یاحا کاشانی ترانه سرا، از همکاری خود با رضا بهرام و جایگاه این روز‌های موسیقی تلفیقی گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از خوانندگان نوظهور کشورمان رضا بهرام است. خواننده‌ای که از صدایش می‌توان فهمید، مسلط به آواز ایرانی است و به خوبی دستگاه‌های موسیقی را می‌شناسد. بهرام هم مانند برخی خوانندگان در مسیر موسیقی تلفیقی قدم گذاشته و با آواز ایرانی و آهنگسازی موسیقی پاپ، آثار پرطرفداری را خلق کرده است. آتش (تیتراژ برنامه فرمول یک)، آرامشی دارم (تیتراژ پایانی سریال «ممنوعه») دلداده، گل عشق، بیمار، کجایی و چند قطعه دیگر از جمله این آثار است.

قطعه آتشِ رضا بهرام را هر روز گوش می‌دهم / ترانه سرا‌ها مانند خوانندگان دیده نمی‌شوند

این خواننده پاپ ۲۸ ساله که پیش از انتخاب نام هنری خود با نام رضا هلاورجانی مشغول به فعالیت بود، از جمله هنرمندانی است که تحصیلات خود را در رشته مدیریت مالی دانشگاه علم و فرهنگ یزد به پایان رسانده است. رضا بهرام برای ساخت قطعه‌های خود، سراغ یاحا کاشانی رفت؛ ترانه سرایی که آثار ماندگار بسیاری از خوانندگان را او با ترانه هایش ماندگار کرده است.

به بهانه شنیده شدن آثار رضا بهرام، با ترانه سرای برخی آثار او یعنی یاحا کاشانی گفتگو کردیم. کسی که با خوانندگان مختلف و مشهور کشور همکاری داشته و ترانه سرای کار‌هایی است که بار‌ها و بار‌ها شنیده و بین مخاطبان هنر اول، دست به دست شده اند.

او ابتدا از ماجرای آشناییش با بهرام و در ادامه از فعالیت‌‎‌های خود به خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حدود یک سال پیش از طریق محمد حسین توتونچیان تهیه کننده موسیقی با رضا بهرام آشنا شدم. من پروژه‌ای داشتم به نام «رقص روی شیشه» که قرار بود برای آن پروژه با همدیگر همکاری کنیم؛ البته این اتفاق نیفتاد. بعد از آن سراغ کار دیگری رفتیم و قطعه «آتش» تولید شد که من به شدت این اثر را دوست دارم. بعد از گذشت چند ماه از انتشار «آتش» اگر دروغ نگویم، روزی یک بار آن را گوش می‌کنم. صدای رضا بهرام یک اثر آرامش بخش را به مخاطب عرضه کرد. خدا را شکر مردم هم «آتش» را دوست داشتند. نخستین کنسرت رضا بهرام هم در تهران با این قطعه شروع شد.

قطعه آتشِ رضا بهرام را هر روز گوش می‌دهم / ترانه سرا‌ها مانند خوانندگان دیده نمی‌شوند

او ادامه داد: وقتی قطعه «آتش» در حال شکل گیری بود، حامد دهقان آهنگساز کار و رضا بهرام در کنارم بودند و با همفکری یکدیگر کار را جلو بردیم. دو یا سه بیت برای اتمام شعر کم داشتم. از طرفی پیش از آغاز همکاری با بهرام، قطعه «دلداده» او را شنیده و با حال و هوای کار او آشنا شدم. با توجه به آن کار، ترانه را سرودم و همان جا در  استودیو ادامه کار را تکمیل و لحن و آوا را چک کردیم. به این شکل مرحله به مرحله پیش رفتیم و در آخر به جایی رسید که خدا را شکر فرجام این اثر با استقبال خوبی مواجه شد. این را هم بگویم که کار در نهایت تیتراژ برنامه «فرمول یک» شد. برنامه‌ای که دوست خوبم علی ضیا آن را اجرا می‌کند.

قطعه آتشِ رضا بهرام را هر روز گوش می‌دهم / ترانه سرا‌ها مانند خوانندگان دیده نمی‌شوند

این ترانه سرا درباره تسلط رضا بهرام به آواز و موسیقی ایرانی بیان کرد: رضا نزدیک به ۱۰ سال است، می‌خواند. او برای پختگی صدایش زحمت کشیده. این را هم می‌دانم که محمد حسین توتونچیان سابقه کاری اش نشان داده که به این تیپ صدا‌ها و کار‌ها علاقه بخصوصی دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند. سبک رضا بهرام موسیقی تلفیقی است؛ موسیقی تلفیقی در این سال‌ها حسابی باب شده و به نظر من این سبک باعث می‌شود، موسیقی سنتی فراموش نشود و جوانان ضمن شنیدن قطعات جذاب با موسیقی سنتی هم آشنا شوند.

قطعه آتشِ رضا بهرام را هر روز گوش می‌دهم / ترانه سرا‌ها مانند خوانندگان دیده نمی‌شوند

کاشانی در ادامه به آهنگساز آثار رضا بهرام اشاره کرد و گفت: حامد دهقان آهنگساز بسیار قابلی است. از او برای تولید کار‌های رضا بهرام تشکر می‌کنم و به او تبریک می‌گویم؛ چراکه یک نفر دیگر توانست به آهنگسازان مطمئن کشور اضافه شود. ما واقعا آهنگساز خوب کم داریم؛ به اندازه‌ای که تعدادشان به انگشتان دو دست نمی‌رسد. بار‌ها پیش آمده که گفته ایم آهنگسازی فلان کار را به چه کسی بسپاریم؛ کسی را پیدا نکردیم و بعضی مواقع کار روی زمین مانده است. قطعه‌ای که بخواهد ماندگار شود و ارزشمند باشد، نیازمند آهنگسازی درست است؛ ساخت ملودی دم دستی که کاری ندارد؛ آن را من هم می‌توانم بسازم، اما ساخت اثری که تفاوت داشته باشد، کار هر کس نیست.

کاشانی در ادامه به دیگر فعالیت هایش اشاره کرد و افزود: یک تیتراژ تلویزیونی است که مدت‌ها پیش قرار بود منتشر شود؛ این اثر با خوانندگی مهدی یغمایی برای تیتراژ ابتدایی برنامه «صبحی دیگر» به تهیه کننده سید رامین موسوی و اجرای نیما کرمی است. تیتراژ دوم هم با صدای فریدون آسرایی است که ترانه آن را هم من سروده ام. هر دو اثر مجوز گرفته است، اما به یکسری مشکلات خورد؛ به امید خدا این دو قطعه به زودی پخش خواهد شد. قطعه ابتدایی بسیار دوست داشتنی، پر انرژی و شیرین است و تنظیم و ملودی خوبی دارد. این دو تیتراژ تلویزیونی نخستین همکاری ام با مهدی یغمایی و فریدون آسرایی است. درباره مهدی یغمایی باید بگویم او خواننده‌ای است که با توجه به صدای فوق العاده و تکنیک بالا هنوز به حقش نرسیده. فریدون آسرایی هم از نظر من خواننده بسیار خوبی است و دوست داشتم زودتر از اینها با او همکاری کنم.

قطعه آتشِ رضا بهرام را هر روز گوش می‌دهم / ترانه سرا‌ها مانند خوانندگان دیده نمی‌شوند

یاحا کاشانی در پایان به دیده نشدن، ترانه سرایان در عرصه موسیقی اشاره کرد و گفت: هر قطعه‌ای که در جامعه شنیده می‌شود، آن قطعه را با نام خواننده می‌شناسند؛ متاسفانه همه می‌گویند، فلان خواننده فلان قطعه را خوانده و اسمی از تنظیم کننده، آهنگساز و ترانه سرا برده نمی‌شود. البته در سال‌های اخیر این موضوع با آمدن فضای مجازی، کمی بهبود پیدا کرده و با ده سال پیش بسیار متفاوت است، اما مردم فردی مثل حسین صفا را که ترانه سرای درجه یک است، به اندازه یک خواننده درجه سه نمی‌شناسند. حسین صفا ترانه سرای بسیاری از قطعات محسن چاوشی، ترانه سرای قابل و بدون تعارف همه فن حریف است؛ اما بسیاری از مردم عامه حسین صفا را آن اندازه‌ای که باید نمیشناسند. در نهایت امر صحبت از بحث روز موسیقی بسیار زیاد است و خیلی راهکار ها را می توان برای بهبود این اوضاع آشفته ارائه کرد؛ در صورتی که مسئولان امر این اراده را داشته باشند که جریان موسیقی شکل مناسب و درخور این هنر ارزشمند پیدا کند.

انتهای پیام/

یاحا کاشانی از همکاری با رضا بهرام گفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.