در چند هفته اخیر افزایش نجومی و به یکباره قیمت سیب‌زمینی باعث تعجب مردم شده و این محصول پرطرفدار در بین اقشار مختلف مردم تبدیل به کالایی گران قیمت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش به یکباره سیب زمینی در ماه‌های اخیر باعث تعجب مردم شده چرا که این محصول به عنوان ماده غذایی پرکاربرد در سفره هر خانواده‌ای جای داشت.

سیب زمینی محصولی که در داخل کشور به وفور کشت شده و استان اردبیل به عنوان مرکز تولید آن شهره است اکنون به کالایی گران قیمت تبدیل شده که قیمت آن در بازار با میوه های نوبرانه تابستانی در رقابت است.

بر اساس نتایج به دست آمده در خرداد ماه سال ۹۸ بیشترین نرخ افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته مربوط به سیب زمینی با ۱۳.۲ درصد بوده است البته قیمت این محصول نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ۲۹۶.۸ درصد افزایش یافته که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

به اذعان بسیاری از کارشناسان، افزایش صادرات این محصول و همچنین فاصله زمانی تا فصل برداشت سیب زمینی از استان‌هایی همچون اردبیل به عنوان قطب تولید سیب زمینی کشور یکی از دلایل افزایش بی رویه قیمت این محصول است.

علاوه بر این با توجه به میزان تولید بالای این محصول در داخل کشور یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آن در این برهه زمانی را می‌توان عدم مدیریت صحیح بازار و هم‌چنین ناهماهنگی در سیستم عرضه و تقاضا دانست.

اما در کنار افزایش قیمت این محصول سایر اقلام و میوه‌های تابستانی نیز وضعیت مشابه سیب زمینی را داشته و با قیمت‌های بسیار بالا در میادین تره بار و بازار اردبیل به فروش می‌رسد به‌طوری‌که خرید میوه‌های تابستانی برای اقشار کم‌درآمد بیشتر تبدیل به یک رویا شده و از خرید و استفاده از آن محروم شده‌اند.

 وضعیت قیمت‌ها در بازار اردبیل به شرح ذیل است: آلبالو ۸ هزار تومان، گیلاس ۷ هزار تومان، هندوانه یک هزار و ۸۰۰ تومان، زردآلو ۸۵۰۰ تومان، موز ۱۲ هزار تومان، هلو ۶۵۰۰ تومان، آلو شابلون ۶۵۰۰ تومان، خیار ۲۵۰۰ تومان، گوجه ۲۵۰۰ تومان، بادمجان ۲۵۰۰ تومان، شلیل ۸۰۰۰ تومان در بازار اردبیل به فروش می‌رسد.

قیمت پیاز که در ماه‌های گذشته با افزایش نجومی مواجه شده بود با کاهش چشم‌گیر به قیمت ۲۰۰۰ تومان در بازار اردبیل به فروش می‌رسد و احتمال دارد قیمت سیب‌زمینی نیز همانند پیاز به دلیل عدم مدیریت صحیح از سوی مسؤولین ذیربط با افزایش بی‌رویه مواجه شده و در هفته‌های آتی با برداشت این محصول از مزارع کشاورزی استان‌هایی همانند اردبیل شاهد کاهش قیمت این محصول باشیم.

اما یکی از مهم‌ترین موارد مورد توجه در این موضوع این است که باید مسؤولان با نظارت دقیق بر بازار و مدیریت صحیح سیستم عرضه و تقاضا از ضرر و زیان تولیدکنندگان جلوگیری کرده و همچنین از سوی دیگر باید حقوق مصرف کنندگان در نظر گرفته شود.

این مسئله موضوعی است که در سالیان گذشته پی در پی با آن مواجه بودیم و به دلیل وجود دلال بازاری در عرصه کشاورزی کشور شاهد ضرر و زیان شدید به کشاورزان زحمتکش می‌شویم؛ از همین رو مسؤولان باید با نظارت دقیق بر بازار، ضمن کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار برای تعادل‌بخشی بین سیستم عرضه و تقاضا که باعث ایجاد یک نرخ منصفانه برای محصولات کشاورزی خواهد شد از حقوق مصرف کنندگان و همچنین تولید کنندگان صیانت کنند.

لازم به ذکر است که طبق آخرین نتایج به دست آمده از سطح بازارهای موجود قیمت انواع میوه و سبزیجات نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ با افزایش‌های نجومی مواجه بوده به طوری که طبق آخرین نتایج به دست آمده قیمت اقلامی همچون موز با ۸۵.۲ درصد، سیب ۸۸.۴ درصد، خیار ۵۸.۳ درصد، گوجه فرنگی ۱۴۳.۹ درصد، پیاز ۱۵۶.۴ درصد نسبت به مدت مشابه خرداد سال ۹۷ با افزایش قیمت مواجه بوده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.