رئیس‌جمهور سریلانکا گفت اجازه نخواهد داد قرارداد نظامی پیشنهادی با آمریکا که امکان دسترسی آزاد این کشور را به بنادر سریلانکا فراهم خواهد کرد، منعقد شود.

مخالفت رئیس‌جمهور سریلانکا با انعقاد قرارداد نظامی با آمریکابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهور سریلانکا روز شنبه اعلام کرد به دولت خود اجازه نخواهد داد قرارداد نظامی پیشنهادی با آمریکا که امکان دسترسی آزاد نظامیان آمریکایی به بنادر سریلانکا را فراهم خواهد کرد، منعقد کند.

سیریسنا گفت مخالف پیش نویس «موافقتنامه وضعیت نیرو‌ها (SOFA) است که دو کشور در حال مذاکره درباره آن به منظور تقویت بیش از پیش روابط نظامی هستند. سیریسنا افزود با رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر خود که حامی غرب است، اختلاف دارد.

رئیس جمهور سریلانکا که در یک گردهم آیی عمومی در جنوب این جزیره این سخنان را بیان می‌کرد، گفت: من با هیچ توافقنامه‌ای موافقت نخواهم کرد که حاکمیت و استقلال ما را تضعیف کند. چندین توافقنامه که در حال حاضر درباره آن‌ها بحث می‌شود، برای کشور ما زیانبار است».

وی تاکید کرد: «من با سوفا که هدف از آن خیانت به کشور است، موافقت نخواهم کرد. برخی از نیرو‌های خارجی می‌خواهند سریلانکا را به یکی از پایگاه‌های خود تبدیل کنند. من به آن‌ها اجازه نخواهم داد وارد کشور شوند و حاکمیت ما را به چالش بکشند».

هدف از توافق سوفا تامین دسترسی متقابل به بنادر و فراهم کردن امکان ورود آزادتر نیرو‌های نظامی و پیمانکاران آنهاست.

سیریسنا افزود تا زمانی که در قدرت است، هیچ توافقنامه دوجانبه‌ای «علیه منفعت ملی سریلانکا» امضا نخواهد شد.

دوره مسئولیت رئیس جمهور سریلانکا ماه ژانویه پایان می‌یابد. او از قدرت‌هایی که تلاش می‌کنند حضور نظامی در این جزیره با ۲۱ میلیون نفر جمعیت در اقیانوس هند برقرار کنند، نام نبرد. با این حال، این اظهارات اشاره‌ای ضمنی به آمریکا بود که علاقه‌مند است همکاری نظامی فعلی با سریلانکا را تقویت کند. یک سال پیش، آمریکا اعلام کرد ۳۹ میلیون دلار برای تقویت امنیت دریایی در سریلانکا کمک می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۴ ۱۶ تير ۱۳۹۸
مگر اینکه مغز...خورده باشند تا این قرارداد با آمریکا را قبول کنند ....آمریکا هر کجا وارد شده و از این دست از قراردادها را بسته نتیجه ای بجز کشتار و قتل وغارت ارمغانی بهمراه نداشته است نمونه هائی مانند قرارداد امنیتی با عراق( تولد داعش و کشتار جمعی...) افغانستان(تولد القاعده و طالبان و کشتارها و بمب گذاریهای متعدد....)پاکستان(کشتار توسط پهپادهای بدون سرنشین آمریکا به بهانه مبارزه با طالبان...)و......سوریه - یمن - لیبی -سودان - سومالی -نیجریه...........عقلانی ترین کار با این اقدام مخالفت است و عدم پذیرش این قرارداد.........
آخرین اخبار