به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی درخشان در این برنامه تلویزیونی ضمن تبریک هفته تأمین اجتماعی گفت: برنامههایی که امسال تدوین شده دو هدف کلی را در بردارد، یکی تکمیل برنامههای دورههای قبل که براساس برنامه ریزی دو یا سه ساله صورت گرفته و هدف مهمتر اینکه امسال نگاه اصلی ما بر ارتقای زیرساختها بخصوص زیرساختهای فناوری اطلاعات IT و اصلاحات فرآیندی و رفتاری است.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: انتظاری که مردم از این سازمان دارند سهولت دریافت خدمات و جلوگیری از رفت و آمد برای دریافت نوبت و خدمات دیگر است که لازمه آن برقراری عدالت در دسترسی خدمات برای مردم مد نظر است. اولین گام برای اجرای این برنامه فراگیر کردن فناوری اطلاعات یا IT است که امیدواریم تا پایان امسال خدمات کاغذی وجود نداشته باشد و هزینههای حذف کاغذ صرف ارتقاء خدمات این سازمان شود که البته در حال حاضر به ۸۵ درصد اهداف خود رسیده ایم.
درخشان درخصوص مزایای حذف دفترچه و ارتقاء خدمات الکترونیکی گفت: فردی که در شهری دیگر برای دریافت خدمات درمانی سازمان مراجعه میکند و دفترچه، مدارک و پرونده پزشکی همراه نداشته باشد، با این طرح میتوان بصورت الکترونیکی پرونده بیمار را بررسی و خدمات ارایه کرد.
وی با اشاره به نسبت مراکز درمانی و تختها و جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی گفت: ایران تنها کشوری است که دارای درمان مستقیم است و در همه جای دنیا بیمهها موظف به خرید خدمت هستند و نباید ارایه خدمات بدهند. سازمان تأمین اجتماعی بخشی از خدمات خود را به صورت مستقیم از طریق مراکز ملکی این سازمان و بخش عظیمی را به صورت غیرمستقیم از طریق مراکز طرف قرارداد ارایه میدهد. نباید انتظار داشت که سازمان به تعداد بیمه شدگان که ۴۳ میلیون نفر هستند مراکز درمانی داشته باشد، اما سعی ما بر این است که با همکاری و همراهی با مراکز دانشگاهی و خصوصی برای ارایه ارتقای کیفیت خدمات بهتر کمک کنیم تا بیمه شدگان سازمان از ارایه خدمات این مراکز راضی باشند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی ضمن اشاره به برنامههای تکمیلی از ارتقای هتلدینگ بیمارستانهای این سازمان نام برد و گفت: بیش از ۹۰ درصد هتلینگهای بیمارستانها انجام شده است که هم در روحیه بیمار، همراه بیمار و همکاران بیمارستان تأثیر زیادی دارد که انشاء ا... امسال ارتقای هتلدینگ همه بیمارستانها را تکمیل و بروز میکنیم. اعتبار بخشی بیمارستانها یکی دیگر از برنامههای مهم امسال است که از سوی وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی صورت میگیرد و امتیاز دهی میشود.
وی یکی از برنامههای مهم امسال را ساماندهی اورژانسهای بیمارستان دانست و اذعان کرد: اورژانسها قلب بیمارستانها هستند و در اعتباربخشی بیمارستانها اولین جایی که بررسی میشود اورژانس است که در این راستا اورژانسهایی که مشکل دار بودند را در اولویت قراردادیم. تکمیل تجهیزات پزشکی شامل ام آر آی، سی تی اسکن، آنژیو گرافی و .. جزء برنامه امسال است. تکمیل بیمارستانها و درمانگاههای در حال ساخت که شامل ۱۲ درمانگاه و ۴ بیمارستان امسال به بهره برداری میرسد. نظام ارجاع داخلی یکی از برنامههای مهمی است در بیمارستانهای سازمان اجرایی میشود، یعنی بیماران از هر نقطه کشور که کمبود امکانات درمانی دارند از طریق این نظام به مراکز درمانی استان یا تهران ارجاع میشود و میتواند بصورت الکترونیکی نوبت بگیرد و پرونده اش بصورت الکترونیکی بررسی شود و امیدواریم که امسال گسترش یابد. استانداردسازی بلوکهای زایمان، استاندارد سازی فضای بیمارستان و ساماندهی فضاهای تغذیه از دیگر برنامههای تکمیلی امسال است.
درخشان مهمترین محور برنامههای سال ۹۸ را گسترش فناوری اطلاعات در همه حوزههای این سازمان بیان کرد و گفت: سند راهبردی سلامت الکترونیک در حوزه تأمین اجتماعی تنظیم و به مدیرعامل سازمان ارایه شده است. تکمیل نسخه و پرونده الکترونیک هم بحث مهم در حوزههای درمانی سازمان است و اصلاح رفتارها هم یکی از محورهای اساسی است بدین معنی که هر چه اتقای هتلینگ و تجیهیزات صورت بگیرد، ولی رفتار مجموعه درمانی و کادر بیمارستان اصلاح نشود این خدمات به چشم نمیاد و این رفتار باید در خود فرد نهادینه شود. همکاران ما در استان خراسان رضوی بصورت خودجوش این اقدام را شروع کردند و ما در معاونت درمان این سازمان از این طرح حمایت و به پرسنل تکیه میکنیم و با کمک خود همکاران این رفتارهای را اصلاح میکنیم.
وی درخصوص شلوغی برخی مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای رفع این مشکل و جلوگیری از مراجعه مکرر بیمه شدگان سازمان به مراکز ملکی درمانی تأمین اجتماعی برای دریافت نوبت، این سازمان اقدام به برقراری نوبت دهی الکترونیکی و همچنین از طریق تلفن همراه ussd کرده است و نظام ارجاع یکی دیگر از اقداماتی است که این سازمان برای رفع این مشکل انجام داده است.
وی اظهار امیدواری کرد، با تلاش همه جانبه همکاران بتوانیم قدمی برای تسهیل ارایه خدمات درمانی به بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۸ برداشته شود.
انتهای پیام/