نمایشگاه تاریخ محلی استان گیلان صبح امروز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاحیه نمایشگاه تاریخ محلی استان گیلان در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

حساس خواه مدیر مرکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان گیلان در ادامه مراسم با اشاره به اینکه امروز در فرصتی مبارک گرد هم آمدیم تا تاریخ دیرپای ایران زمین را در قاب اسناد با هم مرور کنیم، گفت: ممکن است مسیر گیلان را جمع اضداد بیابیم زیرا از یک طرف مهد استقامت، مقاومت و یکی از جنبش های استقلال طلبانه ایران است و از طرف دیگر سرزمین مهربانی با مردمانی به روشنایی و روانی آب است. شاید همین وجه دوم گیلانیان را به ایجاد صلح، در نهضت های استقلال طلبانه سوق داده است.

وی افزود: در نمایشگاهی که با عنوان گیلان، قلمرو سبز آبی ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برپا شده است تعداد ۸۰ برگ سند خطی، تمبر‌های چاپ شده از گیلان، عقدنامه‌های گیلانیان، ۴ تابلو عکس از گیلان قدیم و جدید، ۲۵ کارت پستال از گیلان جدید و قدیم، ۱۳ نسخه از نشریات استان گیلان، ۳ برگ از قرآن منسوب به امام رضا(ع)، اقلامی از نهضت جنگل به همراه بخشی از آثار شاعر برجسته شاعر گیلانی، شیون فومنی و نمونه‌هایی از کتاب‌های منتشر شده از گیلان به نمایش گذاشته شده است.

در این مراسم جک تاجی پژوهشگر استان گیلان با اشاره به اینکه امروز سرسبزی  در گیلان رو به کاهش است،گفت: سرسبزی گیلان به دلیل قاچاق چوب و طمع و منافع شخصی برای ساخت ویلا ها دیگر سبز نیست. آب آن به دلیل رودخانه هایی که پسماند را به دریا می ریزند دیگر آبی نیلگون و روشن نیست؛ این را صرفا به این دلیل می گویم که ما گیلانی ها داشته هایمان را فراموش می کنیم.

این پژوهشگر استان گیلان با اشاره به وجود سالن هایی مانند سالن قلم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران بیان کرد: یک سالن آبرومند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان باید وجود داشته باشد چرا که اصلا صورت خوشی ندارد ما یک طبقه نیمه کاره هفت طبقه داریم و اگر امکان اتمام ساختمان 7 طبقه وجود دارد یکی از دو ساختمان دیگر به این امر اختصاص داده شود.

در این مراسم ارسلان زارع سرپرست استانداری گیلان در خصوص اختصاص ساختمان مناسب به سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان گیلان اظهار داشت: با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تکمیل ساختمان 7 طبقه، بهتر است ساخت آن تسریع شود. بودجه 5 میلیاردی برای ساخت ساختمان 7 طبقه اختصاص داده شده است که اگر بتوانیم بخشی از این ساختمان را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان گیلان اختصاص می دهیم.

وی افزود: از سازمان هایی که اسناد خود را در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دادند تشکر می کنم و به اداره های استان گیلان تاکید می کنم تمام اسناد خود را طبق قانون و زمان بندی که ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام می کنند به این سازمان در استان گیلان تحویل دهند تا با ساماندهی اسناد و اشاعه آن ضمن ادای احترام به نیاکان استان گیلان، گام های موثری را در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی استانمان و کشورمان برداریم.

سرپرست استانداری استان گیلان با اشاره به اینکه سرمایه های انسانی استان گیلان تنها همین افراد معدودی نیستند که مایه مباهات ما هستند، بیان کرد: گیلان شخصیت های فرهنگی، علمی، دینی، سیاسی و ادبی زیادی را به کشور معرفی کرده است که یکی از نمونه های آن محمد معین است و قطعا سازمان اسناد و کتابخانه ملی با این ابتکاری که انجام داد و سایر اقدامات ارزشمندی که دارد گام های موثری را در زمینه معرفی تاریخ استان گیلان برمی دارد.

وی ادامه داد:از شخصیت های برجسته استان گیلان که در این مراسم حضور داشتند می توان به چهره هایی چون غلامرضا میرمعنوی در عرصه نمایش، پروفسور ابراهیم زاده پدر علم زیست شناسی کشور، محجوب نقاش صاحب سبک لاهیجانی، انوش نصرالله زاده ماسوله از هنرمندان هنرهای نمایشی، محمد روشن از بزرگان ادبیات، ناصر وحدتی استاد آواز گیلانی، احمد سمیعی گیلانی ویراستار، فریدون شایسته مورخ گیلانی و غلامرضا مرادیان گروسی شاعر و پژوهشگر گیلانی اشاره کرد.

جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه شما وظیفه خطیر و سنگینی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی دارید، گفت: در سازمان اسناد و کتابخانه ملی اسناد و مکتوباتی را که بیانگر تاریخ گذشته ماست جمع آوری می کنید.

در این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه وظیفه و رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی یا همان حافظه ملی ایران این است که ما این حافظه ملی را از دل اسناد ایجاد شده از اقصی نقاط کشور داریم، تصریح کرد: آنچه می تواند حافظه ملی ما را رقم بزند اسنادی است که در تک تک مناطق این سرزمین تولید و ایجاد شده است. لازمه آن این است که در معرض دید و شنید مردم قرار بگیرد. آنچه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگه داری می شود برای نسل آینده است و تاکیدمان بر این است تمام مردم ایران در تولید این اندیشه ها و باورها شریک باشند.

وی افزود: دولت ها می روند و می آیند و آنچه ماندگار است فرهنگ این ملت و تاریخی است که نوشته می شود. امیدوارم تاریخ نگاران حقیقت بین و حقیقت گو باشند؛ این رسالتی است که برعهده تاریخ نویسان است. آنچه قابل خدشه دار کردن نیست اسنادی است که در برهه های تاریخی تولید و نوشته می شود و ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی همه این ها را نگه داری می کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه معتقدیم تاریخ ملی ما از تاریخ محلی مان گرفته شده است، بیان کرد: تک تک اقوام و خرده فرهنگ ها و مجموعه هایی که در این مرکز زندگی می کنند، بهتر است با یکدیگر در ارتباط باشند.

اشرف بروجردی با بیان اینکه همه این اسناد را بدون جهت گیری سیاسی و رویکرد خاص با هم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمع آوری و نگه داری کردیم، بیان کرد:از این به بعد هم این چنین خواهد بود؛ اسنادی که در این مرکز نگه داری می شود بیانگر تاریخ گذشته ماست و سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصمیم گرفت خرده فرهنگ ها و فرهنگ های محلی را ببیند و به تصویر بکشد تا تاریخ هر منطقه مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار