محمد کرم محمدی گفت: در راستای حفظ گویش، فرهنگ و واژگان محلی می طلبد نویسندگان در شاهرود برای انتشار کتاب به گویش محلی مبادرت ورزند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، محمد کرم محمدی فرماندار شاهرود در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شاهرود ضمن بیان اینکه برای احیای زبان فارسی نویسندگان شاهرودی می‌بایست برای انتشار کتاب به گویش محلی اقدام کنند، گفت: این کتاب‌ها قطعاً در آینده تأثیرگذار است و به‌عنوان منبعی برای فرهنگ دوستان و علاقه‌مندان این حوزه قابل‌استفاده خواهند بود.

وی بابیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر برای احیای زبان فارسی می‌بایست تلاش‌های بیشتری انجام دهند، افزود: بی‌شک اگر آثار مکتوبی از بزرگان شعر و ادب فارسی نظیر شاهنامه وجود نداشت چه‌بسا این زبان از بین می‌رفت و دستخوش تغییرات بسیاری می‌شد.

فرماندار شاهرود با اشاره به اینکه گسترش فضای مجازی باعث کاهش رغبت مطالعه در نسل جدید شده است، ابراز داشت: سرانه مطالعه در بین دانش آموزان بسیار پایین گزارش می‌شود و بیشتر منتهی به کتاب‌های درسی است که این مهم می‌طلبد تا برای افزایش سرانه در بین آن‌ها برنامه‌ریزی‌های بهتری صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای تشویق نویسندگان شاهرودی و همچنین توجه به افزایش سرانه مطالعه می‌توان از همین فرصت تابستان و اوقات فراغت استفاده کرد که برنامه‌هایی نظیر نمایشگاه کتاب، نشست‌های کتابخوانی، معرفی کتاب و فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه در حاشیه شهر به‌راحتی قابل‌اجرا است.

فرماندار شاهرود در پایان بیان کرد: امروز می‌بایست برای حفظ زبان فارسی و واژگان آن تلاش کرد، زیرا از بین رفتن یک‌زبان باعث بروز آسیب‌های بسیاری خواهد شد و دایره واژگان را دستخوش تغییر می‌کند بنابراین انتظار می‌رود نویسندگان خلق آثار با گویش محلی را برای تقویت آن در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام / م

تلاش در راستای نویسندگی به زبان محلی در شاهرود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.