به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن شورای شهر تهران گزارش خود را از اجرای ۲ هفتهای طرح کاهش آلودگی هوا ارائه کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کاهش تردد و ترافیک از زمان اجرای این طرح گفت: پیشتر با اجرای طرح زوج و فرد قدیم شاهد بودیم که دیگر این طرح خاصیت خود را از دست داده و شهروندان با داشتن حداقل ۲ خودرو با پلاک زوج و فرد میتوانند به راحتی در این محدوده تردد کنند و باعث آلودگی و ترافیک شهری شوند.
پورسیدآقایی گفت: همه طرحهای پیش بینی شده و اجرا شده معطوف به روشهای تردد و مدیریت سفر است که این روشها به ۲ دسته جذبی و سلبی تقسیم بندی میشود که ما برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا مدیریت صفر نزدیک به ۱۳ کشور را بررسی کردیم و توانستیم به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به اجماع برسیم.
وی گفت: به عنوان مثال کشورهای آمریکای جنوبی برای پلاک خودروهای خود تردد نوبتی را اجرا میکنند و کشورهای اروپایی روش نرخ گذاری بر تردد را انجام میدهند و ذکر این نکته ضروری است که روش نوبتی ممکن است در کوتاه مدت موفق باشد، اما در بلند مدت خاصیت خود را از دست دهد، زیرا مایل به معامله خودروهای دست دوم در بین مردم افزایش پیدا میکند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: دیگر ایرادی که در طرح نوبتی وجود دارد، این است که زیرساختهای اجرای کامل آن در کشورهایی مانند ایران وجود ندارد و در دیگر کشورهایی که مانند ایران به تکمیل زیرساختها نرسیدند، بر روی سیستم نرخ گذاری تمرکز کردند و باید اعلام کنم در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا یکی از مهمترین برنامههای ما کاهش شاخص زیست محیطی و آلودگی هوا بوده است.
پورسیدآقایی گفت: در آذر ۸۴ تصمیم گیری بر پایه اجرای طرح زوج و فرد بنا شد و بعد از فروردین سال ۸۵ این طرح را از آزمایشی به دائمی تبدیل کردیم و در سال ۹۰ نیز محدوده آن بزرگتر شد و در سال ۹۵ ساعات آن از ۱۷ به ۱۹ افزایش پیدا کرد و در سال ۹۸ هم شاهد اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (حلقه دوم ترافیکی) هستیم.
وی با اشاره به ناعادلانه بودن طرح زوج و فرد گفت: پیشتر شاهد بودیم که در اجرای طرح زوج و فرد خودروها با پلاک زوج ۳ روز در هفته و خودروهای با پلاک فرد ۲ روز در هفته تردد در شهر را داشتند که همین تبعیض باعث شده بود بازار سیاهی در حوزه خرید و فروش خودرو به وجود آید و تعداد خودروی هر خانوار به ۲ ونیم خودرو برسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بعد از بررسیهای متعدد و ارائه بیش از ۵ هزار پرسشنامه به سمت اجرای حلقه دوم ترافیکی رفتیم، زیرا در نظرسنجیهای انجام شده نزدیک به ۵۳ درصد مردم اعلام کردند که طرح زوج و فرد سابق ناعادلانه است و جالب است بدانید که در زمان اجرای طرح ترافیک در سال گذشته در ابتدا رضایت مردم ۳۳ درصد بود که در مهر ۹۷ به ۵۲ درصد و در دی ماه به ۸۶ درصد افزایش پیدا کرد.
پورسیدآقایی گفت: اعتقاد ما این بود با گذشت زمان و اجرای طرح میزان رضایتمندی شهروندان از ۴۳ درصد فراتر خواهد رفت.
وی گفت: در بحث قیمت گذاری و تثبیت نرخ عوارض آن نیز مطالعات زیادی صورت گرفت و با بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که ۵۰ درصد قیمت طرح ترافیک سابق حداقل قیمتی است که میتوانیم لحاظ کنیم و در کنار آن ما نیز به حقوق ساکنان محدوده طرح کاهش آلودگی هوا نیز توجه کردیم و توسعه ناوگان حمل و نقل را در این مناطق مورد توجه قرار دادیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح کاهش آلودگی هوا به اتفاق آرا در شورای ترافیک به تصویب رسید و باید اعلام کنم که شورای ترافیک متشکل از ۳ نفر از اعضای شهرداری، ۳ نفر از هیئت دولت و رئیس پلیس راهور است.
پورسیدآقایی گفت: پس از تصویب قیمت گذاری به موضوع تعداد روزهایی که هر شهروند میتواند در محدوده طرح کاهش آلودگی تردد کند وارد شدیم که در ابتدا پیشنهاد ما ۱۰ تا ۱۵ روز تردد رایگان بود و در انتها تصمیم بر آن شد که خودروهای پلاک تهران، ۲۰ روز به صورت رایگان و خودروهای پلاک شهرستان حق تردد رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا داشته باشند و پس از ۲۰ روز ۵۰ درصد هزینه زوج و فرد سابق برای هر نوبت تردد آنها لحاظ شود.
وی با اشاره به برخی صحبتها مبنی بر کاسب کارانه بودن اجرای طرح کاهش آلودگی هوا گفت: در طرح قبلی اگر فردی در محدوده زوج و فرد تردد میکرد، تمام جریمه را باید پرداخت میکرد، اما امروز پس از پایان ۲۰ روز تردد خود تنها نصف عوارض اخذ میشود و باید اعلام کنم که با اجرای این طرح درآمد شهرداری تهران کاهش پیدا کرده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به امتیاز افراد ساکن در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا گفت: افراد ساکن در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا نیز ۲۰ روز حق تردد رایگان دارند و اگر قبل از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح از خانه خود خارج شوند و بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر بازگردند، تردد آنها رایگان است و تنها در صورت تردد بین ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۵ بعد از ظهر تردد آنها با اخذ نصف هزینه عوارض انجام میشود.
پورسیدآقایی گفت: بررسی ما نشان میدهد پرداخت عوارض برای افرادی که داخل محدوده هستند حداقل یک هزار و ۶۰۰ تومان و حداکثر آن ۱۰ هزار تومان است و برای افرادی که خارج از محدوده هستند، هزینه تردد روزانه آنها در کمترین حالت ۷ هزار تومان و در بیشترین شکل ممکن ۲۰ هزار تومان است.
وی در رابطه با اطلاع رسانی اجرای این طرح گفت: پیش آغاز فصل تابستان اطلاع رسانی اجرای این طرح از طریق رسانه و سامانههای مختلف انجام شد و در سطح شهر نیز از طریق اینفوگرافی به مردم برای اجرای این طرح اطلاع رسانی کردیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تمایل مردم به ثبت نام در سامانه تهران من برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا گفت: آمارها نشان میدهد در سال گذشته تنها ۶۰۰ هزار نفر در سامانه تهران من اطلاعات خود را ثبت کرده بودند که امروز این رقم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده و بیش از ۶۵۰ هزار نفر از ساکنان محدوده طرح کاهش آلودگی هوا نیز اطلاعات خود را در سامانه تهران من به ثبت رساندند.
پورسیدآقایی با اشاره به سهمیه خودروهای عبوری در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا در هر فصل گفت: در طرح قبل خودروهای پلاک فرد حداکثر ۲۴ روز و پلاک زوج حداکثر ۳۶ روز مجاز به تردد در هر فصل بودند که ما امروز با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا عدالت را اجرا کردیم و تفاوتی بین شهروندان تهرانی و سایر استانها قائل شدیم و لازم است اعلام کنم با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا مردم را تشویق به دریافت معاینه فنی برتر کردیم تا بتوانیم در کنار تخفیف ۹۰ درصدی که به خودروهای هیبریدی میدهیم، برای آنها نیز تخفیف قائل شویم.
وی با اشاره به هزینه کرد درآمد طرح کاهش آلودگی هوا گفت: طبق برنامه ریزیهای انجام شده و دستورالعمل صد درصد عوارض اخذ شده از اجرای این طرح باید صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود که این عوارض در خزانهای جداگانه در شهرداری تهران جمع آوری میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در هفته اول اجرای طرح ۲۴ درصد کاهش ورود به محدوده طرح را داشتیم و نزدیک به ۱۶ درصد در ساعت اوج ترافیک صبحگاهی و نزدیک به ۱۸ درصد کاهش ترافیک در ساعات عصر را شاهد بودیم و در هفته دوم نیز نزدیک به ۱۱ درصد کاهش ورودی به محدوده اجرای طرح را تجربه کردیم.
پورسیدآقایی گفت: طبق گزراشهای واصله از پلیس راهور، ترافیک در شهر تهران کاهش پیدا کرد است و در بحث آلودگی هوا نیز باید اعلام کنم آلودگی این روزهای پایتخت مربوط به ازن است و ربطی به دود خروجی از اگزوز خودروها ندارد و ذکر این نکته ضروری است که با وجود آلودگی ناشی از ازن باز هم جمع روزهای ناسالم امسال کمتر از سال گذشته است.
وی درباره اعتراض رانندگان مینیبوس و تاکسی نسبت به پرداخت عوارض گفت: آژانسها و مینیبوسها در مصوبه شورا مشمول ۷۰ درصد تخفیف شدهاند و طرح جانبازان نیز به صورت صد درصد رایگان است.
پس از اظهار نظر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نوبت به اعضای شورای شهر تهران رسید که سوالهای خود را از پورسیدآقایی مطرح و نظرات خود را اعلام کنند.
شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در پرسش خود از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: کنترل دوربینهای محدوده طرح کاهش آلودگی هوا بر عهده کیست و آیا در فصل بازگشایی مدارس شکل اجرای این طرح تغییر خواهد کرد یا خیر؟
افشین حبیب زاده دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: اگر ما اعلام میکنیم کسانی که پلاک زوج و فرد همزمان داشتند موجب کاهش آلودگی و ترافیک نشدند، امروز چگونه اعلام میکنیم که این طرح موجب کاهش آلودگی هوا شده است و پرسش دیگر من این است چه برخوردی با موتورسیکلتها در این طرح خواهد شد، زیرا استعلام اخیر من از پلیس راهور نشان میدهد با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا خرید و فروش موتورسیکلت ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
حبیب زاده گفت: آخرین مشاهدات من نشان میدهد که دوربینهای کنترل این طرح هنوز به صورت کامل کارآیی ندارد، به عنوان مثال اتوبان امام علی (ع) یکی از معابری است که دوربین آن با مشکل مواجه است.
حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران در پرسش خود با اشاره به شفاف نبودن درآمد و هزینه کرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شهرداری باید در این باره شفاف سازی کند که چرا هیچ گونه گزارشی از هزینه کرد و درآمد شهرداری تهران از محل اجرای طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا و در ادامه نیز در رابطه با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از آن محل گزارشی ارائه نکرده است.
نظری گفت: در حال حاضر که تعدادی از شهروندان نسبت به اجرای این طرح نارضایتی دارند، چرا ما دیگر شرکا، طرح کاهش آلودگی هوا را به مردم معرفی نمیکنیم.
عضو شورا شهر تهران گفت: پرسش دیگر من این است که چرا برای تکمیل زیرساختها جایگزینی ارائه نشده و در پایان تصور من این است که نظرسنجی پورسیدآقایی مانند برخی از افراد است که به شکل دلخواه و مطلوب خود از مردم نظرسنجی میکنند.
مرتضی الویری دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: یک و نیم سال قبل که قرار بود طرح ترافیک جدید تصویب شود، میزان آلایندگی، زمان ورود و خروج و نحوه پرداخت جزء مواردی بود که مدیریت شهری آن را تقاضا میکرد، اما یک عامل دیگر که همان پیمایش در محدوده طرح کاهش آلودگی هواست، مغفول مانده است، زیرا اعتقاد داریم باید بررسی شود که از زمان ورود یک خودرو به طرح تا خروج آن، چه میزان زمان سپری شده است.
آرش حسینی میلانی دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: ما باید برای اجرای یک طرح در مدیریت شهری پیوست اجتماعی آن را تهیه کنیم و اجرای طرح کاهش آلودگی هوا نیازمند تهیه پیوست اجتماعی است و موضوع دیگر من این است که محدوده مرکزی پایتخت با کمبود ایستگاه پایش مواجه است و آیا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برنامهای برای جبران این کمبود دارد یا خیر؟
محمود میرلوحی دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: ما نزدیک به ۴۰ هزار کارت ترافیک را حذف کردیم و اعتقاد من این است که کارها باید با ساماندهی دقیق و به کارگیری نهادهای مستقل انجام شود و امروز رقبای ما اعتقاد دارند که پولها در محلهای به جا هزینه نمیشود.
