به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ممکن است در هنگام بازی کردن گیمهای ویدئویی صدای ناهنجار و تکرارشونده آن اطرافیانتان را ناراحت کرده و شما را مجبور به بی صدا یا mute کردن بازی کنند؛ اتفاقی که شاید چندان برای شما مطلوب نباشد. در همین راستا محققان مطالعهای انجام داده اند تا مشخص شود که آیا گیمها را باید با صدا یا بدون صدا بازی کرد.
بیشتربخوانید:۱۰ بازنده بزرگ دنیای فناوری را بشناسید
«رابرت سکولر»، استاد روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه Brandeis که بر روی پروژههای حواس انسانی به خصوص بینایی و شنوایی کار میکند در این رابطه میگوید: ما در دنیایی چند زمانه زندگی میکنیم، درک این که چگونه حواس انسان، به ویژه بینایی و شنوایی، با یکدیگر کار و رقابت میکنند امر جذابی است.
چگونه مغز اطلاعات رسیده از حواس مختلف را ترکیب میکند؟ چگونه تصمیم میگیرد وقتی محرکها متفاوت و از حواس مختلف میرسند، بایدها و نبایدها با هم ترکیب نشوند؟
برای پاسخ دادن به این پرسشها سکولر با همکاری پروفسور تیم هیکی و همکارش یل سان که اساتید علوم کامپیوتری هستند بازی خاصی به نام «پلیس ماهی» را ایجاد کردند.
در این بازی، یک قایق در پایین صفحه نمایش پیاده میشود. در بالای آن ماهیها به صورت افقی در برابر یک زمینه آبی رنگ شنا میکنند. بازیکنان نمونههایی از هر دو نوع ماهی را میبینند. یک نوع ماهی "خوب و دیگری ماهی بد. همانطور که این دو نوع ماهی در سراسر صفحه نمایش شنا میکنند، آهنگ آن نیز به آرامی تغییر یا نوسان میکند. با ظاهرشدن ماهی خوب آهنگ آرام و با ظاهرشدن ماهی بد آهنگ تند پخش میشد.
در جریان این بازی پنج دقیقه ای، ماهیهای خوب و بد به طور تصادفی یکی پس از دیگری ظاهر میشوند و بازیکنان باید هر زمان که ماهی خوب یا ماهی بد را مشاهده کردند به صورت جداگانه دکمهای را فشار دهند؛ هر زمانی که آنها به طور صحیح در عرض دو ثانیه پاسخ دهند، یک امتیاز کسب میکنند.
این بازی همچنین یک عنصر شنیداری اصلی دارد. در حالی که یک ماهی شنا میکند، صدایی پخش میشود که شدت نوسان آن به آرامی یا به سرعت تغییر خواهد داشت.
هنگامی که میزان بلندی و کوتاهی صدا با میزان ورود ماهیها به صفحه کامپیوتر تطابق داشت و هماهنگ میشد، بازیکنان بهترین عملکرد را از خود نشان میدادند.
اما هنگامی که نشانهها ناسازگار بودند بازیکنان به مراتب عملکرد بدتری داشتند. برای مثال اگر صدا به سرعت تغییر میکرد، اما اندازه ماهی به آرامی تغییر داشت و یا هنگامی که بازی در حالت خاموشی صدا بود، بازیکنان حتی بدتر از زمانی که چشم و گوششان، هر دو درگیر بود، عکس العمل نشان میدادند.
این تحقیق نشان میدهد هنگامی که حواس چندگانه انسانها درگیر باشد، بهتر عمل میکنند و ورودیهای حسی با یکدیگر هماهنگ میشوند. سکولر در این رابطه میگوید: "هر زمان که منابع مختلفی از اطلاعات دارید و بین آنها همبستگی وجود دارد، عملکرد بهبود مییابد.
منبع: ایسکا
انتهای پیام/