مشکلات پرداخت نشدن عوارض و جرائم شهرداری، بازارچه صنایع دستی شهر ایلام را در آستانه پلمب قرار داده است.

سایه پلمب بر سر بازارچه صنایع دستی ایلام/ ۱۰۰ نفر بیکار می‌شوند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،صنایع دستی که از ظرفیت‌های مهم استان ایلام به شمار می‌رود و دارای مشکلات اساسی است، این روز‌ها گرفتار مسئله دیگری به نام تعطیلی بازارچه صنایع دستی شهر ایلام شده است.

بازارچه‌ای که سال گذشته توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح شد و حالا شهرداری ایلام می‌گوید این بازارچه دارای جرائم مالی و عوارض قانونی بوده که هنوز پرداخت نشده است.

هفته گذشته هم شهرداری به دلیل عدم پرداخت عوارض و جرائم برای یک روز این بازارچه را پلمب کرد، ولی هم اکنون فعال شده است، البته مشکل اساسی هنوز پابرجاست، ولی در صورت عدم حل این مشکل احتمال تعطیلی این بازارچه وجود دارد.

بازارچه‌ای که قرار بود مشکل فروش صنایع دستی استان را حل کند، حالا خود با مشکل مالی مواجه شده است.

عوارض در سال ۱۳۶۹ پرداخت شده است

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: ساختمان بازارچه صنایع دستی ایلام در واقع اداری بوده و به یک ساختمان آموزشی تبدیل شده است چراکه در این بازارچه صنایع دستی آموزش داده می‌شود.

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: عوارض این ساختمان در سال ۱۳۶۹ پرداخت شده و از آن سال به بعد هم فقط بعضی از نما‌های داخل این ساختمان تغییر کرده و هیچ گونه جریمه‌ای نباید برای تغییر کاربری شامل شود.

وی بیان کرد: کاربرد ساختمان این بازارچه آموزشی و صنعتی است و نباید تجاری محسوب شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام با اشاره به اینکه قرار است طی دو هفته آینده با تفاهم با شهرداری مسئله مطالبات شهرداری ایلام حل و فصل شود، افزود: در این بازارچه صنایع دستی بیش از ۲۳ غرفه فعال است که علاوه بر فروش محصولات، آموزش‌های تولید صنایع دستی به افراد علاقمند ارائه می‌شود.

شنبه زاده ادامه داد: ۳۳ رشته صنایع دستی در استان ایلام فعال است و در این بازارچه برای حفظ و توسعه این رشته‌های صنایع دستی تلاش می‌شود، امیدواریم مسئولان شهرداری در راستای حفظ تولید صنایع دستی استان همکاری لازم را داشته باشند.

وجود بازارچه صنایع دستی نیاز اصلی استان است

وی عنوان کرد: در سال جاری برای تکمیل و تجهیز بازارچه صنایع دستی شهر ایلام دو میلیارد ریالی اختصاص یافته و به زودی مشکلات و کمبود‌های این بازارچه حل می‌شود.

وی بیان کرد: اهمیت بازارچه صنایع دستی شهر ایلام از آنجا بیشتر می‌شود که بیش از ۱۰۰ نفر در این بازارچه مشغول به کار هستند و علاوه بر این برای صد‌ها نفر به طور غیر مستقیم نیر شغل ایجاد کرده است.

شنبه زاده افزود: در حال حاضر برای رونق صنایع دستی در استان ایلام به عنوان یکی از راهکار‌های اصلی اشتغال در استان، دو بازارچه دائم صنایع احداث شده که نقش مهمی در رونق صنعت دستی استان دارد.

سایه پلمب بر سر بازارچه صنایع دستی ایلام/ ۱۰۰ نفر بیکار می‌شوند

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال و کسب درآمد از هنر‌های دستی، حفظ و بقای آداب و رسوم قومی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها، تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت در افراد و افزایش مشارکت زنان از پیامد‌های رونق این بازارچه صنایع دستی است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام بیان کرد: تحقق شعار سال در نتیجه حمایت از صنایع دستی است، به دلیل اینکه هنری کاملاً بومی و منطقه‌ای است و معرف آثار استان ایلام است.

شنبه زاده ادامه داد: صنایع دستی امروز نقش مهمی در تولید و اقتصاد خانواده‌ها در استان ایلام ایفا می‌کند، وجود این بازارچه برای کل استان بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: به دنبال راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در سایر شهرستان‌های استان هستیم که البته با توجه به پیشینه صنایع دستی در استان تکمیل زنجیره این اثر دستی نیازمند مشارکت و همکاری مردم و مسولان است.

۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مجموع عوارض و جرائم بازارچه صنایع دستی شهر ایلام

شهردار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این بازارچه دارای بدهی پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی شامل عوارض و جرائم تغییر کاربری است که بعد از بازدید کارشناسان به پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

طالب صادقیان عنوان کرد: این رای قطعی و به تایید مراجع قضایی هم رسیده است، البته با توجه اینکه در سال رونق تولید ملی هستیم آماده هرگونه همکاری و تعامل هستیم.

وی ادامه داد: روز گذشته حتی بازارچه صنایع دستی ایلام به علت عدم پرداخته جریمه ماده ۱۰۰ و طبق بند ۲۰ و ۲۲ شهرداری پلمب شد، ولی بازهم آن را فک پلمب کردیم تا این بدهی‌ها پرداخت شود.

مهلت استاندار ایلام برای حل مشکل بازارچه صنایع دستی

روز گذشته نیز قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار داشت: اختلاف میراث فرهنگی استان و شهرداری ایلام بر سر تعیین عوارض و جرائم بازارچه صنایع دستی با حضور مسئولان مرتبط تا ۲ هفته دیگر تعیین تکلیف شود.

وی گفت: برای همچنین مسائلی که پای اشتغال استان وسط است باید با نگاه جامع نگاه کرد، باید دنبال قوانینی بود که مشکلات بر سر راه تولید حل شود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه صنایع دستی از ظرفیت‌های مهم استان است، تصریح کرد: در بحث گردشگری ظرفیت‌های متنوعی در استان وجود دارد که باید تنگ نظری‌ها را کنار گذاشت.

گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، گیوه بافی، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی، نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از جمله رشته‌های صنایع دستی این استان است.

قطعاً صنایع دستی از ظرفیت‌های بزرگ استان ایلام شناخته می‌شود، مشکل بازاریابی و فروش محصولات نیازمند وجود بازارچه دائمی صنایع دستی است که می‌طلبد مسئولان همکاری بیشتری در راستای حل مشکل بازارچه شهر ایلام داشته باشند.

منبع مهر

انتهای پیام/ د

پلمب بازارچه صنایع دستی ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.