یکی از بیمارستان‌های خصوصی در تهران اقدام به تزریق سرم تاریخ گذشته به یکی از بیماران خود کرده است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  تزریق سرم یا داروی تاریخ گذشته به بیمار، فکرش را بکنید عزیز شما در بیمارستانی بستری باشد و کلی هزینه کرده باشید تا او را در یک بیمارستان خصوصی بستری کنید تا بهتر به بیمار رسیدگی کنند اما به یکباره پس از تزریق یک سرم یا دارو حال بیمار شما تغییر می کند و متوجه یک امر غیر طبیعی می شوید.

ظن شما به داروهای داخل سرم یا مشکل دار بودن خود سرم می رود و وقتی سراغ سرم می روید می بینید که ای داد بیداد، تاریخ سرم گذشته است و با مشاهده تاریخ گذشته سرم، گویی آب یخی بر سرتان می ریزند، این ماجرای است که در یکی از بیمارستان‌های خصوصی در قلب پایتخت رخ داده است.

ماجرای تزریق سرم تاریخ گذشته به بیمار در یک بیمارستان پایتخت/ دود بی پولی بیمارستان‌ها به چشم بیماران می‌رود

برخی این قبیل خطاها را با بی پولی و چالش های مالی که گریبانگیر بیمارستان ها شده است پیوند می زنند اما بیمارستان‌های کشور علاوه بر خدمات درمانی که به طور روزمره هم به مردم کشورمان ارائه می‌کنند وظیفه دیگری هم بر عهده دارند و آن تأمین نیاز‌های مالی کارکنان آن مرکز است، اما نباید این چشم داشت مالی باعث شود تا رسالت اصلی بیمارستان که رسیدگی به بیماران و تلاش برای حفظ سلامت آنها است، فراموش شود.

گرد و خاک مشکلات اقتصادی بر روی دوش تمام هموطنانمان از جمله افراد فعال در حوزه سلامت نشسته است، اما تصور آن که مسائل مالی باعث شود هر بار نگران کوتاه شدن سر و ته خدمات درمانی ارائه شده به مردم باشیم، بسیار نگران کننده است؛ در نهایت کار به جایی می‌رسد یک مرکز درمانی به دلیل نگرانی که نسبت به هزینه‌های خود دارد اقدام به تزریق سرمی تاریخ گذشته به بیماران  می‌کند.

چه اتفاقی می‌تواند باعث شود تا افرادی که وظیفه حفظ سلامت مردم کشورشان را برعهده دارند حاضر شوند این سلامتی را به بهایی ناچیز بفروشند؟ خطا‌های به وجود آمده در حساب و کتاب بیمارستان‌ها نباید منجر به قیمت جان بیماران تمام  شوند.

پزشکان و مراکز درمانی دستاویز مردم در هنگام بروز بیماری هستند؛ از دست دادن حس اطمینان نسبت به پزشکان و مراکز درمانی شاید بدترین اتفاقی باشد که چنین اقدامات ناخوشایندی از خود بر جای می‌گذارد و نباید کار به جایی برسد که فرد بیمار علاوه بر دغدغه بیماری  نگران دارویی که به او دادند یا سرمی که به او تزریق می‌شود، باشد.

تزریق سرم تاریخ گزشته در یکی از بیمارستان‌های تهران/ اقدام برخی مراکز خصوصی به فروش داروهای تاریخ گذشته

مدتی پیش یکی از شهروندان تهرانی عکسی را منتشر کرد که نشان می‌داد در  یکی از بیمارستان‌های شهر تهران سرم‌ تاریخ گذشته  به بیمار تزریق کرده اند  و پیگیر صحت و سقم ماجرا  را از دانشگاه علوم پزشکی مسئول که نظارت بر این بیمارستان خصوصی را بر عهده دارد، شدیم.

تایید تزریق سرم تاریخ گذشته به بیمار 

مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر فوق را تایید کرد و گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد خبر تزریق سرم‌های تاریخ گذشته صحت دارد و شکایت فرد بیمار از طریق سامانه شکایات وصول شده و هم اکنون در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر پیگیری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای رسیدگی به این دست تخلفات، گفت: پی‌گیر موضوعات مربوط به مصرف داروی تاریخ گذشته در حوزه غذا و دارو است و نظارت و برخورد قانونی  با خاطیان این امر انجام می‌شود.

تزریق سرم تاریخ گزشته در یکی از بیمارستان‌های تهران/ اقدام برخی مراکز خصوصی به فروش داروهای تاریخ گذشته

وقوع چنین اتفاقاتی همواره نگرانی‌هایی نسبت به سایر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به وجود می‌آورد و امیدواریم که ماجرا به همین یک بیمارستان ختم شود و بیماران نگران وقع چنین اتفاق هایی در بیمارستان‌ها نباشند.

 چگونه با مخاطیان برخورد می شود؟

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع تزریق سروم تاریخ گذشته به یک بیمار در یکی از بیمارستان‌های خصوصی پایتخت، اظهار کرد: در مورد این قصور مسئول فنی داروخانه و مسئول فنی بیمارستان باید پاسخگو باشند و معاونت درمان و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان غذا و دارو از طریق مراجع قانونی مشخص شده به موضوع رسیدگی می‌کنند و طبق قانون با تخلف صورت گرفته برخورد می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: در بیمارستان‌های دولتی وابسته به وزارت بهداشت، در طی سالهای اخیر فرآیندهایی طراحی شده که با اجرای این فرآیندها خطا در انبارداری و مصرف دارو به صفر رسیده است.

جهانپور اظهار کرد: در بیمارستان‌های دولتی مسئول فنی داروخانه طی فرآیندهای طراحی شده دارو را پیش از آنکه تاریخ مصرف آن به پایان برسد، در چرخه مصرف قرار می‌دهد و داروهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته باشد از مدار سرویس خارج می‌شوند.

وی بیان کرد: در برخی موارد در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های خصوصی مواردی مشاهده می‌شود که به صورت غیرحرفه‌ای داروی تاریخ مصرف گذشته را به فروش می‌رسانند یا برای درمان بیمار استفاده می‌کنند و این یکی از اشکالات فرآیندها در مراکز خصوصی است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت در صدد است تا با نظارت بر فرآیندهای داخلی داروخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی و تجربه حاصل شده در بیمارستان‌های دولتی از بروز خطا در این زمینه‌ها جلوگیری کند.

ماجرای تزریق سرم تاریخ گذشته به بیمار در یک بیمارستان پایتخت/ دود بی پولی بیمارستان‌ها به چشم بیماران می‌رود

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ذوالفعلی
۱۷:۲۳ ۲۲ تير ۱۳۹۸
برادر من با یک آمپول بیهوشی از دنیا رفت برا عمل لوزه اومده تهران با آمبولانس برگشت خداااااااااااااآآاآ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۲ تير ۱۳۹۸
من وقتی دانشجوی سال اخر پزشکی بودم از جوراب واریس و همین طور پودر بچه برای سوختگی کشاله ران استفاده می کردم.چون در کنار تصمیم گیرنده نقش تکنسین اتاق عمل و بیمار بر و تکنسین ازمایشگاه و پرستار بخش رو ایفا می کردم.در طرحم هم در مرکز شبانه روزی بودم که پذیرش و نگهبان و دوربین مدار بسته نداشت. من می خوام قانون ساعات کاری کارگر برای پزشک و پرستار اجرا بشه.مگه نمی گن برا هر مریض 20 دقیقه.خب بسم الله از مراکز دولتی شروع کنین.اون وقت اگه یه قصوری رخ داد این طوری حق به جانب شید.به قران نصف مریضایی که دیدم مریض نبودن فقط به خاطر اینکه ویزیت پزشک 500 تومن بود میومدن.پزشکی بود که پس از شیفت 36 ساعته!در راه برگشت ماشینشو چپ کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۲ تير ۱۳۹۸
حالا به مهران مدیری خرده بگیرد که چرا در حاشیه رو ساخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۲ تير ۱۳۹۸
بیش از ۱۱‌هزار فارغ التحصیل پزشکی در سال‌های اخیر برای دریافت شماره نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند و به نوعی مفقود شده اند؛ این آمار جدای 15 هزار پزشکی است که یا مهاجرت کرده‌اند یا در مشاغل دیگری غیر از حرفه‌پزشکی مشغول به کار هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۲ تير ۱۳۹۸
دعایش را به دکترقاضی زاده هاشمی بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۲ تير ۱۳۹۸
مهاجرت 38 برابری پزشکان پس از «طرح تحول سلامت»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۲ تير ۱۳۹۸
یا خدا
خودت به دادمون برس
خودت شفامون بده از بیماری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۲ تير ۱۳۹۸
دکترا مگه قسم نميخورن؟
Singapore
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۲ تير ۱۳۹۸
قسم میخورن پول دربیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ تير ۱۳۹۸
از کی تاحالا اینقدر بی وجدان شدیم که با جان هموطنمون بازی میکنیم؟ پس مسئولان دارن چه میکنن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۲ تير ۱۳۹۸
اي واي بر من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۲ تير ۱۳۹۸
مهاجرت 38 برابری پزشکان پس از «طرح تحول سلامت»
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۵۰ ۲۲ تير ۱۳۹۸
بخدا خیلی راحت مثل اب خوردن با جان مردم بازی میکنند در یکی از بیمارستانهای همین کشور خودمون نزدیک همین تهران دکتر با نزدن یک امپول برادر نازنین من از دنیا رفت داغش بر دلمان ماند ومادر سالخورده من هنوز داره عذاب میکشه وحرفمان به جای نرسید هیچ کس هم جواب این سهل انگاری را ندادند
Sweden
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۲ تير ۱۳۹۸
باید قبل استخدام تست روانپزشکی و عقیدتی گرفته شود، اشتباهات در این حرفه مثل یک سم برای افکار عمومی مضر هست، چه بیمارستان خصوصی باشد و چه عمومی.
باید حقوق ها متعادل شود، اگر کارگر نبود پزشک باید در چادر طبابت می کرد! اگر مهندس نبود، اطاق عمل هم نبود! چرا یک پزشک باید برای 15 دقیقه ویزیت 60 هزار تومان بگیرد آن هم با وقتی برای 6 ماه بعد و یک کارگر طبق قانون کار برای 1 روز کاری 50 هزار تومان بگیرد؟! با چنین اختلافی چطوری از خدمات درمانی استفاده شود؟ البته همه را با یک چشم نباید دید، پزشکان خوب هم کم نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
م ح
۱۰:۱۹ ۲۲ تير ۱۳۹۸
پس بازرسان کجایند نیروی کنترل کیفیت مسئوا نظارت کجایندمشغول چه کاری هستید که کنترل نمکنید حقوقتون دیرشده یاباتاخیرمیدن که بی انگیزه شدین باجون مردم بازی بشه؟
United States of America
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۲ تير ۱۳۹۸
خیلی راحت باجان بیگناه مردم بازی میکنندبرادرزاده من باتزریق اشتباهی ازدنیارفت وهیییییچ کس پاسخ گو نبودوحریف اینانشد...
آخرین اخبار