با حضور در کلاس‌های آموزشی امسال از هر کلونی ۱۰ کیلوی عسل برداشت کند.

وی علاوه برتولید عسل در زمینه پرورش ملکه زنبورعسل، تولید کرده و ژل رویا فعالیت دارد و توانسته در آمد ۵۰۰ میلیون تومانی از محل زنبور داری داشته باشد.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل در گیلان

محمد رضا امیدوار، دیگر زنبور دار سیاهکلی نیز که حدود ۳۰ سال در امر زنبور داری و تولید عسل اشتغال دارد گفت: ۳۰۰ کلونی زنبور عسل دارد و کار پرورش زنبور عسل را ۳۰ سال بیش با ۱۰ تا ۱۵ کلونی آغازکرده است و امسال توانسته حدود ۸۰۰ میلیون تومان از محل فروش عسل، گرده گل، ژل رویال و پرورش و فروش ملکه و کلونی زنبور عسل در آمد کسب کند.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل در گیلان

مریم میرزایی، کارشناس پرورش زنبورعسل جهاد کشاورزی استان گیلان نیز گفت: گیلان با توجه به پوشش گیاهی آب و هوا و اقلیم مناسب شرایط خوبی برای تولید و پرورش زنبور عسل و فراورد‌های حاصل از آن را دارد.

وی افزود: با توجه به بازه زمانی در گیلان ۳ منطقه جلگه‌ای، میان بند و منطقه ییلاقی برای پرورش زنبور و تولید عسل وجود دارد که با توجه به تغذیه زنبور در این ۳ منطقه عسل گیلان دارای خواص طبی متفاوتی است.

میرزایی گفت: شرایط مناسب آب و هوایی امسال باعث رشد گیاهان مربوطه، و تولید کیفی و کمی عسل در گیلان شده است که رضایت زنبور داران و مصرف کنندگان گیلانی را موجب شده است.

انتهای پیام/اص

افزایش برداشت عسل در گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.