وی گفت: پروژه ترمینال فرودگاهی سلام، توسط شرکت ملی ساختمان و در مدت ۱۶ ماه احداث شده است که از نظر کیفیت و زمانبندی اجرای این پروژه در کشور کمنظیر است.
همچنین در ادامه این برنامه علی اصیلی مدیرعامل شرکت ملی ساختمان با بیان اینکه ترمینال سلام با مساحت ۵۸ هزار متر زیربنا و حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه در مدت ۱۶ ماه در کمترین زمان ممکن و در شدیدترین تحریمهای ناعادلانه با ابتکار عمل و مدیریت جهادی اجرا شد گفت: افتتاح این پروژه ملی ثابت کرد در شرایط تحریم فنیترین پروژههای کشور را میتوان با حداقل منابع و اتکا به توان و تخصص داخلی با موفقیت به پایان رساند.
طراحی نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری
اصیلی بیان کرد: ترمینال سلام نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با ظرفیت اعزام و پذیرش سالیانه ۵ میلیون مسافر است که کاملا توسط متخصصان و مهندسان داخل کشور طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه هیئت وزیران در مهر ۹۵ و بر اساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، قرارداد تامین مالی، احداث، راهاندازی و اجاره به شرط تملیک (B.L.T) ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از یک سو و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با نمایندگی شرکت احداث و راهاندازی ترمینال سلام با سهامداری ۱۰۰ درصدی شرکت ملی ساختمان از سوی دیگر منعقد شد، افزود: بنیاد مستضعفان به منظور تامین مالی پروژه، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده است.
وی تصریح کرد: پس از بازنگری طرح اولیه به درخواست سرمایهپذیر به منظور افزایش ظرفیت ترمینال از ۳.۵ به ۵ میلیون نفر مسافر در سال، عملیات اجرایی طرح جدید در آبان ۹۶ آغاز شد و در یک برنامه زمانبندی فشرده و کار در ۲ تا ۳ شیفت کاری طی مدت ۱.۵ سال، این پروژه تکمیل شد.
بیشتر بخوانید: صفر تا صد جزئیات ترمینال سلام/ طراحی و ساخت ترمینال سلام به دست متخصصان داخلی
وی تاکید کرد: در ۱۸ خرداد ۹۸ تست گرم ترمینال با حضور وزیر راه و شهرسازی با موفقیت انجام شد و با وجود مشکلات و موانع ناشی از تحریمهای ظالمانه، امروز شاهد بهره برداری از این پروژه هستیم.
مشخصات فنی پروژه ملی ترمینال سلام
اصیلی در تشریح مشخصات این پروژه فرودگاهی گفت: ترمینال سلام شامل سالن اصلی در ۳ تراز، کنکورس، پست برق و موتورخانه مجموعاً با زیربنای ۵۸۰۰۰ متر مربع یکی از بزرگترین ترمینالهای کشور است که برای ساخت آن از آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا استفاده شده است.
وی ادامه داد: از نکات حائز اهمیت در اجرای این ترمینال، استفاده حداکثری از توان و تولیدات داخلی است که به نوعی بومی سازی این دانش در کشور محسوب میشود.
وی با اشاره به احجام پروژه بیان کرد: ۶۴۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی، ۳۴ هزار و ۳۹۰ مترمربع سنگ کف و دیوار، ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع پوششهای آلومینیومی، اجرای ۳۲هزار مترمربع سقف کاذب، ۵۰ هزار مترمکعب انواع بتن و ۱۵ هزار و ۹۰۰ تن انواع سازههای فلزی و آرماتور، قسمتی از احجام کلی این پروژه است.
مدیرعامل شرکت ملی ساختمان یاد آوری کرد : با توجه به طراحی پروژه که بر اساس آخرین استانداردهای ترمینال فرودگاهی انجام شده است، هم اکنون این ترمینال به عنوان یکی از مهمترین و بهروزترین ترمینالهای مسافری کشور آماده بهرهبرداری شده است.
وی بیان کرد: با بهره گیری از ترکیب معماری مدرن و نمادهای فرهنگی و هنری از آثار هنرمندان نامی کشور و به واسطه همت شبانه روزی کارگران، کارشناسان و متخصصان ایرانی، ترمینال سلام به یک «ترمینال گالری» مبدل شده است که به صورت ویژه با ایجاد یک معماری هنری فضایی آرامش بخش را برای همه مسافران و همراهان فراهم خواهد کرد.
اصیلی با اشاره به توانمندیهای فنی- مهندسی این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: شرکت ملی ساختمان هم اکنون پروژههای ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش و ترمینال جدید فرودگاه آبادان را در دست اجرا دارد و علاوه بر آن تجربه موفق طراحی و اجرای پروژه ترمینال سلام مزیت رقابتی ویژه ای دارد.
علی رستمی مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه اولین پرواز حجاج سال ۹۸ از ترمینال سلام در فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) آغاز شد و از این پس پروازهای حج فرودگاه امام خمینی (ره) در این ترمینال انجام میشود گفت: ۳۰ هزار نفر از زوار کشورمان از ۹ استان کشور شامل تهران، البرز، قم، مرکزی، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان و کاشان از طریق ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) به خانه خدا اعزام میشوند و از امروز پروازهای حج در این ترمینال آغاز شد.
وی افزود: عملیات پروازهای رفت حج تا ۱۴ مرداد ادامه دارد و از ۲۶ مرداد پروازهای بازگشت حجاج آغاز میشود که تا ۱۷ شهریور ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/