بهار آروین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: ما باید مزایایی برای ساکنان محدوده طرح ترافیک لحاظ کنیم و اعلام این موضوع که ما از آنها بخواهیم اطلاعات خود را ثبت کنند و پیش نیاز آن را تهیه سند تک برگ قرار دهیم، کاری هزینه بر برای ساکنان محدوده اجرای طرح است که موجب میشود آنها عطای آن را به لقایش ببخشند.
احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: گزارش شما در کمیسیون حمل و نقل ارائه نشده و سوال من این است که چرا شما گزارش خود را در کمیسیون مطرح نکردید و تنها با نشان دادن چند اسلاید و بیان کردند کلماتی مانند کم شده و زیاد شده در صحن شورا گزارش میدهید.
وی گفت:پافشاری به شکل نظامی برای اجرا و جا انداختن یک طرح شیوه درستی نیست و تحول با اجرا امکان پذیر نیست.
عضو شورای شهر گفت: پولی شدن شهر موجب تبعات اجتماعی است و باعث میشود تهی دستان به خارج از شهر هدایت شوند و ما به عنوان مدیران شهری باید برای جلوگیری از این اتفاق به صورت سنجیده عمل کنیم.
وی گفت: مدیریت شهری، مدیریت پیوسته است و ما نمیتوانیم با اجرای یک طرح نارضایتی را در دیگر بخشها افزایش دهیم.
زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: این طرح با عنوان طرح کاهش آلودگی هوا اجرا شد و باید تلاش کنیم که آلودگی هوا کاهش پیدا کند و در حال حاضر نباید کاهش آلودگی هوای پایتخت را نادیده بگیریم، زیرا وجود ذرات معلق در هوا بسیار خطرناک است.
نوری گفت: آلاینده ازن یک آلاینده ثانویه است که با ترکیب گازها اتفاق میافتد.
نوری گفت: کاتالیستها میتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد که هزینه تامین آن بخشی بر عهده دیگر در اختیار دولت است.
عضو شورای شهر تهران گفت: یکی از منشاهای ایجاد ترکیب آلی فرار جایگاه سوخت است که دولت و وزارت نفت باید طرحهای خود را برای کاهش ازن ارائه کنند و در ادامه نیز درخواست من این است که اقدامات عاجل برای تشکیل صندوق محیط زیست انجام شود و میزانی از عوارض اخذ و در صندوق محیط زیست هزینه شود.
ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: هر چقدر برنامه کنترل رفت و آمد سختگیرانه باشد، به نفع مردم است و عقیده من این است تا مردم مشارکت نکنند، مشکل آلودگی هوا حل نمیشود.
سالاری دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: انتقاد من به اعضای شورای شهر است که امروز در جایگاه منتقد قرار گرفتهاند.
سالاری گفت: طرحی که امروز مورد نقد قرار گرفته است، طرحی است که خود اعضای شورای شهر تهران به تصویب رساندند. این درحالی بود که میتوانستیم با تصویب نکردن طرح شهردار تهران را مجبور به تغییر و اصلاح شورای ترافیک کنیم و حالا که طرح کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده است، باید به آن زمان دهیم تا اثرات آن را در زمانی مناسب ببینیم و بعد آن را نقد کنیم.
زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورا شهر تهران گفت: کاهش آلودگی هوا و ترافیک باید در یک مدیریت واحد انجام شود و تصمیم گیریها نباید موجب شود نهادها احساس مسئولیت نکنند.
وی گفت: اعضای شورا با تصویب طرح باید به این نکته توجه داشته باشند که تمام طرحها دارای نقاط مثبت و منفی هستند و باید به این نکته توجه شود که با اجرای این طرح خیابانهای مرکزی پایتخت دچار شب مردگی نشود.
پس از اظهار نظر اعضای شورای شهر تهران نوبت به پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رسید که پاسخگوی نقطه نظر و سوالات اعضای شورای شهر تهران باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به صورت یکپارچه در مباحث مطرح شده است، گفت: این جلسه و ارائه گزارش به درخواست خود من در جلسه شورای شهر تهران انجام شد و به عقیده من اجرای طرح کاهش آلودگی هوا جزء افتخارات شورای شهر پنجم است و مهر تایید من بر این موضوع این است که دوستان اعلام کنند طرح زوج و فرد سابق آیا به صورت کارشناسی اجرا شد و آیا اینکه پیوست اجتماعی برای آن تهیه شده بود؟
پورسیدآقایی گفت: تمام گزارشها و پیوستها و نظرسنجیهای انجام شده پیش از اجرای این طرح در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری موجود است و هر کدام از اعضای شورا که میخواهند اعلام کنند و من تمام آن را ارائه میکنم.
