۲.۵ درصد از جنگل‌های کشور در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

۲.۵ درصد جنگل‌های کشور در چهارمحال و بختیاری استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: وسعت رویشگاه‌های جنگلی این استان حدود ۳۱۱ هزار هکتار معادل ۲.۵ درصد از کل جنگل‌های کشور است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری در این زمینه در رتبه یازدهم قرار دارد و گونه غالب درختان جنگل این استان، بلوط می‎باشد.

محمدی مقدم اضافه کرد: پراکنش این جنگل‌ها از شمال غربی استان در منطقه بازفت و دهستان موگویی به صورت نواری به سمت جنوب غربی و جنوب به طول ۲۱۲ کیلومتر و عرض ۳ تا ۴۵ کیلومتر در حوزه استحفاظی ۵ شهرستان کوهرنگ، اردل، کیار، بروجن و لردگان گسترش یافته است.

وی ادامه داد: از نظر فرم رویشی، عمده جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری به صورت شاخه زاد و در برخی نقاط شاخه و دانه زاد و در مساحت‌های محدود نیز فرم دانه زاد وجود دارد.

محمدی مقدم گفت: سهم سرانه جنگل در استان چهارمحال و بختیاری ۰/۴، در کشور ۰/۲ و در دنیا ۰/۸ هکتار است.

وی افزود: مهمترین علل تخریب جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری، زراعت در زیرآشکوب جنگل، چرای مفرط دام در جنگل ها، تأمین سوخت‌های هیزمی از جنگل، قطع جنگل و تولید ذغال، تخریب ناشی از طرح های عمرانی بدون مطالعه زیست محیطی، آتش سوزی و عدم توسعه یافتگی پایدار و نبود فرصت‌های شغلی متناسب با جمعیت می‌باشد.

محمدی مقدم اضافه کرد: در حال حاضر ذخیره گاه‌های جنگلی استان به ۹ مورد است و مجموعاً با وسعتی معادل یک هزار و ۴۸۳ هکتار و در شش شهرستان کوهرنگ، اردل، کیار، لردگان، بروجن و شهرکرد گسترده شده اند.

وی ادامه داد: این استان دارای پنج پارک جنگلی به وسعت ۳۰۱/۴ هکتار در شهرستان‌های اردل و لردگان به صورت پارک جنگلی طبیعی و در شهرکرد بصورت دست کاشت می‌باشد.

انتهای پیام/ف

سهم سرانه جنگل در چهارمحال و بختیاری ۰/۴ هکتار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار