محققان برای موفقیت در ماموریت بازگشت دوباره به کره ماه نسل جدیدی از ماه‌نورد‌های هوشمند را توسعه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان به طراحی نسل جدیدی از ربات‌های خودران به نام Astrobotic پرداخته اند که می‌توانند به طور خودکار به حرکت و بررسی کره ماه و تونل‌های زیر زمینی آن بپردازند.
 
این ربات‌ها افزون بر حرکت، بررسی و استخراج نمونه از کره ماه را انجام می‌دهند و هواپیما‌های بدون سرنشین برای مسیریابی و انتخاب بهترین مسیر از این اطلاعات کمک می‌گیرند.
 

اکنون دانشمندان به بررسی و آزمایش هواپیما‌های بدون سرنشین ویژه پرواز در کره ماه در تونل‌های ایجاد شده  بر اثر حرکت گذاره‌های آتش فشانی در جزیره ایسلند پرداخته اند.
 
ماه نورد و هواپیمای بدون سرنشین تحقیقاتی از نوعی سیستم نرم افزاری تشخیص و مسیریابی به نام Astrobotic استفاده می‌کنند؛ ساخت این نسل جدید هواپیما و ماه نورد‌های هوشمند به وسیله موسسه Astrobotic Technology زیرنظر دانشگاه کارنگی ملون انجام شده است.
 
کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به طرح ریزی ماموریت سفر به کره ماه از سوی ناسا و دیگر سازمان‌های پیشتاز فضایی در طول دهه آینده تعداد زیادی از سفینه‌های فضایی، ماه نشین‌ها و ماه نورد‌ها بر سطح کره ماه فرود خواهند آمد.
 

از جمله دیگر ماموریت‌های این ربات‌های جست و جو گر یافت بهترین مناطق برای ساخت پایگاه‌های محل زیست فضانوردان، حفاری معدن‌ها و استخراج مواد شیمیایی و فلز، حمل و نقل بار از سفینه مستقر درمدار به سطح کره ماه و در نهایت کشف منابع آب زیر زمینی و یخ زده در دهانه‌ها و دو قطب کره ماه است.
 
به گفته دانشمندان درکره ماه سیستم هایی چون GPS، قطب نمای مغناطیسی یا نقشه با وضوح و دقت بالا وجود ندارد تا ربات‌ها و حتی فضانوردان برای ردیابی و یافت مسیرحرکتی از آن‌ها استفاده کنند به همین دلیل استفاده از فناوری هایی چون Astrobotic می‌تواند به فضانوردان و دیگر تجهیزات هوشمند برای ردیابی و مسیر یابی کمک کند.
 
این روش مشابه روش دریانوردان در قرن‌های پیش است که برای جهت‌یابی مسیر کشتی‌ها از حرکت و محل حضور ستاره‌ها و جریان‌های اقیانوسی استفاده می‌کردند.
 
فضاپیما‌های دارای سیستم نرم افزاری ردیابی درون خود تجهیزاتی، چون ژیروسکوپ و شتاب سنج هستند که از آن‌ها برای محاسبه سرعت و جهت حرکت در شروع از یک نقطه استفاده می‌کنند.
 
از جمله دیگر مزایای این سیستم‌ها شناسایی خطاها، یادگیری آن‌ و جلوگیری از تکرار دوباره است.
 
به گفته کارشناسان شناسایی دقیق محل فرود ماه نشین‌ها برسطح کره ماه یا دیگر سیاره‌های منظومه شمسی دارای اهمیت فراوانی است و استفاده از ربات‌های جست و جو گر مسیر می‌تواند بهترین موقعیت برای فرود را در اختیار این تجهیزات قرار دهد.
 

امروزه دانشمندان به طراحی نقشه‌های جدیدی از کره ماه پرداخته اند که هنوز کامل نیست و استفاده از ربات ردیاب مسیر و پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین بر فراز این کره می‌تواند اطلاعات مناسبی در اختیار دانشمندان برای کامل کردن نقشه کره ماه قرار دهد.
 
کارشناسان سازنده ربات Astrobotic امیدوار هستند اولین ماموریت آن درسال ۲۰۲۱ با استفاده از موشک اطلس V انجام شود.
 
اکنون ربات‌ها درون تونل‌های بسیارطولانی آتش فشانی در جزیره ایسلند مورد آزمایش قرار گرفته اند و کارشناسان اعتقاد دارند در آینده روزی ربات‌ها به ماجراجویی درون غار‌های کره ماه می‌پردازند؛  حتی انسان‌ها روزی درون غار‌های زیر زمینی کره ماه به زندگی و ساخت پایگاه‌های زیر زمینی می‌پردازد.
 
به گفته دانشمندان، تجهیزات و فناوری‌های به کار رفته برای فرود ماه نورد‌ها برسطح کره ماه مشابه سفر به سیاره مریخ است و حتی می‌تواند ابزار‌های کمکی منحصر به فردی برای افزایش درصد موفقیت انسان برای فرود بر سطح سیاره مریخ و زندگی در آن باشند.
 
منبع: spectrum
 
انتهای پیام/
 

استفاده از شیوه دریانوردان قدیمی برای ردیابی حرکت ربات‌ها درکره ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.