وی گفت: در پاسخ به اظهار نظر احمد مسجد جامعی باید اعلام کنم که ما تمایلی به اجرای طرحی به صورت اجباری برای پایتخت نداریم و نمیخواهیم طرحی را به هر قیمتی در پایتخت اجرا کنیم، زیرا اعتقاد داریم که اجرای طرحها باید موجب رضایت مردم شود و این گفته برای من آشناست، زیرا در سال ۹۶ وقتی طرح ترافیک برنامه ریزی شد و در سل ۹۷ به اجرا رسید، حجم انتقادها بسیار بالا بود و به علت آن که ما به عملکرد خود اعتقاد داشتیم، طرح را ادامه دادیم و کم کم رضایتمندی در مردم افزایش یافت.
پورسیدآقایی با اشاره به درآمد طرح ترافیک و طرح زیرگذر در سالهای گذشته گفت: در سال ۹۶ نزدیک به ۳۶۴ میلیارد تومان و در سال ۹۷ نزدیک به ۲۹۰ میلیارد تومان از محل اجرای طرح اخذ عوارض عاید شهرداری تهران شد و این آمار نشان میدهد درآمدها در سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: طرح کاهش آلودگی هوا قابل دفاع است، زیرا زمانی که در کمیسیون مطرح شد هیچ اختلاف نظری وجود نداشت و عقیده ما این است این طرح قرار نیست همه مشکلات را حل کند و هنوز باور ما این است نقطه ضعف در تهران موتورسیکلتها هستند و باید اعلام کنم در بحث موتورسیکلتها از شماره گذاری موتورهای کاربراتوری جلوگیری کنیم تا شرکتهای تولید کننده موتور به سمت تولید موتورهای انژکتوری و برقی روند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: قبول داریم که اجرای این طرح تردد موتورسیکلتها را اضافه میکند.
پورسیدآقایی گفت: دیگر موضوع مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر تهران، ایراد در دوربینهای کنترل ورود و خروج مطرح شد که به عقیده من دوربینها ناقص نیستند و این امکان وجود دارد از ۹۶ معبر یک معبر ناقص باشد، اما تا امروز تمام معابر رصد میشود.
وی گفت: یکی از مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر تهران، کنترل ترافیک و آلودگی هوا با شروع فصل مدارس است، لذا با کاهش آلودگی و ترافیک در تابستان و آغاز مدارس شاهد کاهش این دو معضل خواهیم بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به آخرین اقدامهای صورت گرفته در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در آیندهای نزدیک ۲ ایستگاه در خط ۶ و ۷ مترو را اضافه میکنیم و پیشتر نیز ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس و ۱۳ دستگاه اتوبوس ۲ کابین را رونمایی و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کردیم.
پورسیدآقایی درخصوص صدور کارت اعتباری بدون سقف برای خبرنگاران تصریح کرد: در خطوط مترو و اتوبوس به هیچ وجه کارت بدون سقف اعتباری وجود ندارد.
وی گفت: ما در ابتدا ۴۰۰ هزار تومان به عنوان شارژ اولیه برای کارت بلیت خبرنگاران در نظر گرفتیم و اعلام کردیم که پس از اتمام شارژ کارت خبرنگاران میتوانند مجدد درخواست شارژ رایگان بدهند و علت آن هم این بود که هیچ یک از دستگاههای کارتخوان مترو و اتوبوس قادر به خواندن مبلغ بالاتر از ۴۰۰ هزار تومان نیستند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در رابطه با شفافیت هزینه و درآمد در بخش معاونت ترافیک و حمل و نقل نیز هرگاه اعضای شورای شهر تهران بخواهند ما آمادگی ارائه آن را داریم و مطرح شدن این موضوع که اجرای طرح کاهش آلودگی هوا موجب افزایش هزینه خانوار شده است را قبول نداریم.
انتهای پیام/